به گزارش ایمنا، غلامحسین رحیمی شعرباف درباره آخرین وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی در سال جاری، اظهار کرد: ساماندهی آموزش عالی از مدتی قبل در دانشگاهها آغاز شده است، به عنوان مثال در استانهای خراسان شمالی، همدان، اصفهان، اردبیل و آذربایجان غربی انجام شد و در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مرکزی و آذربایجان شرقی در حال انجام و پیگیری است. در تهران ساماندهی مؤسسهای نداریم بلکه باید به ساماندهی رشتهای و مأموریت گرایی برسیم که شامل دانشگاههای بزرگ و کوچک میشود.
شعرباف درباره مشکلاتی که منجر به تصویب طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور شد، خاطرنشان کرد: آموزش عالی تا سال ۸۸ از نظر کمی، شرایط مناسبی داشت اما از آن زمان به بعد باید علاوه بر توقف افزایش کمی، ارتقای کیفیت در اولویت قرار میگرفت که البته این موضوع به دلایل مختلف محقق نشد. رشد کمی تا سال ۹۲ ادامه داشت و توازن کمیت بین نیاز اجتماعی، تقاضای ورود به دانشگاه و تعداد دانشجویی که باید تربیت میشد، به هم خورد.
وی افزود: با از بین رفتن این تعادل، مؤسسات به تدریج با کمبود دانشجو مواجه شدند و یک و نیم میلیون از ظرفیت آموزش عالی خالی ماند و بیش از حد دانش آموخته وارد جامعه شد. با به هم خوردن این تعادل به چارهجویی پرداختیم. بنابراین، طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در سال ۹۴ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و سال ۹۵ از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد. در مورد دانش آموختگان باید بگویم به این اعتقاد ندارم که تعداد دانش آموختگان باید به اندازه نیاز اجتماعی باشد چرا که حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد باید بیشتر از نیاز جامعه دانش آموخته داشته باشیم.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به اهداف ساماندهی مراکز آموزش عالی، خاطرنشان کرد: ساماندهی سه هدف ارتقای کیفی، متناسب سازی رشتهها با نیازها و استفاده بهینه از امکانات را دارد. ساماندهی مصوب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به تجمیع، الحاق و ادغام مراکز آموزش عالی میشود. ادامه فعالیت برخی از مؤسسات با تجمیع یا الحاق به یک مؤسسه بزرگتر برای ادامه فعالیت صورت میگیرد که وزارت علوم بر این اساس، برنامهها را تنظیم و سیاستها را ابلاغ کرد.
نماینده ویژه وزیر علوم در ساماندهی مراکز آموزش عالی با اشاره به ساماندهی دانشگاههای پر دانشجو مانند پیام نور، علمی کاربردی، فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد، اظهار کرد: این دانشگاهها ساماندهی درونی را در فاز نخست انجام دادند و هر کدام از یکسال گذشته تاکنون این طرح را اجرا کردهاند چرا که نیمی از ظرفیت خود را به خاطر کمبود متقاضی از دست داده بودند. در این باره دانشگاه پیام نور اعلام کرد اگر هر واحدی از این دانشگاه کمتر از ۲۵۰ دانشجو داشته باشد، با یک واحد دیگر باید تجمیع شود؛ چرا که ادامه فعالیت مجزای این واحدها علمی و اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه دانشگاههای دولتی روزانه با کمترین مشکل در ساماندهی مواجه هستند، گفت: برخی از رشتهها در برخی شهرستانها با کمبود داوطلب مواجه هست و حتی به دلیل نبودن داوطلب به صورت انگشت شمار تعطیل شد. در طرح ساماندهی دانشگاههای دولتی از ۱۲۰ مؤسسه ۹۰ مؤسسه مشمول ساماندهی میشوند که بعد از آن به ۴۲ یا ۴۳ دانشگاه میرسد، این تعداد دانشگاه در واقع ملحق یا تجمیع میشوند.
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، هیچ مؤسسهای منحل نمیشود، تاکید کرد: هیچ هیأت علمی یا کارمندی در این طرح کنار گذاشته نمیشود. در تجمیع مراکز آموزش عالی، به عنوان مثال چند مؤسسه در قالب سه پردیس با یک دانشگاه بزرگ ادامه فعالیت میدهند. حتی اگر رشتههای تحصیلی هم تجمیع شوند، اعضای هیأت علمی کنار گذاشته نمیشوند. برای نمونه در ساماندهیهای انجام شده، اعضای هیأت علمی یک گروه تشکیل میدهند.
وی بر بهبود وضعیت کیفی همه دانشگاهها در طرح ساماندهی تاکید کرد و افزود: در این ساماندهی، وضعیت دانشگاهها و دانشجویان بهتر میشود؛ چرا که مؤسسههای تجمیع شده به دانشگاه تبدیل خواهند شد. یک بند تشویقی هم در آئین نامه ساماندهی مراکز آموزش عالی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب اگر دانشجویی تمایل داشته باشد میتواند به عنوان مثال مدرک تحصیلی خود را از پردیس داراب دانشگاه شیراز دریافت کند. حتی با تجمیع مراکز آموزش عالی داراب با دانشگاه شیراز، هیأت علمی داراب به عنوان هیأت علمی دانشگاه شیراز ادامه فعالیت میدهد. بنابراین یک ارتقای درجه هم در این ساماندهی دیده میشود.
نماینده ویژه وزیر علوم در ساماندهی مراکز آموزش عالی با اشاره به برخی ملاحظات شهری در ساماندهی آموزش عالی، گفت: در طرح ساماندهی، یک سری ملاحظات شهری داریم چون گاهی اوقات رقابتهای درون شهری بین نمایندگان جدید و قبلی یا گروههایی که شکل گرفتهاند، ایجاد میشود و مسائل را طور دیگری مطرح میکنند. به عنوان مثال، نماینده غرب یک دانشگاه تأسیس و نماینده جدید آن دانشگاه را منحل کرده است. این در حالی است که همه مؤسسات آموزش عالی در همان شهر باقی میمانند؛ داراب همان داراب در استان فارس میماند یا مجتمع آموزش عالی استهبان با سه تا چهار مؤسسه آموزش عالی دیگر تجمیع میشود و به عنوان مثال یک دانشگاه با نام دانشگاه فارس شرقی با سه پردیس و یک عنوان ملی تشکیل میدهد.
شعرباف ادامه داد: ۷۰ تا ۸۰ درصد حساسیتهایی که در شهرها برای ساماندهی ایجاد شده است هیچ ارتباطی با واقعیت علمی ساماندهی ندارد و طور دیگری تفسیر داده میشود که اشتباه است. وزارت علوم تاکید دارد هیچ مشکلی در ساماندهی ایجاد نمیشود. این نکته را هم باید اضافه کنم اگر میخواستیم و تصمیم میگرفتیم، بسیاری از مؤسسات را با دو عامل علمی و اقتصادی تعطیل میکردیم که به نفع کشور بود؛ نصف بودجهای که به این مؤسسات میدادیم به دانشگاه جامع آن استان برای جذب هزار دانشجو اختصاص میدادیم. شاید این امر در کوتاه مدت و از نظر علمی و اقتصادی به نفع وزارت علوم بود اما در درازمدت و از نظر توزیع امکانات آموزش عالی در سطح استان به نفع نبود، بنابراین چنین طرحی را پیاده نکردیم.
منبع: ایرنا
نظر شما