به گزارش ایمنا، شبنم طلوعی، با اشاره به قانون آموزشی "منطقه تقریبی" در این باره اظهار کرد: در چنین تکنیکی به دانش آموزی که مطالب درسی را به طور کامل مطالعه کرده کمک میشود (برای مثال خواندن صورت مساله به طور دقیق) تا او بتواند به پاسخ صحیح برسد و از این طریق مطلب در ذهن دانشآموز به درستی ثبت میشود اما تقلب کردن را نمیتوان در زمره چنین تکنیکی قرار داد چراکه در تقلب دانشآموز بدون مطالعه دروس قصد دریافت نمره کامل و رسیدن به مطالب را دارد، بنابراین به طور کلی تقلب کردن زیر سوال میرود.
وی به اثرات مخرب تقلب کردن اشاره کرد و گفت: همراهی والدین در تقلب دانش آموزان اساس آن خانواده را زیر سوال میبرد چراکه ناخواسته در حال کمک به نوجوانی هستند که در آینده به شخصیت ضد اجتماعی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر تقلب کردن در امتحانات آنلاین فعلی میتواند سطح سواد دانش آموزان اکنون که مسئولین فردای کشور هستند را تهدید کند.
این روانشناس افزود: والدین در ابتدا میتوانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چراکه نادیده گرفتن تنبیهی برای فرزند محسوب میشود. والد با نادیده گرفتن به کودک تلنگر میزند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت میکند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک میفهماند که در حال طی کردن مسیر اشتباهی است.
طلوعی افزود: برخی والدین کمالگرا به دلیل توقع کسب نمره ۲۰ از فرزند خود ناخواسته منجر به تقلب دانشآموز میشوند چراکه فرزند ناچار مجبور است برای جلب نظر والدین و غلبه بر استرس و اضطراب کسب نمره ۲۰ تقلب کند. بنابراین توصیه میشود والدین بر روی کسب نمره ۲۰ تاکید نداشته باشند.
وی تصریح کرد: والدین باید توجه داشته باشند که دانشآموز کنونی، شهروند آینده این جامعه است و از این رو آموزش کنترل درونی به دانشآموز و عدم تقلب در هنگام نبود کنترل بیرونی در آموزش مجازی، امری مهم در مسئولیتپذیری آنها برای انجام کارهای بزرگتر در آینده محسوب میشود.
منبع: ایسنا
نظر شما