به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به ضرورت نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی در شهر اصفهان، خطوط مختلف حمل و نقلی برای این کلانشهر برنامهریزی و طراحی و خط یک مترو اصفهان با ۲۰ ایستگاه و طول مسیر ۲۰ کیلومتر راهاندازی شد.
در حال حاضر نیز خط دو مترو به صورت محور شرقی- غربی در حال احداث است و شهرداری اصفهان در سالهای اخیر تلاش کرده که با توجه به هزینههای سنگین، سیویل و مباحث عمرانی خط دو مترو به سرعت پیش رود. البته در خط دوم قطار شهری اصفهان به دلیل ضرورت کاهش معضلات ترافیکی، روش اجرایی با خط یک متفاوت است و ایستگاههای آن قبل از ورود تی. بی. ام احداث میشود.
برای آگاهی هر چه بیشتر از اقدامات شده و در حال اجرای خط دو متروی اصفهان با «محمدرضا بنکدار هاشمی» مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت و گویی انجام دادهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
عملیات اجرایی خط دو متروی اصفهان از چه زمانی و با چه فرایندی آغاز شد؟
آغاز فعالیت اجرایی خط دو مترو به ابتدای سال گذشته باز میگردد به طوری که تستهای اولیه مربوط به حفاری اسفندماه سال ۹۷ انجام شده و از ابتدای سال ۹۸ عملیات حفاری به صورت تونلهای دو چشمه به قطر ۶.۵ متر با استفاده از تی. بی. ام هایی از جبهه شمال شرق آغاز شده و ایستگاهها یکی پس از دیگری فتح میشود. در خط دو مترو، اولویت نخست اجرا از سمت ایستگاه دارک (زینبیه) تا ایستگاه مدرس نجفی (کهندژ) به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه برنامهریزی شد.
دو دستگاه حفار جبهه شمال شرقی خط دو مترو تاکنون ایستگاههای دارک، حرم زینبیه، عاشق اصفهانی و عمان سامانی را در نوردیده و به سمت ایستگاه لاله در حال حرکت است تا در ادامه با عبور از ایستگاههای قدس و شاهد، به ایستگاه مرکزی این خط در میدان امام علی (ع) برسد و مسیر ۷.۵ کیلومتری را پیموده باشد.
در جبهه غربی نیز عملیات حفاری مسیر ۷.۵ کیلومتری از سمت ایستگاه مدرس نجفی آغاز خواهد شد تا با عبور از محدوده مرکزی شهر وارد میدان امام حسین(ع) شده و با عبور از فاصله ۱۰ متری زیر خط یک، وارد خیابان طالقانی شده، به سمت خیابان صاحب روضات حرکت کند و با گردش به سمت راست وارد خیابان کهندژ شود.
احداث ایستگاهها در چه مرحلهای قرار دارد؟
از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو مترو، در حال حاضر ۱۲ ایستگاه در حال احداث است، اما در جبهه غربی ایستگاههای فلسطین و هاتف و در جبهه شمال شرقی دو ایستگاه ابن سینا و امام علی (ع) اجرایی نشده که امیدواریم سال آینده با تأمین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی آنها را نیز آغاز کنیم تا قبل از ورود تی. بی. ام ها ساخته شود.
حفاری تونل از جبهه شمال شرقی با استفاده از دو دستگاه تی. بی. ام به قطر ۶.۵ متر در حال انجام است و از سمت جبهه غربی با یک دستگاه حفار به قطر ۹.۵ متر به صورت یک تونل توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام خواهد شد.
