به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس قرارداد سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک و رویکرد شهرهای دوستدار کودک یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، کودکان با هر توانایی و سنی از حق استفاده، ایجاد، تبدیل و توسعه محیطهای شهری خود برخوردار هستند. با این وجود، در بسیاری از کشورهای دنیا، کودکان پیشدبستانی تنها میتوانند در زمینهای بازی یا مهد کودکها به فعالیت بپردازند که بزرگسالان برای آنها طراحی کردهاند و حقوق آنها در سایر مکانهای عمومی نیز نادیده گرفته میشود. تجربه نشان میدهد شهری که به خوبی طراحی شده باشد، تمام نیاز کودکان در آن به دقت مورد توجه قرار گرفته میشود؛ در واقع، توجه به خواستههای امروز کودکان میتواند شهرهایی مطابق با نیازهای آنها، به عنوان مالکان اصلی مناطق شهری، ایجاد کند.
تفکر خلاق کودکان در طراحی شهر
گروهی از محققان اهل نیوزلند، پروژهای پیادهسازی کردند که در آن تعداد ۲۷ کودک بین دو تا پنج ساله از سه مهد کودک مشارکت داشتند. این کودکان طی اجرای پروژه، به انجام فعالیتهای مختلفی نظیر طراحی شهر مورد علاقه خود با استفاده از کاشیهای تصویری و انجام بحثهای گروهی با محققان مشغول شدند. علاوه بر این، محققان همراه با شرکتکنندگان به مناطق محل سکونت آنها رفتند و از کودکان خواستند ایدههای خود را نسبت به تغییرات مورد علاقه خود در محل سکونتشان را بیان کنند. علاوه بر این، کودکان باید میگفتند که چه ویژگیها و عناصری در نزدیکی محل زندگیشان باعث آزار آنها میشود.
نکتهای که محققان از نتیجه پروژه دریافتند این بود که کودکان ذهنهایی بسیار خلاق و متفکر دارند که میتواند در طراحی شهرها به برنامهریزان کمک زیادی کند. در واقع، این قشر خلاق در طراحیهای خود، نیازهایشان را به طور کامل نشان داده و حتی خواستههای اعضا خانوادههای خود را نیز به تصویر کشیده بودند. آنها همگی دست کم در یک مورد توافق نظر داشتند، اینکه شهرها باید به گونهای طراحی شود که نیازهای اولیه کودکان را برطرف کند.
امنیت و سرگرمی برای همه
کودکانی که در تحقیقات پژوهشگران نیوزلندی شرکت کرده بودند همگی بر این امر اصرار داشتند که شهرها باید مناطقی ایمن، نه تنها برای افراد خردسال، بلکه برای تمام سنین باشد. بیش از ۵۶ درصد آنها، تصویر ماشینهای پلیس را در نقشههای خود پیاده کرده بودند تا نشان دهند مأموران امنیتی، شهروندان را از آسیب افراد سودجو و مجرم حفظ میکنند. علاوه بر این، چیزی که بیش از همه در طراحیهای آنها به چشم میخورد، وجود تیرهای چراغ برق، خطوط عابر پیاده و چراغهای راهنمایی و رانندگی بود که همگی گرایش آنها به امنیت بیشتر شهرها را نشان میداد.
چنین درکی از سوی کودکان خردسال، تعجب پژوهشگران را به دنبال داشت زیرا توجه به عناصر اصلی شهر موضوعی بود که از دید محققان برای کودکان قابل توجه نبود.
همچنین، برخی از کودکان در حین بازدید از محل سکونت خود، از تمایل به وجود فضاهای سبز و مکانهایی برای سرگرمی بیشتر اظهار نظر کرده بودند. حتی برخی نیز مدعی شده بودند که باید مسافتهایی طولانی را با والدینشان سپری کنند تا به یک زمین بازی یا محلی امن برای سرگرمی خود دسترسی پیدا کنند.
شهرها به عنوان مکانهایی شاد
کودکان مورد تحقیق، نه تنها در طراحیها و اظهار نظرهای خود شهرهایی دوستدار کودک را به درستی و بر اساس اصول برنامهریزی شهری تجسم کرده بودند بلکه وجود شهرهایی شاد برای تمام اقشار جامعه را ضروری دانسته بودند. آنها حتی از توجه به حیوانات و گیاهان چشمپوشی نکرده و خواهان افزایش بوتههای سبز در اطراف خیابانها و مکانهایی برای پرورش حیوانات شده بودند. علاوه بر این، چیزی که در طراحیهای اغلب آنها به چشم میخورد، افزایش امکانات و خدمات عمومی برای تمام مردم جامعه با تواناییهای جسمی و روانی مختلف بود. مهمتر از همه اینکه، بیشتر کودکان ارتباطات اجتماعی را در طرحهای خود از طریق رسم تصاویری با افرادی که در پارکها دور هم جمع شده بودند، به تصویر کشیده بودند.
نظر شما