به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، سعید نمکی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مدرسه به عنوان برش بسیار مهم جامعه که در آنجا دانش آموزان میتوانند علاوه بر تأثیر پذیری از شعارها و آموزشهای عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه به ویژه پدران و مادران، تأثیرگذاری ویژهای داشته باشند.
وی افزود: یک روزی ما به عنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تأثیر آموزههای پدران و مادران خودمان بودیم اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و خیلی از ابعاد دیگر خانواده را بچهها تعیین میکنند این الگو پذیری قوی خانوادهها از بچهها را نشان میدهد و اگر در مدرسه و برشی که ما آنها را در اختیار داریم، متأثر از آموزشهای ما باشند، میتوانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز گرچه گرفتار کووید ۱۹ و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگهای خاموش را در کشور رقم میزند و علیرغم مرگ و میر بالای کووید ۱۹ که اتفاقاً نگران آن هستیم، بیماریهای غیرواگیر است. در سالهای گذشته از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماریهای غیرواگیر و حدود ۹۷ هزار مورد مربوط به پرفشاری خون است.
نمکی تصریح کرد: بیماریهای غیر واگیری مانند دیابت، پرفشاری خون، سکتههای قلبی و مغزی و سرطانها، هر روز جان افراد زیادی را میگیرد و تعداد قابل توجهی را نیز به ورطه ناتوانی و نارسانی میبرد و اگر قرار باشد اتفاقی برای پیشگیری و کنترل این بیماریها در کشور رخ دهد، باید الگوی زندگی تغییر پیدا کند.
وی ادامه داد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم از کودکی، آن را در بچهها نهادینه کنیم. کما اینکه به شدت معتقدم که تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچهها میتواند در سایر ابعاد جامعه مانند پیشگیری از جرم و جنابت، آسیبهای اجتماعی و دغدغههای خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، عدم تجاوز به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در سوئیس مطالعهای در مورد تأثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شده بود و مشخص شده بود که تصادفات و حوادث جادهای، بیش از آنکه به جاده و خودرو مرتبط باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچهها در کنار پدر و مادر میتوانند توصیه به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
نمکی تصریح کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانههای مؤثر بر شاخصهای سلامت، یکی را به عنوان اولویت اول انتخاب کنیم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمیشناسم. بنابراین تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همچنین همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در قالب برنامههای مشترکی که قبلاً هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاریها را توسعه دهیم.
وی افزود: یکی از اهداف ما در سال جاری، اجرای مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود و طرح آزمایشی آن را در نمین اردبیل اجرا کردیم و به خیلی از نقاط کشور توسعه دادیم اما متأسفانه در باتلاق کرونا گرفتار شدیم و مدارس بسته شد و این طرح که قرار بود اقدامات پیشگیرانه و حل مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز انجام شود، به تعویق افتاد.
وزیر بهداشت با اشاره به انجام طرح مشترک آموزش شیوه تغذیه و ورزش منظم برای کاهش ریسک چاقی توسط وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش، اظهار کرد: بحث بهداشت روان برای ما و دانش آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت است. این دانش آموزان هستند که در آینده پزشک، مهندس و مدیر آینده کشور میشوند و اگر الگوهای رفتاری و روانی آنها در کودکی مرمت شود و آسیب نبیند، قطعاً در آینده یک سرمایه انسانی سالم از نظر روحی و روانی خواهیم داشت.
نمکی خاطرنشان کرد: دانش آموزان و معلمان به تبع جامعه، متأثر از کرونا شدهاند. الان دانشآموز با دوستانش یک محیط جمعی را تجربه نمیکند و میخواهد در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگ باشد اما این مهر و محبت را از او میگیریم و به او میآموزیم که مهربانی، عشق ورزی و مهرورزی به گنجینههای عشق و مهر یعنی پدربزرگها و مادربزرگها حرام است.
