به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد جعفرقلی دادخواه در دیدار با شهردار اصفهان در قالب سومین برنامه «سلام استاد»، اظهار کرد: هنرمندان نیاز به دلجویی دارند و باید از سوی نهادها و دستگاههای مرتبط مورد حمایت قرار گیرند.
وی که سالها مدرس طراحی سنتی و نقشه فرش و سرپرست ۱۳۸۳ هنرآموز بازنشسته هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بوده است، افزود: از سال ۶۷ تاکنون در دانشگاههای هنری از جمله دانشگاه هنر اصفهان تدریس کرده ام؛ همچنین به مدت پنج سال در آزاد اسلامی نجف آباد، دانشگاه پیام نور، هشت سال در مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی اصفهان و اراک و دانشگاه علمی-کاربردی نقش جهان اصفهان همچنین به مدت چهار سال در دانشگاه سیستان و بلوچستان تدریس کرده ام.
استاد برجسته طراحی فرش ادامه داد: تألیف کتاب درسی «تاریخ هنر سرامیک ایران» در سال ۱۳۶۶ را انجام داده و در گروه تحقیق کتاب رؤیای بهشت نیز همکاری داشته ام.
وی با اشاره به طراحی و بافت فرش نشان برج ایفل برای کشور فرانسه، افزود: بافت این فرش که از سال ۷۱ تا ۷۲ طول کشید، در کشور فرانسه ماندگار شده است.
دادخواه گفت: سال ۲۰۱۲ میلادی در کره جنوبی جشنواره هنر معنوی برگزار شد و شهرداری از من برای حضور در این جشنواره دعوت کرد، پیشنهاد ارائه اثری از هنر معنوی اصفهان در این جشنواره را مطرح و نماد اصفهان (قوس فلکی آذر) را برای بافت یک فرش در ابعاد ۴۰ در ۶۰ سانتی متر طراحی کردم، همسرم که استاد بافت است بخش عمده آن فرش را بافت و بخش دیگر فرش را در مدت یک هفته برگزاری جشنواره در کره جنوبی به صورت زنده به اتمام رساند؛ سپس فرش را قاب کرده و در روز اختتامیه رئیس شورای اسلامی شهر وقت اصفهان این فرش را از طرف مردم اصفهان به شهردار آنجا هدیه داد.
وی با اشاره به بافت نمونه دیگر فرش طرح نماد اصفهان، تصریح کرد: سایز فرش در ابعاد تابلویی و بدون فرم قرینهای طراحی و بیشتر الیاف بافته شده در آن از جنس ابریشم است؛ بر روی این فرش یک بیت شعر معروف «اصفهان را نیمه خوانند از جهان، صد جهان من دیدهام در اصفهان» نقش بسته که میتوان این فرش نفیس را در محلی ویژه در معرض دید گردشگران و علاقهمندان قرار داد.
استاد برجسته طراحی فرش با تاکید بر طراحی بسیار زیبای فرش نماد اصفهان، گفت: گاهی طرح یک فرش به دلیل فاخر بودن، قیمت بیشتری نسبت به خود فرش پیدا میکند.
دادخواه اظهار کرد: ابداعات بینظیر در فرش از ویژگیهای دیگر فعالیتهای من بوده است، البته نه به صورتی که ساختار اصلی را زیر سوال ببرم بلکه فضای جدیدی را از لحاظ دیزاین و ترکیب بندی ایجاد کردم.
وی تصریح کرد: دو سال قبل ایدهای مطرح کردم مبنی بر اینکه هنرمندان اصفهان برای فضای بیضی شکل مقر یونسکو فرشی طراحی و ببافند تا این فرش به عنوان نماد فرهنگ و هنر نصف جهان در معرض دید نمایندگان ۱۸۰ کشور دنیا قرار گیرد، انتظار میرود این طرح مورد بررسی قرار گیرد و با هماهنگی و حمایت دستگاههای اجرایی مرتبط به نتیجه برسد.
استاد برجسته طراحی فرش ادامه داد: در مسیر تحقق این هدف آماده هرگونه همکاری هستیم، اما بیشک هنرمندان به یک نهاد یا ارگان حمایت کننده نیاز دارند، بنابراین باید ساز و کار درستی در نظر گرفته شود.
نظر شما