به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی یکی از امتیازات اساسی و منحصربهفرد ایران را موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیکی دانست که کشور را به شاهراهی حیاتی برای معادلات منطقهای و بینالمللی تبدیل کرده است و اظهار کرد: باید از این موهبت و ظرفیت، حداکثر استفاده را ببریم.
وی افزود: با زیرساختهای موجود، امروز، ظرفیت ۱۸ میلیون تن ترانزیت در منطقه وجود دارد که اکنون بخش زیادی از آن از طریق دریا جابهجا میشود و ما در تلاشیم تا سهم بیشتری را به ریل اختصاص دهیم. با گسترش زیرساختها از جمله، پروژههای ریلی خواف-هرات، چابهار-زاهدان و شلمچه-بصره، ما به یک بازار ۳۵ میلیون تنی در منطقه دست پیدا میکنیم و باید تلاشمان را برای افزایش سهم ریلی، بیشتر کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محور خواف-هرات از پتانسیل نزدیک به دو میلیون تن ترانزیت برخوردار است؛ البته ما بیش از سه میلیون تن بار داخلی داریم که از طریق کامیون حمل میشود و این میزان نیز میتواند به شبکه ریلی جذب شود. با گسترش شبکه ریلی در افغانستان، قطعاً این ظرفیت بهصورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و ما میتوانیم به بازارهای بسیار بزرگتری در مبادله بار دست پیدا کنیم. بهخصوص با توجه به اینکه بزرگترین معادن افغانستان در قسمت غربی این کشور قرار دارد و برای صادرات میتوانند از ظرفیت خط ریلی خواف-هرات استفاده کنند و بارهای صادراتی و معدنی خود را به خلیج فارس و یا بندر اقیانوسی چابهار برسانند.
رسولی گفت: در ارتباط با بخش مسافری نیز مراوده دو ملت ایران و افغانستان زیاد است و اکنون به صورت هفتگی دو پرواز بین هرات و مشهد برقرار است و مسافران زیادی نیز از طریق شبکه جادهای به دو کشور تردد میکنند. مسؤولان افغانستان نیز بر ظرفیت بالای مسافر در این بخش تاکید دارند و ابراز امیدوارند با راهاندازی خط جدید ریلی، این ظرفیت به بخش ریلی جذب شود.
نظر شما