بزرگراه‌های تهران جلوتر از برنامه ساخته شد/ آسیب خودرومحوری به حمل‌ونقل پاک پایتخت

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: دلایلی که باعث شده تا تهران نتواند شهر دوستدار دوچرخه باشد فضای ساختاری آن، بزرگراه‌ها، شیب‌های محلات و همچنین افزایش چشمگیر و بیش از اندازه تردد خودرو در چند دهه اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش میلانی در نشست اتحادیه ملت ایران اسلامی که به‌صورت برخط و با موضوع آسیب‌شناسی توسعه حمل‌ونقل پاک در شهر تهران برگزار شد، با اشاره به مسائل پیش آمده و موانع پیشرفت حمل‌ونقل پاک با استفاده از دوچرخه، اظهار کرد: تهران با توجه به گسترش و ساختاری که تاکنون داشته نتوانسته بخوبی شهر دوستدار دوچرخه را برای شهروندان ایجاد کند.

وی با اشاره به ناتوانی برای ایجاد شهر دوستدار دوچرخه ادامه داد: دلایلی که باعث شده تا تهران نتواند شهر دوستدار دوچرخه باشد فضای ساختاری آن، بزرگراه‌ها، شیب‌های محلات و همچنین افزایش چشمگیر و بیش از اندازه تردد خودرو در چند دهه اخیر بوده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری نیز در دامن زدن به افزایش موانع رسیدن به شهر دوستدار دوچرخه سهیم است، افزود: مدیریت شهرسازی حتی به لحاظ برنامه ریزی نیز در ساخت بزرگراه‌ها و گسترش بسترهای تردد خودرو بسیار جلوتر از برنامه‌های پیش بینی شده خود عمل کرده و این امر باعث از بین رفتن فرصت و زمینه سازی برای ایجاد حمل و نقل پاک می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضع ناوگان اتوبوسرانی و مترو و افزایش خطوط حمل‌ونقل عمومی، گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه خودروهای سواری جمعیتی که از دوچرخه استفاده می‌کنند به هشت دهم درصد رسیده که این رقم بسیار پایینی بوده و نشان می‌دهد متولیان شهر در این زمینه به نوعی ضعیف عمل کرده و موقعیت مناسبی برای تردد پاک و عمومی به طور کامل و همه جانبه برای شهروندان ایجاد نکرده است.

میلانی درباره نظر برخی مدیران شهری مبنی بر شکست طرح دوچرخه سواری افزود: نباید طرح دوچرخه سواری را در قیاس با حمل‌ونقل عمومی سنجید و بخواهیم تمام نیازهای حمل‌نقل با دوچرخه پاسخ داده شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به زیرساخت‌های نامناسب تهران برای استفاده از دوچرخه اضافه کرد: گذشته نگری برخی مسئولان، در مدیریت‌های شهری و شورای شهر، آنها را به این نتیجه می‌رساند که تهران نمی‌تواند زیرساختی برای تردد دوچرخه ایجاد کند که این عقیده‌ای اشتباه است چون شهرداری زیر ساخت مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در مناطق شش، هفت، ١٠ و ۱۱ تهران را به ۳۰۰ کیلومتر خواهند رساند.

در ادامه این نشست، محمد درویش فعال محیط زیست درباره ارتباط بدنه شهرداری‌ها با عوامل فرهنگی و ترویج این نوع فعالیت برای شهروندان گفت: ارتقای مباحث فرهنگی و تشویقی پس از زیر ساخت‌های اصلی شهر هنگامی عملی می‌شود که گام اول یعنی شهری ایمن، جذاب و تشویق کننده را برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری شهروندان ایجاد کنیم.

وی افزود: در صورتی می‌توان از شهروندان انتظار استفاده از حمل‌ونقل پاک مانند دوچرخه را داشت که حداقل‌ها و کیفیت امنیت ساختاری شهر برای دوچرخه سواری کاملاً تأمین شده باشد.

درویش با بیان اینکه هنوز زمان فرهنگ سازی و تبلیغ این شیوه از تردد نیست گفت: تا شهرداری و مدیریت شهری امنیت کامل خیابان‌ها و زیر ساخت استاندارد برای دوچرخه‌سواری را اجرا نکرده‌اند نمی‌توان انتظار کارآمدی فرهنگسازی داشت همچنین باید قیمت مصوب و تمام شده دوچرخه به گونه‌ای شود که همه شهروندان توان خرید آن را داشته باشند.

مهدی حسن زاده مشاور توسعه حمل‌ونقل پاک نیز با تاکید بر لزوم داشتن چشم‌انداز روشن برای برقراری تردد پاک در تهران خاطرنشان کرد: سال ٩٦ ضریب استفاده از دوچرخه در میان شهروندان تهران سه دهم درصد جمعیت بود که اکنون این عدد به هشت دهم درصد رسیده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن پیشرفت دوساله تهران در احداث و تقویت زیر ساخت‌ها برای دوچرخه سواری می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور این رقم افزایش بیشتری پیدا می‌کند به شرطی که نگرش مسئولان شهری در استفاده و ترویج این طرح تغییر سریع‌تری داشته باشد.

کد خبر 445825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.