به گزارش ایمنا به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر افتخاری در نشست مجازی رؤسای کانونهای بازنشستگی سراسر کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد؛ اظهار کرد: تأمین منابع پرداخت حقوق حدود یک و نیم میلیون بازنشسته کشوری پس از اجرای طرح همسانسازی کار پیچیده و سختی است که البته، با حمایت دولت محترم ادامه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه بار بزرگی بر دوش صندوق بازنشستگی کشوری قرار گرفته است ادامه داد: شرایط اقتصادی کنونی کشور، تداوم تحریمها و شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته، تأمین منابع مالی را بسیار دشوار کرده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری بدون یک حمایت جدی بالادستی در سطح دولت نمیتوانست این کار را اجرایی کند؛ اما با پیگیری جدی وزیر محترم، کار پیش رفت و بخشهای مختلف دولت با این طرح بزرگ که هزینه مالی سنگینی هم با خود داشت، همراه شدند.
افتخاری با اشاره به اینکه مدیریت صندوق همواره سعی داشته حقوق بازنشستگان را در بیست و پنجمین روز ماه پرداخت کند، اضافه کرد: حقوق آبانماه در روز سیام و حقوق آذرماه در روزهای سیام آذر و اول آبان پرداخت شد که دلیل آن، به همین دشواری شرایط تکمیل منابع برای پرداختها برمیگشت.
وی با بیان اینکه برخی بازنشستگان به دلیل تأخیر در پرداختها نگران شدهاند که طرح همسانسازی متوقف شود این موضوع را رد کرد و به بازنشستگان اطمینان داد نگران تداوم همسانسازی نباشند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: ما اگر منابع پرداخت حقوق، بیست و پنجم هر ماه تأمین شود؛ همان روز پرداخت خواهیم کرد و بههیچوجه، نیت توقف پول در بانک و یا تأخیر در پرداختها را نداریم.
تأخیر پرداخت به بیمه تکمیلی ناشی از کمبود منابع است
افتخاری در ادامه به انتقادات متعدد بازنشستگان از وضعیت بیمه تکمیلی و پرداخت نشدن بدهیهای صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و گفت: تا شهریورماه، ما چندان تأخیری در این زمینه نداشتیم؛ اما قبول دارم که در سه ماه گذشته و به دلیل کمبود منابع مالی و اجرای طرح همسانسازی در پرداخت به بیمهگذار تأخیر داشتهایم.
وی با تاکید بر اینکه با رفع مشکلات کمبود منابع، پرداختهای خود به بیمه تکمیلی را به روز خواهیم کرد اظهار کرد: روند بهبود پوششهای بیمه تکمیلی هم ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به امضای توافقنامه بیمه دندانپزشکی با شرکت بیمه ملت گفت: در نظر داریم با تعریف فرمولهایی به سمتی برویم که با خرید عمده خدمات دندانپزشکی، هزینههای آن را تا ۴۰ درصد کاهش دهیم.
افتخاری با بیان اینکه بخشی از نقدها و ایرادها به کیفیت خدمات بیمه تکمیلی صندوق و شرکت بیمهگذار مورد قبول است، درعینحال، تغییر شرکت بیمهگذار را با توجه به رقم حق پرداختی بیمه برای هر بازنشسته را دارای ریسک بالایی دانست و گفت: بهعنوان کسی که سابقه مدیریت در صنعت بیمه دارم و از شرکت بیمه ایران به صندوق بازنشستگی کشوری آمدم؛ معتقدم مدل کنونی (صندوقی) به نفع بازنشستگان است و دست مدیریت صندوق را برای افزایش پوششهای بیمهای بیشتر باز میگذارد.
وی در این زمینه به مواردی چون تأمین پوشش بیمهای برای واکسن آنفلوانزا و عینک اشاره کرد و یادآور شد: در مدلهای معمول، شرکتهای بیمه به این سادگی افزایش پوشش را در وسط دوران قرارداد نمیپذیرند.
محصولات و سود شرکتهای صندوق برای بازنشستگان است
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به اجرای بستههای مختلف «طرح یاری» با هدف افزایش قدرت خرید بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در چارچوب این طرح، همه شرکتهای وابسته به صندوق که دارای محصول یا خدماتی هستند که به مصرفکننده نهایی ارائه میشود (مانند: کفش ملی، لبنیات پگاه، هتلهای ایرانگردی و جهانگردی و بیمه ملت)، محصولات و خدمات خود را با تخفیف و تقسیط به بازنشستگان عرضه میکنند.
افتخاری تصریح کرد: با ادامه روند موجود در فعالیتهای اقتصادی صندوق، هیچ شرکتی در مجموعه ما نخواهد بود که خدمات خود را با تخفیف و تقسیط به بازنشستگان ندهد و یا سودآوری آن در سبد منابع پرداختی به بازنشستگان قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه سودآوری ۱۰ هزار میلیارد تومانی شرکتهای وابسته به صندوق در سال جاری، مستقیماً در بودجه افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: امسال هم، بخشی از منابع اجرای همسانسازی و یا گسترش پوششهای بیمه تکمیلی از محل همین درآمدها تأمین شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه «یک ریال از منابع صندوق و یا سود شرکتها را در طرح یاری هزینه نکردهایم»، توضیح داد: در بستههای طرح یاری، شرکتهایی مانند فروشگاه رفاه یا گروه انتخاب از اعتبارات خود هزینه میکنند و حمایت بانک عامل هم، ارتباطی به اعتبارات صندوق در بانک صادرات ندارد.
افتخاری بر این اساس تاکید کرد: منابع مالی صندوق یا بانک عامل که به پرداخت حقوق بازنشستگان اختصاص دارد، در طرح یاری هزینه نشده است و اگر بازنشستگان از خدمات و محصولات ارائه شده در این بستهها ناراضی هستند؛ اجباری در استفاده از آنها ندارند.
باید از مدل سنتی گواهی کسر از حقوق بیرون میآمدیم
وی در ادامه به انتقاد برخی از بازنشستگان درباره الکترونیکی شدن خدمات صدور گواهی کسر از حقوق و انتقال آن از ادارات به صندوق پاسخ داد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: ذیحسابیهای دستگاههای اجرایی بارها به صندوق بازنشستگی نامه زده بودند و خواستار تعیین تکلیف و الکترونیکی شدن روند صدور گواهی کسر از حقوق شده بودند و در این زمینه، از صندوق تعهداتی گرفته بودند. مساله بعدی این بود که بازنشستگان ساکن در شهرهای خارج از مراکز استان برای اخذ گواهی باید به تهران مراجعه میکردند؛ بهطوری که ماهانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از شهرهای مختلف به ستاد مرکزی صندوق میآمدند.
افتخاری با بیان اینکه پس از الکترونیکی شدن، بیش از ۴۰ هزار گواهی کسر از حقوق طی دو ماه صادر کردهایم خاطرنشان کرد: ادامه روند سنتی نه مورد پذیرش ذیحسابیها بود و نه مراجعه به مرکز برای بازنشستگان مخصوصاً در شرایط شیوع کرونا، امکان داشت.
وی در پایان درباره برنامههای جدید صندوق برای حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری بازنشستگان، اشتغالزایی برای فرزندان بازنشستگان در فروشگاههای زنجیرهای، ارتقای کارت دریافت حقوق به کارت هویتی و خدماتی و اصلاح ایرادات اجرایی طرح همسانسازی توضیحاتی ارائه کرد.
نظر شما