پیش‌بینی تقاضای بازار فولاد در افق پنج‌ساله

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به برنامه‌ها و استراتژی‌های فولاد مبارکه، از پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله و ترسیم نقشه راه تکنولوژی شرکت خبر داد.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا عظیمیان اظهار کرد: فولاد مبارکه با توجه به مأموریت خود در جهت ایفای نقش محوری در مدیریت بازار محصولات فولادی تخت از طریق راهکارهایی همچون تدوین افق چشم‌انداز ده‌ساله، پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله، ترسیم نقشه راه تکنولوژی و با در دستور کار قرار دادن سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ کشور در بازارهای مصرف مختلف خود، همچون صنایع خودروسازی، نفت و گاز، ساختمان، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل و… توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کند و از این منظر، سالانه برنامه فروشی منطبق با این اهداف کلان تدوین می‌گردد. بر این اساس فولاد مبارکه فروش ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات را که شامل تختال، گرم، اسیدشویی، سرد و پوشش‌دار می‌شود، در بازار داخل و صادرات برنامه‌ریزی کرده است.

وی ادامه داد: شرکت تا پایان شهریورماه ۳ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۱۷۲ تن انواع محصولات خود را در بازار داخلی و جهانی به فروش رسانده که ۴ درصد بیش از برنامه است. در این بین، در بخش بازار داخل فولاد مبارکه با تحویل سه میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۱۱ تن تا پایان شهریور ماه، ۲۲ درصد جلوتر از برنامه است و این امر به دلیل همراهی با سیاست‌های کلان کشور و به‌منظور تأمین حداکثری مصرف‌کنندگان داخلی در سال جهش تولید و از طریق کاهش سهم صادرات به میزان ۶۳ درصد با اتخاذ راهکارهای ابتکاری و مشارکتی صورت گرفته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این شرکت بر اساس رسالت خود در تأمین حداکثری نیاز داخل و با توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی در سال جهش تولید اقدام به فروش بخش عمده محصولات شرکت در بازار داخل، از طریق مکانیسم عرضه در بورس کالا کرده و صرفاً جهت تأمین نیاز ارزی خود برای فراهم ساختن تجهیزات موردنیاز و توسعه، بخشی از محصولات خود را، همچون تختال که در بازار داخل با مازاد عرضه مواجه است، در بازارهای صادراتی به فروش رسانده است. فولاد مبارکه از طریق طرح‌های مشارکتی همچون همکاری با نوردکاران و استفاده از ظرفیت بی‌استفاده سایر شرکت‌ها، همچون آنیل محصولات در سایر شرکت‌ها و بازگشت مجدد به شرکت جهت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت شرکت، در جهت تأمین هرچه بیشتر نیاز بازار داخل اقدام کرده و مجموعه این تلاش‌ها نهایتاً منجر به افزایش سهم فروش داخل و عدم تحقق برنامه فروش صادراتی شرکت در نیمه نخست سال شده است.

عظیمیان تصریح کرد: از مجموع ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فروش برنامه‌ریزی‌شده برای صادرات، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن معادل ۱۹.۷ درصد برای فروش در بازار صادراتی در نظر گرفته شده بود، ولی به دلیل نیاز بازار داخل و در راستای تأمین حداکثری و پاسخ مثبت به تصمیمات وزارت محترم صمت، فروش صادراتی در شش‌ماهه اول کاهش ۶۳ درصدی داشته و این روند در شش‌ماهه دوم نیز کنترل خواهد شد تا مشکلی در تأمین نیاز بازار داخلی به وجود نیاید.

وی گفت: صادرات محصولات علاوه بر امکان تأمین نیاز ارزی جهت خرید بخشی از تجهیزات و مواد اولیه غیرقابل تأمین در داخل و پرداخت اقساط تسهیلات ارزی، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در بازارهای جهانی، در مقام رقابت با شرکت‌های معظم جهانی قرار گیرند و نهایتاً این امر منجر به افزایش توان رقابت‌پذیری، ارتقای بهره‌وری، بهبود کیفیت و کاهش هزینه تمام‌شده محصولات می‌گردد، چراکه لازمه حضور در بازارهای جهانی اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی و گذر از انواع ممیزی‌ها و بازرسی‌های مدیریتی و کیفیتی است و از این نظر بازار صادرات را می‌توان آزمونی برای حضور شرکت‌های ایرانی در فضای رقابتی دانست و این امر به‌نوعی شبیه‌سازی آینده شرکت‌های ایرانی در هنگام پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه با اخذ انواع استانداردهای مدیرت کیفیت، رضایت و شکایات مشتریان و اخذ انواع گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی از شرکت‌های بازرسی و کنترل بین‌المللی همچون SGS، RINA و… و همچنین حضور در جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزه EFQM و MAKE و همچنین جوایز معتبر داخلی همچون جایزه ملی کیفیت و جوایز نوآوری، خود را در معرض ممیزی و ارزیابی نخبگان صنعت در سطح جهانی و ملی قرار داده و با کمک استقرار انواع نظام‌های مدیریت کیفیت، رضایت و شکایات مشتریان و مدل‌های تعالی معتبر داخلی و خارجی، هم‌تراز با شرکت‌های معتبر بین‌المللی، در حال تولید و عرضه محصولات در بازارهای صادراتی است.

کد خبر 453203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.