استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس

وزیر آموزش و پرورش از استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از محل عوارض گاز خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محسن حاجی میرزایی با اشاره به شرایطی که ویروس کرونا برای سیستم‌های آموزشی در ایران و جهان ایجاد کرد، گفت: مدرسه برای حفاظت از سلامتی دانش آموزان می‌توانست تعطیل شود اما آموزش نمی‌توانست تعطیل شود.

وی با بیان اینکه اولین راه برای تعطیل نشدن آموزش استفاده از آموزش‌های تلویزیونی بود، اظهار کرد: در این شرایط صدا و سیما کمک خوبی به آموزش و پرورش کرد و بیش از ۲ هزار برنامه از طریق تلویزیون پخش شد که ۲۷ میلیون بار برنامه‌ها دانلود شد و به تدریج به تعداد برنامه‌ها افزوده شد و روزانه ۳۵ تا ۳۶ برنامه آموزشی ضبط و پخش می‌شد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش‌های تلویزیونی با مشکلاتی مواجه بود، گفت: اولین مشکل این بود که نمی‌دانستیم آموزش‌های تلویزیونی تا چه حد توسط مخاطبان ما جدی گرفته می‌شود و نکته دوم اینکه اگر دانش آموزان ما سوالی داشته باشند چطور می‌توانند این سوال را مطرح کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس به طور طبیعی به شبکه‌های اجتماعی مختلفی انتقال پیدا کرده بودند و کار آموزش را انجام می‌دادند هرچند این کار روش خوبی بود اما مشکل در این بود که نمی‌دانستیم مدارس و معلمان چه کار می‌کنند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌ای را طراحی کنیم به نام شبکه آموزشی دانش‌آموز که ویژگی آن این است که اختصاصی برای خود آموزش و پرورش است و در یک چارچوب که کلاس و معلم و دانش‌آموز در آن قرار دارند و هیچ عنصر خارجی دیگری در آن وجود ندارد، برگزار می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، باید

آموزش‌های معلمان به دانش آموزان از طریق کلاس و مدرسه انجام شود، گفت: باید وارد زیست‌بوم جدیدی می‌شدیم که ۷۰ درصد دانش‌آموزان به بستر شبکه شاد پیوستند.

وی در مورد نظارت استفاده از شبکه شاد گفت: به صورت تصادفی از انجمن‌های اولیا و مربیان خواستیم که به خانواده‌ها زنگ بزنند و میزان استفاده آنها از شبکه شاد را بررسی کنند.
حاجی میرزایی با اشاره به برخی مشکلات شبکه شاد گفت: شبکه شاد یک مشکل داشت این بود که ممکن است برخی گوشی هوشمند نداشته باشد و یا دسترسی به شبکه اینترنت نداشته باشند یا یک خانواده با چند دانش‌آموز نتواند از شبکه شاد استفاده کند که این امکان به وجود آمد که شبکه شاد را همزمان چند دانش‌آموز از یک گوشی استفاده کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین بسته‌های خودآموز آموزشی تهیه کردیم و در اختیار دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند قرار دادیم و معلمان در مناطقی که دانش آموزان دسترسی به شبکه شاد نداشتند می‌رفتند و این بسته‌ها را آنجا توزیع می‌کردند. همچنین در برخی مناطق نیز که می‌شد فاصله اجتماعی را رعایت کرد کلاس‌های درس برگزار شد.

