به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد قوه قضائیه (با همکاری وزارتخانههای دادگستری و امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی) و به استناد تبصره بند (پ) ماده (۱۱۶) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آئیننامه اجرایی بند مذکور در خصوص ایجاد سامانه سجل محکومیتهای مالی را به تصویب رساند.
به موجب آئین نامه مذکور، قوه قضائیه مکلف است سامانه یاد شده را با بکارگیری تمهیدات امنیتی مطمئن بر بستر شبکه ملی عدالت به گونهای طراحی کند که قابلیت ورود، نگهداری و بهروزرسانی اطلاعات مربوط به محکومیت مالی اشخاص محکوم علیهم و اسناد لازمالاجرای ثبتی در آن فراهم گردد و استعلام بر خط کلیه محکومیتهای مالی اشخاص از سامانه برای بهره برداران ممکن باشد.
اطلاعات مربوط به محکومیتهای مالی اشخاص در سامانه مالی باید حاوی مشخصات محکوم علیه یا بدهکار، مرجع صادرکننده رأی یا اجراییه، نوع و تاریخ محکومیت، تاریخ رفع سو اثر، میزان و واحد محکومیت مالی، موضوع (در صورت محکومیت به انجام تعهد مالی) و وضعیت رأی یا تصمیم از جهت اجرا و عدم اجرا باشد.
قوه قضائیه همچنین مکلف است ظرف شش ماه پس از پیاده سازی سامانه، اطلاعات مربوط به محکومیتهای مالی قبل از ایجاد سامانه را با رعایت مفاد این آئین نامه در سامانه ثبت یا بهروزرسانی نماید و آن دسته از دستگاههای اجرایی که اطلاعات موضوع این آئین نامه را در اختیار دارند، مکلفاند اطلاعات خود را در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.
در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف است امکانات خدمات ارتباطی و مجوزهای مورد نیاز سامانه را از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و از طریق اپراتورهای مجاز برای اجرای این آئین نامه فراهم نماید.
استعلام صرفاً در راستای شفاف سازی فعالیتهای اقتصادی و ایجاد زمینه اعتبارسنجی اشخاص، توسط بهره برداران صورت میگیرد. قوه قضائیه وظیفه پاسخگویی به استعلام آنان را بر عهده خواهد داشت و مکلف است زمینه دسترسی بهره برداران از سامانه مذکور را برای آنها فراهم نماید. هرگونه استعلام از سامانه صرفاً با رعایت محرمانگی و حریم خصوصی، مجاز است.
استعلام برخط از سامانه توسط بهرهبرداران صرفاً به صورت مکانیزه و در حدود وظایف سازمانی بهرهبردار خواهد بود. چنانچه استعلام برخط به دلایل فنی و مانند آن ممکن نبود، استعلام به صورت مکاتبهای انجام میشود و در صورت بروز اختلاف بین پاسخ استعلام الکترونیکی برخط و مکاتبهای، ملاک پاسخی است که بر مبنای استعلام برخط ارائه شده است.
هرگونه استفاده از اطلاعات سامانه صرفاً به صورت برخط بوده و ذخیرهسازی این اطلاعات در سایر پایگاهها پس از رفع نیاز، جز در موارد مصرح قانونی به صورت موقت یا دائم ممنوع است. در غیر این صورت، بهره بردار مسئول خساراتی است که از این ناحیه وارد میشود.
نظر شما