محمد سعیدی درباره این آواز کوتاه به خبرنگار ایمنا گفت: ایده آواز کوتاه به مانند و مثابه فیلم کوتاه در سینما، داستان کوتاه در ادبیات و تک بیتهای شعرا در مقابل غزل، قصیده در اشعار شاعران است که دارای ایجاز است و در کل دارای ایجاز و پیام است که کم گوی و گزیده گوی چون دُر.
وی اضافه کرد: به ویژه در زمانهای که ما با مخاطبی بیحوصله و عجول روبرو هستیم با مخاطبی که ذائقه شنیداریاش، شنیدن موسیقیهای امروزی است و آواز در سبد شنیداری او وجود ندارد یا کم رنگ شده، بایسته و شایسته است که در طرحی با کمک دیگر هنرها، مخاطب جوان امروزی را به سمت شنیدن آواز بکشانیم. آوازی که در حوصله او بگنجد و از شنیدنش روی برنتابد.
این هنرمند با اشاره به شاخصههای آواز کوتاه، تاکید کرد: آوازی که با کمک از کلام، آنهم کلامی که دارای پیام است، پیامی که در راستای زندگی جامعه امروز است و رنگ اجتماعی و حتی انتقادی به خود میگیرد، میتواند مخاطب را جذب کند و با شنیدن آواز ایرانی او را محظوظ کند. آوازی که در یک گوشه (از گوشههای ردیف آوازی) است. یک گوشه، که خود یک آواز کامل است و فراخور حال مخاطب امروز. در یک دقیقه اجرا میشود و به قول اساتید گذشته این هنر "یک خط آواز" است و این بار آواز ایرانی را با کمک دیگر هنرهای ایرانی به تصویر کشیدهایم.
سعیدی ادامه داد: تصویری که هر بار معرّف یکی دیگر از هنرهای ایرانی است. مانند قالیبافی (فرش ایرانی)، مانند معماری ایرانی و آشنایی مخاطب با فضاهای بکر معماری ایرانی و گاه همراه میشود با صنعتی چون گردشگری. این نوبت آواز کوتاه را در دل حوزه گردشگری اجرا کردیم و در لایههای زیرین این آواز کوتاه، بخش مهمی از امور صنعت گردشگری انجام شده، یعنی جذب گردشگر و جلب توجه سازمان میراث فرهنگی به مکانهایی که از یاد رفتهاند و گاه به دست سارقین تخریب شدهاند.
وی گفت: امیدواریم که هر روز کودک نورسته و نوی آواز کوتاه به سلامت و با کمک فرهنگ و هنرمند پیش رود و سربلند شود.
نظر شما