به گزارش ایمنا، سید مناف هاشمی درباره روز حمل و نقل و عمومی اظهار کرد: بی شک شهرداریها به تنهایی و صرفاً از محل درآمدهای حاصل نمیتوانند زیر ساختهای لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم کنند.
وی گفت: انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حمل و نقل کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است؛ قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانهها مصوب سال ۸۸، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ ابلاغ شده و در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده اما متأسفانه تاکنون عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشدهاست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع نزدیک به ٥٦٠٠ دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد٣٤٠٠ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای ١٢ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهرهوری و افزایش هزینههای جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوسها را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود شش هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل سه هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی سه هزار دستگاه تا پایان سال ١٤٠٠ امری اجتناب ناپذیراست.
نیازمند ۲۵۰ کیلومتر دیگر مترو هستیم
وی با بیان اینکه تهران به ٢٥٠ کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد، ادامه داد: ساخت ٢٥٠ کیلومتر مترو و تأمین ١٥٠٠ واگن برای خطوط متروی تهران ٢٥٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نشود در آیندهای نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهادهای ذیربط بررسی شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه تحقق نیافتن بودجه سالانه در ١٠ سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی هشت تا ١٠ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو و اتوبوسرانی صورت میگرفتیم که عملاً چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیارد و به اندازه یک دهم نیاز شهر را محقق کرده ایم.
وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است، طی دو سال گذشته بودجه شهرداری ١٥٠٠ میلیارد تومان در شرکت بهره برداری مترو تهران و ١٤٠٠ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ دو هزار میلیارد هم از طریق اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه کرده، اما ببینیم دولت چقدر کمک کرده است؟
به گفته هاشمی در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو دریافت کرده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل سه هزار میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است؟
معاون شهردار تهران اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده ٦٢ میلیارد تومان لحاظ شده که من از خانم حصاری به عنوان نماینده دولت سوال میکنم با این بودجه چند متر، مترو میتوان ساخت؟ این در حالیست که در بودجه شهرداری تهران هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایتهای شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از ٥٠ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
به گفته وی در طی یکسال گذشت حداقل ٥٠ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم، گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهرداری نیز کم شده، هزینههای ما هم افزایش یافته است، معتقدیم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولتها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت نکرده است.
وی با اشاره به قانون جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: برابر (ماده ۲۳) این قانون ۶۰ درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداریها است بر این اساس در سال گذشته میبایست هزار میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت میکردیم که تا این لحظه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی به صورت غیر نقد بوده است، پیش بینی این است که حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان جریمه در سال جاری داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است که متأسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال ٩٩، ریالی بابت یارانه بلیت از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است. تصریح کرد: نیت از گفتن این صحبتها گله گذاری نیست اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو میبریم، اما اگر واقعیتها بازگو نشود و انتظارات روی هم انباشته شود به مردم جفا کردیم.
هاشمی اظهار کرد: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است، اما عقب ماندگی گذشته را با این ارقام نمیتوان جبران کرد، به طور مثال دولت در لایحه بودجه سال ١٤٠٠ یارانه بلیت را هزار میلیارد تومان اعلام کرده، اما نیاز فعلی شهر تهران سه هزار میلیارد تومان است که این سهم دولت بوده و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم کنیم، سهم دولت ٤٥٠٠ میلیارد تومان است اگر بخواهیم واضح بگوییم با این ارقام نمیتوانیم حمل و نقل عمومی که طی ١٠ سال از آن غفلت کردیم را سامان ببخشیم.
نظر شما