۳۰ درصد دانش‌آموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی بی‌بهره‌اند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانش آموز در کشور داریم که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار از این تعداد از فضای مجازی و شبکه شاد استفاده می‌کنند و بیش از دو میلیون دانش‌آموز از فضای مجازی غیر شبکه شاد استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات حاجی بابایی بابت تلاش مستمر ایشان در امر تعلیم و تربیت و توجه خاص به امر آموزش و پرورش اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال ۱۳۷۰ که کار خود را شروع کرد تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات این سازمان ۸ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: این سازمان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی خدمات توانبخشی نیز به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند و تمام تلاش این سازمان این است که در چهار مؤلفه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، فرایند ها و منابع انسانی به حد استاندارد برسد.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حیث بودجه دارای ردیف مستقل است و در ردیف‌های پژوهش‌های کاربردی، برنامه آموزش استثنایی، برنامه توانبخشی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و آموزش دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای به این سازمان بودجه اختصاص می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی امسال سازمان ۳۳.۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و این نظام بودجه‌ریزی از دو جهت دست‌کم نیازمند نگاهی نو می‌باشد اظهار کرد: در شورای سازمان و بر اساس استانداردهای جهانی مصوب شده است که سرانه دانش آموزان استثنایی دست کم پنج برابر دانش آموزان عادی باشد و در عمل این چنین نیست و فاصله زیادی از این جهت وجود دارد.

وی گفت: همچنین برخی از برنامه‌ها در نظام بودجه ریزی نیازمند توجه ویژه‌تر است به عنوان مثال برنامه آموزش استثنایی و فعالیت‌های مربوط به توسعه آموزش‌های تلفیقی فراگیر و خصوصاً ارائه خدمات حمایتی که در سال ۹۹ با برنامه‌ای تحت عنوان نهضت توان افزایی در حال پیگیری است بودجه خاص خود را می‌طلبند.

وی تصریح کرد: بودجه اختصاص یافته به برنامه ارائه خدمات حمایتی ۱۶ میلیارد تومان است در حالی که نیاز این سازمان به ۴۵۰ میلیارد تومان است.

معاون وزیر با بیان اینکه در برنامه توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی نیز بودجه اختصاصی با حجم فعالیت متناسب نیست اظهار کرد: در حوزه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه‌ای به طور جدی نیازمند به توجه ویژه است.

وی افزود: آموزش دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای، هم در بخش بودجه مواد مصرفی و هم تجهیز کارگاه‌ها نیازمند عنایت خاص هستند.

معاون وزیر با اشاره به طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) که وی به عنوان نماینده ویژه وزیر در این حوزه نیز مسئولیت برعهده گرفته است، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانش آموز در کشور داریم که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار از این تعداد از فضای مجازی و شبکه شاد استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز به طور مشخص از شبکه شاه بهره می‌برند و لذا بیش از دو میلیون از فضای مجازی غیر شبکه شاد استفاده می‌کنند.

وی گفت: همچنین نزدیک به سه میلیون نفر از دانش آموزان از شبکه شاد و یا فضای مجازی استفاده نمی‌کنند.

حسینی تصریح کرد: دست کم ۳۰ درصد دانش آموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی و شبکه شاد بی‌بهره‌اند که نزدیک به ۵ میلیون دانش‌آموز را شامل می‌شود و رقم نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را طلب می‌کند.

شایان ذکر است در این نشست دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس ضمن بیان اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نقش آن در توسعه جامعه اظهار کرد: هیچ جامعه‌ای بدون اتکا به آموزش و پرورش و توجه به آن توسعه نخواهد یافت و مهمترین عنصر ارتقا نظام تعلیم و تربیت نیز به نیروی انسانی مربوط می‌شود.

وی افزود: تمام توان مجلس شورای اسلامی در حوزه برآوردن نیازهای آموزش و پرورش و با توجه به ظرفیت‌های موجود در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در حد مقدورات با هماهنگی‌هایی که با سایر بخش‌ها باید شکل بگیرد ارتقا نظام تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 464369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.