شرودینگر؛ بنیانگذار فیزیک کوانتوم و برنده جایزه نوبل

شرودینگر از معدود دانشمندان قرون معاصر است که جایزه‌نوبل، مدال مکس پلانک، عضویت در آکادمی سلطنتی علوم در لندن، کسب مدال علم و هنر اتریش و اولین جایزه اروین شرودینگر اتریش از جمله افتخارت او محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اروین شرودینگر، در سال ۱۸۸۷ در وین اتریش متولد شد. او پس از دریافت مدرک دکترای شیمی تصمیم گرفت همه زندگی خود را صرف هنر نقاشی آن هم به سبک ایتالیایی کند، اما پس از مدتی او به شغل پدرش که گیاه‌شناسی بود علاقمند شد. او به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداخت و نتایج مطالعات خود را در مجموعه‌ای با عنوان تکامل نسل گیاهان چاپ کرد. از طرفی شرودینگر به زبان آلمانی که زبان مادری‌اش بود نیز بسیار علاقه داشت و شعر و ادبیات کهن آلمانی را ستایش می‌کرد. سرانجام او چند سال در یک موسسه به عنوان دستیار تحقیقاتی فعالیت کرد.

شرودینگر در سال ۱۹۲۰ و پس از پایان جنگ به دانشگاه زوریخ سوئیس رفت و به مدت ۶ سال در این کشور ماند. او در مدت تحصیل در دانشگاه زوریخ با دوستان قدیمی خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کرد. در همین سال‌ها، اولین تحقیقات شرودینگر پیرامون نظریه‌های کوانتومی شکل یافت؛ نظریه‌هایی که توسط انیشتین، پلانک، بور و دیگر دانشمندان پایه گذاری شده بود. مطالعه نظریات دیگر دانشمندان، دید کلی نسبت به فیزیک مدرن به شرودینگر داد، اما او هنوز برای مقابله و زیر سوال بردن مفاهیم فیزیک کلاسیک آمادگی لازم را نداشت. آزمایشات و تحقیقات بعدی او در همین زمینه ادامه پیدا کرد تا در نهایت توانست بر مبانی فیزیک کلاسیک و مدرن وارد چالش‌هایی اساسی کند.

شرودینگر پس از آشنایی با پاولی و سامرفلد، اولین مقاله خود را در زمینه نظریه طیفی منتشر کرد که در سال ۱۹۲۱ چاپ شد. او پس از انتشار این مقاله شروع به بررسی مدار الکترون‌ها کرد و سرانجام توانست نظم و ساختار هندسی آنها را کشف کند و مقاله‌ای در باب مکانیک امواج منتشر کند که در مکانیک کوانتوم انقلابی ایجاد کرد. شرودینگر هفت سال بعد به دلیل همین تحقیقات توانست جایزه نوبل را به طور مشترک با پاول دیراک کسب کند. در سال ۱۹۳۸ با پیوستن اتریش به آلمان، شرودینگر به دلیل اعتقادات ضد نازی خود از دانشگاهی که در آن مشغول تدریس بود اخراج شد و توسط دولت به شدت مورد آزار قرار گرفت، ولی سرانجام توانست به همراه همسرش به ایتالیا فرار کند. پس از فرار وی به ایتالیا به شرودینگر پیشنهاد همکاری در تأسیس مؤسسه تحقیقات پیوسته در ایرلند داده شد.

او پس از همکاری با دولت ایرلند، به دوبلین رفت و در سال ۱۹۴۰ مدیر دانشکده فیزیک نظری شد و به‌مدت ۱۷ سال تا زمان بازنشستگی، در آنجا ماند. شرودینگر در سال ۱۹۴۸ به‌صورت رسمی شهروند ایرلند شد، اما شهروندی اتریشی خود را نیز حفظ کرد. جایزه‌نوبل، مدال مکس پلانک، عضویت در آکادمی سلطنتی علوم در لندن، کسب مدال علم و هنر اتریش و اولین جایزه اروین شرودینگر اتریش از جمله افتخارت او محسوب می‌شود.

کد خبر 474138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.