به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی درحاشیه جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به لیست املاک واگذار شده شهرداری که در سایت شهرداری بارگذاری شده، گفت: از نظر من هر ملک و دارایی از شهرداری که به صورت ترجیحی به هر مکانی واگذار میشود باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد اما در شهرداری به بندی از اساسنامه سازمان املاک اشاره میکنند و میگویند حق بررسی و واگذاری به سازمان املاک داده شده است اما من این امر را قبول ندارم، چرا که قانون شهرداری این اجازه را نمیدهد.
وی ادامه داد: شهرداری میتواند املاکی را براساس قانون و مناقصه واگذار کند اما اگر بخواهد کار انحصاری کند و چیزی را ترجیحی به کسی با قیمت نازلتر و یا تصمیم بر اخذ اجاره کمتر در اختیار غیر قرار دهد باید از شورای شهر اجازه بگیرد و از نظر من تمام املاک واگذار شده که اجازه شورای شهر را ندارد غیر قانونی است.
هاشمی گفت: تعدادی از این املاک در اختیار نهادها و ارگانها است اما نزدیک به یکهزار مورد از این املاک دچار شبهه هستند و آقای حناچی گزارشی داد و گفت بیش از ۴۰۰ مورد از آنها را پس گرفتهاند. به آقای حناچی گفتهام هرچه سریعتر گزارشی از وضع این املاک بدهند و تکلیف این ۶۰۰ مورد که با شبهه در اختیار غیر هستند مشخص شود.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به جزئیات جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران گفت: جلسه هماندیشی عمدتاً مربوط به طرحها و لوایحی بود که در شورای شهر به تصویب رسید و به شهرداری ابلاغ و گزارشی از اجرای آنها ارائه شد.
وی ادامه داد: برخی از اعضا گله داشتند که طرحهای ارائه شده شورا به درستی اجرا نشده است و در مواردی که شهرداری باید به شورا گزارش میداد این گزارشها نیز ارائه نشده است و از آقای مظاهریان دعوت کردیم که در جلسه هماندیشی حضور پیدا کرده و گزارشی از طرحها و لوایح ارائه داد.
هاشمی با اشاره به طرحهای شورا که به شهرداری ابلاغ شده است گفت: تا این تاریخ ۵۹۸ مصوبه را به شهرداری ابلاغ کردیم و حدود شش یا هشت مورد هنوز ابلاغ نشده و به دلیل اختلاف نظر بین شورا و هیئت تطبیق در حال بررسی است.
وی ادامه داد: شهرداری تمام لوایحی که خود به شورا فرستاده است اجرا کرده است اما در مورد طرحهایی که اعضا ارائه دادهاند نواقصی در اجرا وجود دارد و اشکالاتی بر اجرای طرحهای مصوب کمیسیونها موجود است که در حدود ۵۰ مورد بوده و از شهرداری درخواست کردیم از اجرای طرحهای شورا گزارش دقیقی ارائه دهند.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: نکته بسیار مهمی که اعضای شورا نسبت به آن حساس هستند، لایحه مالیات بر ارزش افزوده است که احساس میشود نگاه تقلیل گرایانه بر قدرت شورا و شهرداری سطوح قانونی پیدا میکند و به همین دلیل امروز بیانیهای در این زمینه نوشته شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اصلاح این لایحه میتوان اقدامی کرد، گفت: لازم است که با شورای نگهبان جلساتی برگزار کنیم و مجلس نیز بر این موضوع پافشاری کند چرا که با پافشاری آنها به مجمع تشخیص میرود.
هاشمی در واکنش به اینکه این لایحه مصوبه مجلس دهم بود گفت: مصوبه مجلس دهم با مخالفت شورای نگهبان در یکی از بندها روبرو شد و مجلس یازدهم در اصلاح این بند نام شورای شهر را برداشته و جای آن نام وزارت کشور را گذاشته است و هر جایی که اسم شورای شهر بوده است را عوض کرده و به جای آن مراجع ذی ربط را ذکر کردهاند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: یعنی یک پالایش و تصفیه وظایف شورای اسلامی شهر را انجام دادند. من از شورای عالی استانها گله دارم و تعجب میکنم که نسبت به این مورد ورود نکرده و لازم است حساسیت ویژهتری داشته باشند.
وی اظهار کرد: بیانیهای دادیم تا نگاه واقعی قانون اساسی نسبت به شوراها که در سال ۷۵ قانونمند و در همان سال به تأیید شورای نگهبان رسیده است حاکم شود.
رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه حذف اعضای شورای شهر از قوانین کار درستی نیست گفت: هرچند در این حذف نیز ابهامات ایجاد میشود و به حل مشکل منجر نمیشود بلکه درگیریهای درونگروهی شورا و دولت بیشتر میشود. اگر با شورای شهر موافق نیستند باید یکباره و از بیخ و بن آن را حذف کنند و اینکه آن را در تناقض قرار دهند، صحیح نیست.
هاشمی در ادامه در واکنش به توقع از رئیس جمهور در زمینه حمل و نقل گفت: توقع ما این بود که از توسعه حمل و نقل کلانشهرها و تجهیزات مورد نظر آن حمایت کنند چرا که یک کار کاملاً عامه پسند و عدالت محور است. وقتی از توسعه حمل و نقل عمومی حمایت میکنیم یعنی از قشر مستضعف در حال حمایت هستیم و اقدامی عدالتمحور انجام میدهیم.
وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی نیازمند رسیدگی بسیار زیادی است گفت: هیچ سیستمی نداریم که ۲۸ در را به صورت همزمان باز کند و حمعیتی را به صورت مساوی در خود جای دهد و این عین اجرای عدالت است. باید برای حمایت جمعیت متوسط رو به پایین و اقشار ضعیف جامعه فکر اساسیتری شود.
هاشمی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ درخواست ۲۰ هزار میلیارد تومان کمک از دولت داشتیم که تنها ۱,۷۵۰ میلیارد تومان آن تصویب شده است و برای تأمین واگن تنها ۶۰ میلیارد تومان پول اختصاص داده شده است که هزینه تأمین حتی یک قطار هم نیست.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه به نظر میرسد یک نگاه فقدان حمایت جدی از سوی دولت وجود دارد، گفت: این وضعیت و نگاهی که به سوخت یارانه داده میشود اما به حمل و نقل عمومی نه یک نگاه کاملاً اشتباه از نظر اقتصادی است و به رغم اینکه همه نسبت به موضوع نظر مثبت دارند این اتفاق رخ نمیدهد و قضیه مشکوک است و خبرنگاران باید پیگیری کنند و ببینند چرا این قضیه مشکوک است.
نظر شما