وی در مورد فرار رسیدن پایان سال تحصیلی گفت: در پایان سال تحصیلی از معلمان و مدیران مدرسه خواستیم تا در مدرسه حضور یابند تا دانش‌آموزان در صورتی که سوالی در مورد درس‌های داده شده در شرایط کرونا داشتند، بیایند به مدرسه و سوالات و ابهامات خود را مطرح کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون‌های حضوری گفت: آزمون‌های هماهنگ در پایه دوازدهم و در پایه نهم را به صورت حضوری برگزار کردیم زیرا آزمون پایه دوازدهم در کنکور و پایه نهم در انتخاب رشته دانش آموزان مؤثر است که هر دوی این آزمون‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی زودتر از ۱۵ شهریور امکان پذیر نیست، گفت: آغاز سال تحصیلی نیاز به تمهیداتی دارد و آموزش و پرورش در ۱۵ شهریورماه در هر شرایطی سال تحصیلی را آغاز می‌کند. اگر وضعیت قرمز باشد کلاس‌ها به صورت غیرحضوری، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر وضعیت سفید باشد به صورت شرایط قبل کلاس‌ها برگزار خواهد شد. بنابراین وضعیت دخالتی در آغاز سال تحصیلی ندارد.

سال آینده در هر شرایطی ۲۰ درصد آموزش‌ها به طور مجازی برگزار می‌شود

حاجی میرزایی در ادامه گفت: اگر شرایط سفید هم باشد در نظر گرفته‌ایم تا ۲۰ درصد برنامه درسی به صورت غیرحضوری برگزار شود تا آمادگی برای شرایط غیر پیش بینی شده وجود داشته باشد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در مورد مدارس غیردولتی گفت: بر اساس تصمیم‌هایی که گرفته‌ایم مدارس خدماتی که ارائه داده بودند، می‌توانستند شهریه دریافت کنند و اگر خدماتی را ارائه نداده بودند باید آن شهریه را به خانواده‌ها برمی‌گرداندند و یا اینکه با خانواده‌ها تفاهم کنند که آن شهریه را برای سال بعد استفاده کنند.

از مدارس غیردولتی بازرسی مستمر می‌شود

حاجی میرزایی با اشاره به بازرسی مستمر از مدارس غیردولتی گفت: اکنون ۷ مدرسه مهم تهران در شورای نظارت مدارس غیردولتی به دلیل تخلفاتی که انجام داده بودند، لغو امتیاز شده‌اند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیمه تکمیلی فرهنگیان، اظهار کرد: بیمه درمانی معلمان سال‌ها است به صورت صندوقی انجام می‌شود به صورتی که حق بیمه معلمان بابت بیمه تکمیلی می‌پردازند که این حق بیمه در صندوق بیمه آتیه سازان حافظ می‌رود و هزینه‌های آن به صورت صندوقی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته کاری که در مورد افزایش کیفیت بیمه تکمیلی انجام دادیم این بود که مراکز خدمات تحت پوشش قرار داد با این بیمه را افزایش و زمان پرداخت هزینه‌های درمان را کوتاه‌تر کردیم اما اعتقاد دارم که یکی از جاهایی که باید بیشترین فعالیت را داشته باشیم در حوزه بیمه تکمیلی است.

حاجی میرزایی با اشاره به اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گفت: سند تحول مهمترین مأموریت آموزش و پرورش است که در طول سال‌های پس از ابلاغ سند، کارهای متنوعی انجام شده است. اهداف دوره‌های تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است و نکته که ما اضافه کرده‌ایم این بوده که وقتی از سند حرف می‌زنیم باید گفتمانی درباره سند به وجود بیاید که معلم، جامعه، دانش‌آموز و خانواده از سند چه درکی دارند لذا از سند اهدافی را بیرون کشیدیم که این اهداف چگونه می‌تواند اجرایی شود.

وی افزود: بر اساس قانون هر کسی که در دوره متوسطه فارغ‌التحصیل می‌شود یک سری مهارت‌های زندگی باید آموزش ببیند لذا با توجه به محدودیت‌ها، در هر استان یک منطقه را انتخاب کردیم و در آن منطقه هدف‌گذاری کردیم یک مهارت را به دانش آموزان آموزش دهیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اجرای بسته‌های تحولی در آموزش و پرورش گفت: طرح خوانا در آموزش ابتدایی بر اساس بسته‌های تحولی سند تحول آماده کردیم به این معنا که دانش‌آموزان در دوره ابتدایی باید خواندن، شنیدن و گفتن را خوب یاد بگیرند.

