به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی در نامههایی جداگانه به مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا، گروه خودروسازی ایران خودرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، خواستار لزوم استفاده و بهرهگیری بیش از پیش این شرکتها از واژههای فارسی شد.
وی در بخشی از نامههای خود خطاب به مدیران عامل شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در جریان دیدار سال گذشته ایشان با جمعی از شاعران، مدیران و مسئولان نهادهای فرهنگی که فرمودند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است. نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.» تاکید کرد: تردیدی نیست که خودروی تولید ملی به عنوان حاصلی ارزشمند از طرح و توان سازنده با هیئت ایرانی، چنانچه به نام این سرزمین اهورایی و خط و چشمنواز و روح فزای فارسی نیز مزین و سپس روانه بازار شود؛ همانا به مثابه یک آگهی کاربردی تبلیغی اثری فراگیر در گسترش میراث معنوی و تمدن درخشان این مرز و بوم را بر جای میگذارد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی تصریح کرد: در شرایطی که افزون بر زبان فارسی، خط فارسی هم در معرض خطر جدی است، طرح و تدبیری به کار گرفته شود تا نام ایرانی خودرو با حروف فارسی برجسته نیز نوشته و نگاشته شود.
شالویی در نامه جداگانه دیگری به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز با اشاره به مصوبه ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه هیئت وزیران (مصوب ۱۳۷۸/۲/۱۹ و ۱۳۹۴/۱۱/۱۴) موضوع ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه گفته است: در راستای پاسداشت زبان فارسی به عنوان میراث کهن ملی و نماد فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی، تمامی دستگاهها ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوطه هستند. در مقابل نیز هرگونه تبلیغ و ترویج زبان و نشان بیگانه هم ناپسند و غیر قانونی محسوب میشود. از سوی دیگر دبیرخانه شورای پاسداشت نیز با حضور وزارتخانهها و نهادهای مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و وظیفه اقدامات و هماهنگیهای بعدی را بر عهده دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین محلهای سوختگیری خودروها (پمپ بنزین) هم به یکی از محیطهای گسترده تبلیغی در سالهای اخیر تبدیل و به دلیل رفت و آمدهای متعدد اهمیت فراوانی یافته است؛ از این رو خواهشمند است به منظور ساماندهی تبلیغات محیطی دستور فرمائید مقررات مربوط به پاسداشت زبان فارسی در اماکن مربوطه لحاظ شود و به هیچ وجه از زبان و نوشتار غیر فارسی مگر در چارچوب قوانین مصوب استفاده نشود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی در بخشی از این نامهها آمادگی شورای پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هرگونه راهنمایی، مشورت و حمایت فکری و فرهنگی با این شرکتها را با هدف حفظ و پاسداشت زبان فارسی اعلام کرده است.
هفته گذشته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز از نامگذاری خودرویی با عنوان «کوییک آرپلاس» انتقاد و اعلام کرد: این خودرو نامی غیرفارسی و غیرایرانی دارد که با شنیدن نام کوییک لفظ انگلیسی «quick» به معنای تند و سریع، به ذهن خطور میکند و این تأسفآور است.
این فرهنگستان تاکید کرد: ما اصرار داریم که شرکت سایپا برای این خودرو نامی فارسی انتخاب کند؛ همچنانکه قبلاً نیز برای خودرو دیگری که پرشیا نامیده شده بود نام «پارس» انتخاب شد.
نظر شما