به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی برنامه، شب گذشته ۱۱ مهر هفتاد و هفتمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور امیر سیدزاده، محمدهادی میرشمسی کارشناسان رسانه، ساسان سالور، اصغر نعیمی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» برگزار شد.
در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور امیر سیدزاده تهیه کننده و محمدهادی میرشمسی استاد دانشگاه و حقوقدان برگزار شد درباره قانون کپی رایت و قاچاق آثار مواردی مطرح شد.
سرگردانی یک قانون در مجلس
محمدهادی میرشمسی دراین باره گفت: بحث کپی رایت شاخهای از حقوق مالکیت فکری است که شروع آن از سده ۱۸ میلادی است. تاکنون تعداد ۱۸۸ کشور به این کنوانسیون ملحق شدهاند. مثلاً از کشورهای همسایه ایران، تاجیکستان به این سازمان جهانی ملحق شده ولی ایران هنوز ملحق نشده است. در سطح ملی قانون حمایت از حقوق مؤلفان وجود دارد که در سال ۱۳۴۸ مصوب شد ولی هنوز به روز نشده است. بعد از سال ۱۳۴۸ در سال ۱۳۵۲، ۱۱ ماده به آن اضافه شده است. از لحاظ کارشناسی امید داشتیم که در مجلس قبلی به تصویب برسد و الان در کمیسیونهای مختلف در حال بررسی است ولی امید زیادی ندارم.
وی اضافه کرد: مباحث کپی رایت شاخههای مختلفی را در بر میگیرد. اینکه بخواهیم به یک اتفاق نظری برسیم سخت است. یک اهتمام جدی برای این موضوع وجود ندارد. اگر ما فرایند الحاق ایران را به مقررات کپی رایت در نظر بگیریم در اواخر دولت احمدی نژاد یک لایحهای در دست بررسی بود برای پیوستن به کنوانسیون برن و رم در واقع این دو مکمل هم هستند. اما بعد از آن دوباره به فراموشی سپرده شد. بحث حمایت از هنر در الویت دولتمردان ما نیست چون اگر در الویت بود بررسی میشد. عرض من این است که ارزیابی کردیم که الحاق به این ها به نفع ما هست یا نیست؟
سیدزاده افزود: متأسفانه متولیان فرهنگی ما دغدغه فرهنگی ندارند و دیگر به فکر برخی اتفاقات نیستند. متأسفانه با گذشت ۴۰ سال در جامعه هنری ما زیر ساختهای فرهنگی جامعه وجود ندارد و هنرمندان به عنوان مظلومترین قشر متضرر میشوند. ما قانون قاطعی در این زمینه نداریم. حدود ۱۲ کشور به این قانون نپیوسته اند که ایران جز آن است. منافع نپیوستن به این قانون از پیوستن آن برای افراد بیشتر است.
وی اظهار کرد: در بخش خصوصی با قاچاق آثار و در بخش دولتی هم برخی دستهای پشت پرده به قاچاق آثار هنری کمک میکنند و چون قانون درستی برای این اتفاق وجود ندارد دچار فراموشی میشویم. فیلم خود من قبل از اکران سر از شبکههای ماهوارهای در آورد. نقص اصلی قانون این است که هنرمندان هیچ وقت به عنوان یک صنف صنعتی دیده نشده است. نهایت قاچاق آثار، یک جریمه نقدی مختصر است و برخورد شدید و قاطع نیست که نفر بعدی این کار را نکند.
«هایلایت» برای اکران آنلاین نبود
میزگرد دوم برنامه «هفت» میزبان تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «هایلایت» بود و سالور درباره مشکلات اکران «هایلایت» گفت: ما از سال ۹۷ تلاشمان برای اکران فیلم بود از یک سال قبل برنامهریزی برای اکران عمومی داشتیم ولی نشد. مشکلاتی که پیش آمد به فیلم ضربه زد، ما زیرساختهای یک موضوعی را فراهم نکردیم و برای اکران آنلاین آماده نبودم.
اصغر نعیمی هم در ادامه گفت: نمایش آنلاین مقداری از آن دغدغهها را کم میکند ولی کافی نیست. «هایلایت» از آن دسته فیلمهایی بود که برای پرده سینما ساخته شده بود. اینکه این فیلم بدون اینکه رنگ پرده را ببیند انلاین اکران شد مقداری ناراحتی دارد ولی تقدیر این دوران اینگونه است. اگر کارگردان بداند فیلم برای اکران انلاین است خوب در متن و جلوههای بصری فیلم هم اثر گذار است.
نظر شما