حمیدرضا محمودینژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پیشگیری و آماده سازی خود بهترین راه برای مدیریت بحرانها یا موقعیتهای اضطراری است که به اقدام برای پیشگیری از آنها در اولین مراحل منجر میشود، اظهار کرد: پیگیری کردن درمان، شناسایی کردن نشانهها برای تشخیص هر نوع تغییر در آنها، یادگیری مهارتهای کنترل استرس و حل مسئله همگی از جمله ابزارهای پیشگیری و مدیریت بحران است.
وی با اشاره به اینکه در دل بحرانها و شرایط اضطراری علاوه بر اینکه آسیب، ضایعه یا تهدید وجود دارد، بستری رشدی برای انسانها محسوب میشود، ادامه داد: اگر افراد برای مدیریت بحران و کنترل آن با مشاوران و متخصصان مشورت کنند، قطعاً با روشیهای صحیح بحران موجود را کنترل و مدیریت میکنند و این مساله منجر به رشد آنها نیز خواهد شد.
این دکترای روانشناسی با توضیح اینکه اولین ملاک ما برای روبهرو شدن با بحرانها و شرایط اضطرار میزان اطلاعات ما در مورد عوامل تهدید کننده است، تصریح کرد: هر چه میزان اطلاعات افراد در شرایط سخت و بحرانی بیشتر باشد، عوامل تهدیدکننده در شرایط بحرانی آسیب کمتری به آنها میزند و میزان غافلگیری از شرایط نیز کم و رفتارهای سازگارانه افراد بیشتر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه از موارد دیگری که در بحرانها و شرایط اضطرار به افراد یاری میدهد تأمل و بازبینی است، خاطرنشان کرد: تأمل و بازبینی مسائل سبب کاهش استرس و هیجان افراد میشود و مشخص میکند که کدام موارد در شرایط بحرانی به کنترل و مدیریت بحران کمک میکند و تأثیر مثبت در بروز رفتارهای سازگار با شرایط دارد، در بسیاری از موارد عجله میکنیم و اصرار بر حذف هیجانات و افکار خود در کوتاه مدت داریم که این مورد نیز آسیبزاست، چرا که روبرو شدن با طبیعیترین حالات انسانی نیازمند پذیرش و برخوردهای مناسب با آن است.
محمودینژاد تاکید کرد: در موارد بحرانی اهمیت دارد که به خودمان اجازه بروز احساسات بدهیم و همه چیز را در درون خود نگه نداریم، بسیاری میتوانند بحران را با کمک نزدیکان خود از سر بگذرانند، اما در مواردی استثنایی، بحران سلامت روانی افراد را تهدید میکند و بیماریهایی مانند اختلال ناسازگاری و اختلال استرس پس از ضایعه را برای آنها به همراه دارد و این افراد باید اقدامات درمانی را زیر نظر متخصصان انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که هیجانات خود را به خوبی ابراز میکنند و از غم، ترس، خشم، شادی و انزجار خود صحبت میکنند و رفتار بیانگر دارند، بهتر میتوانند از زیر بار تنشها بیرون بیایند، افزود: ابراز نقطه و برون ریزی نقطه مقابل درون ریزی هیجانی است که آسیبهایی را به شخص و اطرافیان او میزند.
این دکترای روانشناسی نقش تزریق شادمانی و خوشبینی را از دیگر مواردی دانست که هیچ گاه و در هیچ شرایطی نباید فراموش شود و اضافه کرد: اگر در شرایط اضطرار و بحرانی بتوانیم علی رغم وجود رنجها، با اعضای خانواده به بازیها و لحظات سرگرم کننده و مفرح بپردازیم، بسیار مؤثر است و در تمامی تحقیقات اهمیت شوخ طبعی امری ثابت شده است و در چنین فضای برنامهریزی شده و خلاقانهای است که ما به جای پرداختن منفعلانه به خطر، اضطراب و احساس قربانی شدن، خالق لحظات خویش میشویم و به جای نشخوارهای بی اساس ذهنی و خود آشفتهسازی به طور مسئولانه و تأثیرگذار به فکر مقابله مؤثر با شرایط بحرانی خواهیم بود.
وی توضیح داد: در شرایط اضطرار و بحرانی بهرهمند شدن از مراکز مشاوره، سیستمهای خدمات مشاوره و روان شناختی نیز مؤثر است، چرا که میتوان در هر لحظه از خدمات آنها به خوبی بهرهمند شد، در این راستا و در شرایط بحرانی کرونا مراکزی به برقراری خطوط آرامش و تلفنهای مداخله در بحران اقدام کردند و کمکهایی داوطلبانه از سوی روان شناسان و مشاوران انجام میشود که میتوانند بسیار راهگشا و تأثیرگذار باشد.
نظر شما