میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه باید ۴۰ درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضه مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

به گزارش ایمنا، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز ۱۰۰ درصد اجرا کرده است؛ چرا که بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را بر اساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

وی در ادامه به آخرین مصوبه تنظیم بازار برای فروش محصولات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، فولاد مبارکه باید ۴۰ درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضه مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به‌صورت عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضه هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است، اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد؛ بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

جوانبخت ادامه داد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضه محصول در تالار بورس، در ادامه مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌گردد. به این ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.

وی افزود: البته مصوبات دولت هیچ‌وقت ما را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود؛ اما با توجه به شیوه‌نامه، اگر قرار باشد همه محصولات در بورس عرضه شود، حتماً این کار انجام خواهد شد.

معاون فروش و ارزیابی فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیازشان را از طریق سامانه مچینگ تهیه می‌کنند، در سامانه بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد، این شرکت‌ها برای تأمین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده‌اند که در سامانه بهین‌یاب عضو شوند، اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیرماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آن‌ها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند؛ آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

جوانبخت با اشاره به شیوه‌نامه ابلاغی دولت که به عرضه همه محصولات در بورس کالا تأکید دارد نیز گفت: شیوه‌نامه دولت به‌دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که بخواهیم تمام محصولات خود را در بورس عرضه کنیم. البته همان‌گونه که اشاره شد تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. از طرف دیگر، در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضه خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.

وی ادامه داد: اگر شیوه‌نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد خود را در بورس عرضه کند.

کد خبر 462058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.