به گزارش ایمنا، محمد آزاد با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی دارای مجوز در سطح کشور، گفت: سازمان حج و زیارت حمایت از دفاتر زیارتی، کارگزاران و عوامل اجرایی را از جمله وظایف خود میداند و با توجه به چالشهایی که از ناحیه شیوع کرونا برای این دفاتر و کارگزاریها روی داد، اقداماتی در خصوص کاهش دغدغهها و کمک و حمایت آنان دنبال کرد.
وی با اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی و در پی آن تعطیلی این دفاتر و خسارات ناشی از آن، افزود: رئیس سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران ذیربط برای کاهش خسارت و زیان دفاتر خدمات زیارتی و کم شدن بار مشکلات آنان مباحثی را در دو محور کاهش هزینهها و اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده و پیگیری کردند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت از جمله این اقدامات اصلاح شیوهنامههای جاری در حوزه دفاتر خدمات زیارتی برای کاهش هزینههای این دفاتر عنوان کرد و گفت: ادغام و تمرکز دو دفتر در یک محل، کاهش متراژ مصوب محل دفاتر خدمات زیارتی در این راستا بود.
وی تعامل با واحدهای مرتبط برون سازمانی به منظور کاهش هزینههای مترتب بر دفاتر و نیز بهرهمندی و اعطای این دفاتر و کارگزاران زیارتی چون سایر صنوف و بخشهای کشور از تسهیلات کرونایی بود.
آزاد با اشاره به پیگیریهای رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس دفتر و معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، رفاه و تأمین اجتماعی و نیز سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت: این تلاشها موجب شد تا در مرحله نخست دفاتر خدمات زیارتی ضمن برخورداری از معافیتها و مساعدتهای مالیاتی از تسهیلات مربوط به حوزه مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز بهرهمند شوند.
به گفته وی در مرحله اول که خردادماه سال ۹۹ اجرایی شد این تسهیلات در قالب وامهای ۶۰ و ۱۶۰ میلیون ریالی به دفاتر خدمات زیارتی پرداخت شد.
وی افزود: با توجه به تداوم شرایط کرونایی و نیز آسیبهای ناشی از آن بر دفاتر خدمات زیارتی، سازمان حج و زیارت بر آن شد تا تسهیلات کرونایی مرحله دوم را برای این مراکز از دولت پیگیری کند.
به گفته معاون سازمان حج و زیارت در این مرحله کارگزاران زیارتی و عوامل اجرایی که در عملیاتهای حج و عتبات سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ در همکاری با سازمان حضور و مشارکت داشتهاند از این تسهیلات بهرهمند میشوند که اطلاعات مربوطه برای سامانه کارا ارسال شد.
وی افزود: در این مرحله سقف تسهیلات پرداختی به دفاتر خدمات زیارتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و عوامل اجرایی معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد که بدین ترتیب برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر و بالغ بر ۱۵ هزار نفر از کارگزاران عوامل اجرایی میتوانند با مراجعه به سامانه کارا و ثبت نام نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در تلاش هستیم تا در صورت امکان برای عوامل اجرایی بیشتری تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی را اخذ کنیم که در صورت حصول نتیجه، موضوع اطلاع رسانی میشود.
وی در پایان از تلاشهای صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و مسئولان ذیربط قدردانی کرد و گفت: به طور طبیعی چنین اقدام بزرگی برخی نقایص احتمالی را در خود دارد که خوشبختانه با پیگیریهای همکاران ما در دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران، این نقیصههای احتمالی نیز به زودی رفع خواهد شد.
نظر شما