محمدجواد حقشناس در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در توسعه پیادهروها و چرایی استقبال نشدن از پیادهروها اظهار کرد: یک بخش از مشکل استقبال از ایجاد پیادهراهها و توسعه پیادهروها به نگاه غالب در این زمینه مربوط میشود و نگاهی که در تمام این سالها درباره معابر وجود داشته است، غلبه خودرو محوری بر عابران پیاده بوده است.
وی افزود: به هر حال خودروسواران و موتورسیکلتسواران به نوعی حاکم در معابر شهری بودهاند و در این روند حقوق عابران پیاده مورد توجه قرار نمیگرفته است و حتی عابران پیاده نیز به نظر میرسد خیلی مسلط و آشنا به حقوق خود نیستند و طبیعتاً این نگاه نیز در مدیریت شهری تسری داشته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بودجههایی هم برای توسعه پیادهروها اختصاص داده شده است اما بازهم سهم عابران آنگونه که باید رعایت نشده است و این امر دست به دست هم داده است تا وضعیت پیادهروها وضعیت مطلوبی در شهر نداشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت مدیریت شهری فعلی در زمینه توسعه پیادهروها گفت: در این روند در دوره جدید مدیریت شهری تلاش شد تا سهم عابران پیاده و پیادهروها که محل گذر عابران است مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. در برخی مناطق نیز سعی شده است که سهم پروژههای پیادهمحور را مورد توجه قرار دهیم و عبور خودرو را محو کنیم تا عابران پیاده با آرامش بیشتری تردد کنند.
حقشناس با تاکید بر اینکه اقبال از از طرحهای پیادهمحور جز مطالباتی است که نیازمند زمان و فرهنگسازی است، گفت: این مساله به توجه عموم افراد جامعه نیاز دارد. در واقع در این فرایند باید بتوانیم به حقوق شهروندان چه آنهایی که از خودرو و موتورسیکلت استفاده میکنند و چه آنهایی که از دوچرخه استفاده میکنند یا عابر پیاده هستند، توجه کنیم و نگاه به این بخش باید کامل باشد.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا نمونهای از پیادهراههایی که مورد استقبال قرار گرفتند نیز در پایتخت وجود دارد، گفت: از برخی پیادهراهها استقبال مناسبی شده و برخیها هم در گذشته شکست خورده است. نگاهی در این زمینه وجود داشته که به سمت سنگفرش کردن معابر اصلی حرکت کردیم و در برخی جاها توفیق داشتیم و با اقبال مردم روبرو شده است اما در برخی طرحها از جمله حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا که هزینه زیادی هم به شهر تحمیل کرد، با اقبال روبرو نشد چون این پیادهراه با نیازهای شهر طراحی نشده بود و بیشتر روند دستوری داشت و از این روی مورد اقبال واقع نشد و در عمل شکست خورد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: اقداماتی نیز اخیراً انجام شده مثل کاری که در پهنه رودکی و گذر شهریار شد و به نظر میرسد در مراحل مقدماتی با استقبال و توفیقاتی همراه بوده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: برخی طرحهای پیادهمحور از جمله پروژه حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا که هزینه زیادی هم به شهر تحمیل کرد، با اقبال روبرو نشد چون این پیادهراه با نیازهای شهر طراحی نشده بود و بیشتر روند دستوری داشت.
کد خبر 447393
نظر شما