تاکید رهبر انقلاب بر تمرکز بر بحث سند تحول و معیشت معلمان

حاجی میرزایی با بیان اینکه در دو نوبت با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتم و در این دیدارها ایشان توصیه‌هایی را فرمودند که ما در این راستا عمل می‌کنیم که یکی از توصیه‌های ایشان اجرای سند تحول و فرمایش دوم ایشان معیشت معلمان بود که با عنایت رئیس جمهور و دولت گام‌های بزرگی برداشته شد.

حاجی میرزایی در پایان گفت: طرح مسکن فرهنگیان را آغاز کرده‌ایم و۳۴۰ فرهنگی شاغل و بازنشسته در این طرح ثبت نام کرده‌اند و امیدواریم با اجرای این طرح اتفاقات خوبی در حوزه مسکن فرهنگیان بیفتد.

برای حذف کنکور باید موضوعیت آن را حذف کنیم
حاجی میرزایی در پاسخ به سوال در مورد احتمال حذف کنکور سراسری گفت: کنکور زمانی حذف می‌شود که موضوعیت آن حذف شود. امروز وقتی دانش‌آموزی به پایان ۱۲ سال تحصیل خود می‌رسد در انتهای خط کنکور ایستاده است. این موضوع تنها زمانی عوض می‌شود که در انتهای خط علاوه بر کنکور کسان دیگری هم منتظر دانش‌آموز باشند. مثلاً صنعت و کشاورزی، تا او را به بازار کار دعوت کنند.

وی افزود: آینده محتوم همه آدم‌ها این نیست که به دانشگاه بروند. بعضی افراد ترجیح می‌دهند شرایط کار کردن برایشان مهیا شود؛ بنابراین باید متناسب با ظرفیت‌های افراد آینده‌شان رقم زده شود.

در شیوع کرونا آموزش و پرورش مراقب سلامت فرزندان خانواده‌ها است

وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم بعضی خانواده‌ها مبنی بر ماندن فرزندانشان در خانه و تحصیل با معلم خصوصی به جای رفتن به مدرسه گفت: توصیه ما به خانواده‌های عزیز این است که نیازی نیست خودشان را به زحمت بیندازند. مراقب سلامت بچه‌ها هستیم. اگر نگران سلامت هستند ما تابع محض تصمیم‌گیران سلامت کشور هستیم. اگر امکان حضور نباشد غیرحضوری این کار را انجام می‌دهیم و حتماً تضمین می‌کنیم کار آموزش با کیفیت خوبی انجام شود.

وی درباره وجود مدارس کپری در کشور گفت: مدارس خشت و گلی را برچیده‌ایم. اتفاق مهمی که در زلزله کرمانشاه رخ داد که جا دارد از جامعه مسئولیت‌پذیر ایران بزرگ تشکر کنم، سرانه فضای آموزشی کرمانشاه قبل از زلزله، کمتر بود، تا بعد از زلزله؛ یعنی دو برابر آنچه خراب شده بود احداث شد.

حاجی میرزایی در پاسخ به سوالی درباره بخاری نفتی و حوادث ناشی از بخاری در کشور گفت: سال گذشته هر مدرسه‌ای که لوله کشی گاز شده بود برای این مدارس بخاری‌های ایمن تهیه کردیم. برخی از جاهایی که بخاری نفتی بود، سعی کردیم از روش‌های استانداردسازی استفاده کنیم و اینها را به شکل مناسب‌تری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه، امسال اتفاق بزرگی رخ می‌دهد، گفت: در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که از محل عوارض گاز بخاری ۱۰۰ هزار کلاس استاندارد شود و وزارت نفت متعهد شده، عوارضی که از گاز می‌گیرد به ما بدهد و ما این کار را انجام دهیم. امیدواریم یک جهش خوبی در جهت ایمن‌سازی مدارس از نظر سیستم گرمایشی داشته باشیم.

کد خبر 434350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.