به گراذش ایمنا، آمد و شد کشتیها در کانال سوئز روز سه شنبه دوباره برای مدتی به علت اشکال فنی در موتور یک کشتی نفتکش متوقف شد.
این رخداد تنها چند روز پس از حادثه به گل نشستن یک کشتی بزرگ کانتینربر در این آبراهه بین المللی و بسته شدن کامل این مسیر اتفاق افتاد.
یک شرکت خدمات کشتیرانی اعلان کرد که کشتی نفتکش رامفورد پس از اعلام نیاز به کمک قایقهای یدک کش، در مدت اندکی عملیاتی شد و حرکت کاروان کشتیها به وضع عادی برگشت.
به گل نشستن کشتی کانتینر بر «اور-گیون» با ۴۰۰ متر طول بدنه در ۲۳ مارس (سوم فروردین ماه) و راه اندازی دوباره آن پس از حدود ۲ هفته، صفی متشکل از صدها کشتی در این آبراه ایجاد کرد.
اختلال امروز (سه شنبه)، یادآور آسیبپذیر بودن این آبراه در برابر رخدادهای خارج از اراده مسئولان مصر است.
حدود ۱۲ درصد بازرگانی جهان از کانال سوئز میگذرد که مسیرهای میان آسیا تا اروپا را هزاران مایل کاهش میدهد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: مسدود شدن این آبراهه بین المللی روزانه نزدیک به ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت زد و اثبات کرد که چرخ اصلی اقتصاد جهان در «دریا» ست، زیرا تقریباً ۷۰ درصد کل تجارت جهانی و نقل و انتقال کالا از مسیرهای دریایی صورت میگیرد.
کانال سوئز که یک قرن و نیم پیش افتتاح شد، از مهمترین و پر رفت و آمدترین مسیرهای عبور کشتیها و نفتکشها در جهان به شمار میرود، زیرا فاصله دریایی میان آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش داده و خطرات سفر دریایی را کاهش میدهد.
نظر شما