"توسعه عمق ساخت داخل" سیاست اصلی وزارت صمت

معاون امور صنایع از افزایش ۸۰ درصدی ضریب خوداتکایی صنعتی در تولید مکمل های غذایی خبرداد و گفت: سیاست اصلی وزارت صمت، بر توسعه عمق ساخت داخل در تولید مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع متمرکز شده است.

مهدی صادقی نیارکی در همایش مکمل‌های صنایع غذایی ودارویی با نگاهی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دراین صنعت بیان کرد: به رغم محدودیت‌ها و مشکلاتی که پیش روی تولید قرار داشت ضریب خوداتکایی صنعتی در این صنعت از ۲۰ درصد در سال‌های قبل به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح واردات وتوسعه تولید مواد اولیه وارداتی افزود: در سال‌های گذشته عمدتاً محصول نهایی وارد کشور می‌شد و وزن واردات در این صنعت بیش از ۸۰ درصد بود و واردات مواد اولیه در این صنعت به ۲۸ میلیون دلارمی رسید این در حالی است که امروز با تلاش صنعتگران این بخش، وزن تولید در صنایع مکمل‌های غذایی افزایش و واردات مواد اولیه به ۱۹۰ میلیون‌دلار افزایش یافته است که این نشان از توسعه تولید داخل این صنعت در این بخش دارد.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به تغییر روند تولید در صنایع مکمل‌های دارویی و غذایی وگرایش به سمت خلق ارزش افزوده، دارایی‌های نامشهود، خلق برند و توسعه صادرات افزود: رویکرد دیگر در توسعه صنایع، حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش در صنایع مختلف و توسعه عمق ساخت داخل در تولید مواد اولیه وارداتی است.

صادقی نیارکی به تشریح فضای صنعتی کشور در زمان مواجهه با شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره وخاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا، همه کشورها را در شرایط یکسانی قراردارد و در چنین فضایی، کشورما با عزم ملی و تلاش صنعتگران توانست ظرف مدت کوتاهی در تولید محصولات مقابله با این بیماری، به خوداتکایی برسد.

معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: ما با تکیه بر توانمندی‌های صنعتگران کشورمان توانستیم فضای بحرانی را مدیریت کرده و با کمترین آسیب از این شرایط عبور نمائیم.

صادقی نیارکی در بخش دیگری ازسخنانش به افزایش ظرفیت تولید در سایر محصولات منتخب صنعتی نیز گریزی زد و گفت: علاوه بر نمایش توانمندی‌های صنعتگران در تولید محصولات مقابله با بیماری کرونا، روند تولید محصولاتی نظیر خودرو، لوازم خانگی، پتروشیمی و.. نیز افزایشی بود.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور از اولین صنایعی بود که مورد تحریم قرار گرفت واین زنجیره صنعتی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی توانست روند تولید را طی سه ماهه اخیر افزایشی کند. صنعت لوازم خانگی نیز به رغم خروج دو برند بین المللی از ایران توانست به تکیه بر پتانسیل‌های داخلی ظرفیت تولید را افزایش داده و امروز شاهد رشد مناسب در تولیدات این بخش هستیم.

کد خبر 432726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.