به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در چابهار و آغاز ریلگذاری راهآهن این منطقه از چابهار به سمت زاهدان اظهار کرد: در تیر ماه امسال از سمت زاهدان ریلگذاری این پروژه آغاز شد که این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد.
وی ادامه داد: طول این پروژه از چابهار تا سرخس ۱۴۰۰ کیلومتر است که یکی از استراتژیکترین و مهمترین پروژههای ریلی به شمار میآید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پروژه راهآهن چابهار_زاهدان بلندترین کریدور ریلی کشور است، افزود: در این پروژه ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری انجام میگیرد که این میزان، دو برابر خاکبرداری سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور است.
خادمی تصریح کرد: ۳۲ کیلومتر ریلگذاری این پروژه انجام شده است و با حضور مقام عالی وزارت حدود ۸۴ کیلومتر ریلگذاری از سمت چابهار انجام میشود. کل پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۸ درصد بوده و پیشرفت زیرسازی این پروژه هم به ۱۶۳ درصد رسیده است.
وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخت این پروژه به اتمام میرسد و یکی از بزرگترین بنادر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پروژه راهآهن چابهار - زاهدان شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر را در جنوب استان به شبکه ریلی متصل میکند، ادامه داد: ما در حال حاضر از زاهدان به سمت مرز میرجاوه و پاکستان و خواف به هرات در افغانستان دو خط راه آهنی داریم که با اتصال این دو خط به هم کشورهای همسایه به ما متصل میشوند و برای افغانستان که کشور محصور در خشکی است باعث ایجاد وابستگی به بنادر ایران میشود.
خادمی گفت: پروژه راهآهن چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرای آن را برعهده گرفته و سرعت اجرای این پروژه هم افزایش یافته است.
وی درباره منابع اعتباری این پروژه گفت: منابع این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین شده و حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو برای آن پرداخت شده و ۲۰۰ میلیون یورو معادل هشت هزار میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.
نظر شما