به گزارش ایمنا، بامداد شنبه هفته جاری شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه همزمان با شنیده شدن آژیر در تهران هواپیمای ترکیش ایرلاینز در فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرده است و در پی آن شایعات دیگری در شبکههای اجتماعی پر شد اما دقایقی بعد همه این شایعات تکذیب شده و فرود نیامدن هواپیمای ترکیهای به دلیل آب و هوای نامساعد در فرودگاه امام خمینی (ره) جای آن را گرفت.
در ادامه اما رفتن خلبان این پرواز خارجی به سمت باکو و ننشستن او در یکی از فرودگاههای کشور محل ابهام و سوال شد که البته به گفته تورج دهقان زنگنه - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- این رفتار خلبان تخلف نبوده و او بر اساس طرح پروازی اعلام شدهاش باکو را به عنوان فرودگاه جایگزین انتخاب کرده است.
محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - در این باره اظهار کرد: به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردیم تا مکالمات خلبان با برج مراقبت را بررسی کند و از نماینده ترکیش ایرلاینز راجع به این رفتار خلبان توضیح بخواهد چرا که این پرواز در ایران انجام شده و میتوانست فرودگاه جایگزین خلبان فرودگاه اصفهان باشد.
وی افزود: مهمتر از این مسئله این است که همزمان با ننشستن هواپیمای ترکیهای در فرودگاه امام خمینی (ره)، هواپیمای ایران ایر در همین فرودگاه به زمین مینشیند و دید باند فرودگاه نیز در آن زمان ۵۰۰۰ متر بوده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر برج مراقبت نیز به خلبان دسترسی داده که در باند میتواند فرود بیاید اما اینکه خلبان با قوانین ایران در این زمینه آشنایی نداشته است و حاشیههایی که پیرامون آن در فضای مجازی و رسانهها و تلویزیونهای خارجی توسط دشمن راه افتاده است، باید بررسی شود و ترکیش ایرلاینز در این رابطه توضیح بخواهد.
اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون خلبان اختیار دارد و میتواند تصمیم بگیرد که کدام فرودگاه را به عنوان فرودگاه جایگزین یا کمکی انتخاب کند اما حادثه یا شرایط خاص و غیر عادی در ایران نبوده است و بنابراین باید بابت این نوع اقدام و تصمیم گیریاش توضیح بدهد.
منبع: ایسنا
نظر شما