رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف تابع قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری خواهد بود

نمایندگان در جریان بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف شرایط درخواست رسیدگی به شکایات را در این شوراها مشخص کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -سه شنبه، ۳۰ دی ماه- مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف به مواد ۲۰ تا ۲۴ این لایحه رأی مثبت دادند.

بر اساس این گزارش ماده ۲۰ این لایحه با ۱۷۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

این مصوبه تصریح می‌کند؛ شروع رسیدگی در شورا با درخواست کتبی یا شفاهی به عمل می‌آید. درخواست شفاهی در صورت مجلس قید و به امضای خواهان یا متقاضی می‌رسد.

همچنین بر اساس تبصره این ماده؛ درخواست رسیدگی باید متضمن موارد زیر باشد:

۱- نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام شخص حقوقی، شناسه ملی و اقامتگاه طرفین دعوی.

۲- موضوع خواسته و همچنین تقویم آن در دعاوی مالی.

۳- موضوع درخواست یا شکایت.

۴- دلایل و مستندات درخواست یا شکایت.

نمایندگان در ادامه با ماده ۲۱ این لایحه با ۱۸۷ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ماده ۲۱؛ رسیدگی در شورا تابع تشریفات آئین دادرسی نیست، لیکن از حیث اصول و قواعد، تابع مقررات قوانین آئین دادرسی مدنی و کیفری است.

تبصره ۱- اصول و قواعد حاکم بر رسیدگی شامل مقررات ناظر به صلاحیت، حق دفاع، حضور در دادرسی، رسیدگی به دلایل و مانند آن است.

تبصره ۲- منظور از تشریفات در این ماده، مقررات ناظر به شرایط شکلی درخواست یا شکواییه، نحوه ابلاغ، تعیین اوقات رسیدگی، جلسه دادرسی و مانند آن است.

همچنین ماده ۲۲ لایحه شوراهای حل اختلاف با ۱۹۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن تصویب شد که بر اساس آن؛ طرفین دعوا می‌توانند شخصاً در شورا حضور یافته یا از وکیل (دادگستری) استفاده نمایند. در موارد صلح و سازش استفاده از وکیل مدنی مجاز است.

ماده ۲۳ نیز با ۱۹۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن تصویب شد که به موجب آن؛ هزینه دادرسی شورا مطابق هزینه غیرمالی محاکم دادگستری است.

در جریان بررسی مواد لایحه شوراهای حل اختلاف ماده ۲۴ هم با ۲۰۹ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

بر اساس این مصوبه؛ در اجرای مواد (۱۱)، (۱۲) و (۱۴) این قانون، شورا پس از دعوت خوانده یا مشتکی عنه نسبت به تشکیل جلسه اقدام و در صورت حصول سازش میان طرفین، مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می‌کند و پرونده در شورا بایگانی و در موارد ارجاع پرونده از مرجع قضائی، نتیجه به همراه تصویری از گزارش اصلاحی به آن مرجع ارسال می‌شود تا مرجع مزبور نسبت به مختومه کردن پرونده با دستور اداری اقدام کند.

تبصره ۱- چنانچه توافق و سازش طرفین متضمن حق، تکلیف یا تعهدی باشد، موارد در گزارش اصلاحی به صورت صریح و مشخص با قید حقوق و تعهدات طرفین و نحوه و زمان اجرای تعهد ذکر می‌شود.

تبصره ۲- در مواردی که طرفین، سازش خود را منوط به نظر کارشناس مرضی‌الطرفین، داور یا میانجی می‌کنند، شورا ضمن ارجاع، نظریه اشخاص مذکور را اخذ و در صورت عدم مغایرت با قوانین و مقررات و التزام طرفین به آن، مفاد آن را در گزارش اصلاحی منعکس می‌کند. نظرات اشخاص مذکور بدون انعکاس در گزارش اصلاحی قابلیت اجرا ندارد.

تبصره ۳- در کلیه دعاوی مالی ارجاعی از مراجع قضائی که هزینه دادرسی در مرجع مذکور پرداخت شده است، در صورت حصول سازش بین طرفین، هزینه دادرسی به نصف کاهش می‌یابد و مازاد به خواهان بازگردانده می‌شود و مابقی به عنوان درآمدهای موضوع ماده (۴۳) این قانون محسوب می‌شود. دولت مکلف است ساز و کار اجرایی این تبصره را در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی کند.

تبصره ۴- مراجع قضائی و شوراها و میانجی‌گران و داوران مکلف‌اند در خصوص دعاوی راجع به اموال غیرمنقول پس از تصدیق سند رسمی و در همه دعاوی و شکایات در تنظیم گزارش اصلاحی و یا صورت مجلس سازش، هویت طرفین را احراز نموده و مالکیت افراد را از مراجع رسمی مربوطه استعلام نمایند. چنانچه در مدارک هویتی ارائه شده طرفین یا یکی از طرفین تردید حاصل شد از مرجع رسمی مربوطه تصدیق گردد. در صورتی که خواهان ذینفع یا ذی سمت در دعوی نباشد، مراجع مزبور مکلف‌اند از پذیرش آن خودداری نمایند و در صورت وارد نبودن دعوی نسبت به خوانده مراتب در صورتجلسه قید و اگر پرونده مستقیماً در شورا مطرح شده باشد، بایگانی می‌شود.

کد خبر 469402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.