وی اضافه کرد: تفسیر شرایط کووید ۱۹ شاید برای بچهها و دانش آموزان میّسر نباشد و در ذهن او نهادینه میشود که نباید در آغوش آنها برود و ما نسل را با یک نامهربانی روبرو میکنیم که عارضه خیلی خطرناکی است چون میگویند اگر میخواهید جامعهای را نابود کنید، اول بروید و عشق و محبت را در آن نابود کنید. پس بهداشت روان بهم ریخته دانشآموز که در یک آپارتمان کوچک و بدون رفت و آمدهای خانوادگی رشد میکند، باید مورد توجه قرار گیرد و طولانی شدن پاندمی کووید ۱۹ جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را بیمارگونه خواهد کرد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید با همکاری دو وزارتخانه انجام دهیم، توجه به سلامت روان و تلطیف فضای روحی دانش آموزان است. فضای مجازی، فضای مهرورزی نیست و قبل از کرونا میدیدیم که در خانه یا رستوران، حواس همه افراد به تلفنهای همراه بود و تلفن که روزی برای پیوند به وجود آمد، امروز به عامل گسست تبدیل شده است.
نمکی گفت: نمیتوانیم از طریق فضای مجازی در دانش آموز که باید مهرورزی و بازی کودکانه را تجربه کند، کاستیها را جبران کنیم و همه باید برای این فکر کنیم که چگونه میتوان این شرایط را تلطیف کرد. در مورد معلمان نیز باید به این نکته توجه داشت که معلم زنده به کلاس است. بنده بیش از ۳۰ سال است که معلم دانشگاه هستم و زمان حیاتم زمانی بود که سر کلاس، تدریس میکردم و به فضای روحی معلمان نیز باید توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بیبدیل دانش آموزان و معلمان برای آموزش و فرهنگسازی جهت مقابله و پیشگیری از کووید ۱۹ به بهترین نحو استفاده کنیم. وجود چندین میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون معلم خیلی ظرفیت بالایی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی به خانوادهها است که باید برای آن برنامهریزی و به سرعت اجرا کنیم. پیشنهاد بنده استفاده از ادغام این ظرفیت در برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" است.
وزیر بهداشت، بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیتهای وزارت آموزش و پرورش در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، فضاهای فیزیکی این وزارتخانه مانند مدارس، خوابگاهها و مهمانسراها است که میتواند برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی خانه یا وضعیت اقتصادی، شرایط مناسبی ندارند، مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز بارها گفته که حاضریم ظرفیتهای این وزارتخانه را در اختیار وزارت بهداشت و مقابله با کرونا قرار دهیم.
نمکی ادامه داد: اگر تجربه موفقی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مدیریت کووید ۱۹ وجود داشته باشد، ظرفیت سازی برای بحرانهای آینده کشور خواهد بود. همیشه می گویم که کووید ۱۹ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد اما محاسنی مانند همدلی، وفاق ملی و تجربه همگرایی و همدلی در مقابل طوفانها و بحرانهای آینده داشت.
وی بیان کرد: گرچه تدوین دروس و کتابهایی با موضوع بهداشت و سلامت برای دانش آموزان در کلاس یازدهم و دوازدهم مفید است اما باید این آموزشها از پایه اول ابتدایی به دانش آموزان و آن هم توسط معلمان عاشق ارائه شود. و باید برای معلمان در دوره تربیت معلم هم بستههای آموزشی مناسبی در مورد سلامت جامعه، پیشگیری از بیماریها و تغییر الگوی زندگی تهیه و تدوین شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: باید به دانش آموزان بیاموزیم که چگونه زندگی کنند. تا از چگونه زندگی کردن حرف می زنیم، عدهای فکر میکنند منظور ما چاقی و ورزش منظم است اما یک دانشآموز پسر یا دختر باید شیوه زندگی با همنوع خود و خانواده را بیاموزد و صرفاً تشکیل خانواده به معنی زندگی کردن نیست و شیوه درست زندگی کردن هم منحصر به تغذیه و ورزش نیست بلکه شیوههای مختلفی را شامل میشود که باید از ظرفیتهای همدیگر و همچنین جامعه شناسان و روان شناسان در این راستا و همچنین ارتقای سلامت روان جامعه آینده استفاده کنیم.
وی پیشنهاد داد که برای همکاری بلند مدت و اجرای برنامههای مشترک غیر از کووید ۱۹ کمیتهای مشترک از سوی دو وزارتخانه تشکیل و برنامههای مشترک را عملیاتی کند.
نظر شما