تاکنون عملیات احداث ایستگاههای خط دوم مترو پیشرفت خوبی داشته و طبق آخرین گزارش قراردادهای احداث این خط، تونل دارک تا امام علی(ع) ۴۶ درصد، تونل کهندژ تا امام علی (ع) ۲۰ درصد، ایستگاه زینبیه ۷۹ درصد، ایستگاه عاشق اصفهانی ۹۹ درصد، ایستگاه عمان سامانی ۷۲ درصد، ایستگاه لاله ۸۷ درصد، ایستگاه شاهد ۱۸ درصد، ایستگاه طوقچی سه درصد، ایستگاه امام حسین(ع) سه درصد، ایستگاه خلجا ۲۲ درصد، ایستگاه چهارسو ۵۰ درصد و ایستگاه خرازی ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مسیر خط دو مترو از دارک تا کهندژ خواهد بود؟
طول مسیر خط دو متروی اصفهان در مجموع ۲۴ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در قالب فاز نخست در حال اجرا است و حدود ۹.۵ کیلومتر از ایستگاه مدرس نجفی (کهندژ) تا ایستگاه میدان شهدای خمینی شهر است که بخشی در محدوده شهر اصفهان و بخشی در محدوده خمینی شهر قرار دارد. با توجه به اینکه احداث خطوط مترو منابع مالی زیادی نیاز دارد، شهرداری خمینی شهر باید منابع مورد نیاز برای اجرای مسیر مترو را با کمک منابع دولتی تأمین کند.
ریلگذاری مسیر چگونه انجام میشود؟
همزمان با انجام عملیات حفاری، ریلگذاری موقت انجام میشود تا گل و لای حاصل از انجام این اقدام از روی ریل توسط واگنهای موقت خارج شده و عملیات ریل گذاری قطعی بعد از مرحله سازه و سیویل و خروج تی. بی. ام ها در کل خط انجام میشود.
انجام عملیات عمرانی تونلهای مربوط به فاز یک خط دو یکی دیگر از بخشهای مهم اجرای این طرح است؛ این بخش از دو جبهه ادامه پیدا میکند؛ عملیات حفاری در قسمت شمال شرقی با دو دستگاه تی. بی. ام آغاز شده و اکنون در مجموع حدود ۵،۵ کیلومتر تونل احداث شده است.
این یک رکورد بیسابقه حفاری برای شهر غربی (T.B.M) اصفهان است که توانسته در یک سال، ۵،۵ کیلومتر حفاری مکانیزه داشته باشد؛ در حال حاضر دستگاه تی. بی. ام با عبور از ایستگاه عمان سامانی، در فاصله ۸۰۰ متری ایستگاه لاله قرار دارد.
تاکنون در خط دو مترو چقدر هزینه شده است؟
در فاز نخست خط دو متروی اصفهان دو مرحله اوراق مشارکت هر کدام به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافته و قرار است تا پایان امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خط دو مترو اختصاص یابد.
نحوه استفاده از اعتبار اوراق مشارکت به این صورت است که دولت هرسال، سقفی را بابت پرداخت اوراق مشارکت برای راه اندازی پروژههای بزرگی مانند مترو در نظر میگیرد و بین کلانشهرها تقسیم میشود؛ البته شهرداری اصفهان برای آزادسازی اراضی در مسیر کمک زیادی به سازمان قطار شهری داشته است که اعداد و ارقام آن را در حال حاضر نمیتوان جمعبندی و اعلام کرد.
با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان به شدت پیگیر تأمین بودجه لازم برای راهگشایی و تأمین کسریها برای خط دو مترو بودهاند.
اجرای خط دو مترو برای شهر و شهروندان چه دستاوردهایی خواهد داشت؟
خط دو مترو را میتوان یک ابر پروژه در کلانشهر اصفهان نامید. با احداث خط دو مترو حمل و نقل مسافر راحتتر، سریعتر و ترافیک در مسیر این خط به شدت کاهش مییابد.
احداث خط یک مترو با مشکلات زیادی همراه بود که باعث طولانیتر شدن روند اجرای پروژه شد از این رو تلاش شده تا در روند احداث خط دو، ابتدا سازه نگهبان و سفت کاری ایستگاهها انجام شده و آماده ورود دستگاه تی بی ام شوند تا در زمان و منابع صرفهجویی شود. از دیگر اقدامات قابل توجه در روند احداث خط دو قطار شهری این بود که سعی شده در صورت امکان عملیات آن به صورت زیرزمینی و کاملاً مکانیزه انجام شود و ترافیک شهری را کمتر درگیر کند.
نظر شما