به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
عاملی در این جلسه با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور تجربههای سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: تصمیم راجع به کنکور جزو تصمیمهای سخت محسوب میشود، چرا که در ۴٢ سال نتوانستهایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت در مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیفتد که قانون مشخص و جزییاتی هم نداشت.
عاملی ادامه داد: در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کردهایم و با مطرح شدن بحث تغییر، آشفتگی به وجود میآید؛ از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی و افسردگی ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن وجود دارد و حداقلهایی را تأمین میکند، اما به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و همچنین میزان اضطراب، نگرانی و فشاری که بر داوطلب و خانواده او وارد میکند، قابل ادامه دادن نیست.
وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به بعضی از رشتههای خاص وجود دارد و برای مابقی رشتهها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی وزارت علوم نیز اعلام کرده که ٨۵ درصد کنکور برداشته شد و پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی است.
عاملی تأکید کرد: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و ساز و کارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزندهی به دروس برای رشتههای متفاوت میتواند در اختیار دانشگاهها باشد. به طور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویتها و روشهای تدریس اعلام میکند.
آزمونها در دوره متوسطه استاندارد باشد
عاملی اظهار داشت: آموزش و پرورش هم باید مسوولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمونها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شد فرآیند ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در چهار ساعت به جای چهار سال شود.
سیاستگذاری سنجش و پذیرش در کنکور از سال گذشته به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد. در این زمینه برخی سیاستگذاری ها برای استانداردسازی سنجش و پذیرش دانشجو به بحث و گفت و گو گذاشته شد. از آنجایی که هنوز در ۱۵ درصد رشتهها کنکور برگزار میشود، نظام آموزش عالی کشور به دنبال استانداردسازی این آزمون برای رشتههای پررقابت کنکور است.
نظر شما