به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونین آموزش ابتدایی استانها که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این یک جلسه عادی نیست بلکه این یک جلسه استراتژیک و راهبردی است زیرا در این جلسه جهتگیریها برای حرکت جدی و اساسی در دوره ابتدایی بررسی میشود، لذا همه همکاران با تمام وجود حضور داشته باشند.
وی افزود: در سی سال گذشته در هر جا حضور و مسئولیتی داشتم وقتی به مسائل و مشکلات کشور میاندیشیدم اگر سه راه حل پیدا میکردم که راهگشا بودند بدون شک یکی از آنها توجه به آموزشهای عمومی بود.
حاجی میرزایی گفت: هیچ توسعه و پیشرفتی در کشور بدون توسعه آموزشهای عمومی اتفاق نمیافتد و مقطع ابتدایی در جایگاهی است که میتواند در این زمینه مشگلگشا باشد.
وی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن، ظرفیتی که در انسان نهفته است بسیار عظیم است و این ظرفیت در دوران ابتدایی و در اختیار ما قرار دارد، لذا مخاطبان ما در دوره ابتدایی کسانی هستند که دارای هدف هستند و دغدغه پیشرفت دارند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما دائماً در محیطهای جدید یادگیری قرار میگیریم و دنیا به سرعت پیش میرود و این حرکت و تغییر در نظام هستی عمیقتر جریان دارد.
وی ادامه داد: توصیه میکنم هرکس در هر عرصهای قرار گرفت نباید منفعل باشد زیرا جامعهای که در برابر مشکلات میایستد؛ شکست نمیخورد و در جامعه توسعه یافته، افراد در برابر مشکلات میایستند.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: هر تغییری، محیط اطراف خود را تحت تأثیر قرار میدهد و چیزی را میآورد؛ حال اگر افراد درک درستی از این موضوع نداشته باشند این تغییرات از بین میروند.
وی با بیان اینکه جوامع در برابر هر نوع تغییراتی، سه واکنش نشان میدهند؛ اضافه کرد: برخی حوادث را پیش بینی میکند و برای رویارویی با آن آماده میشوند، عدهای در اثنای حوادث و دگرگونگیها به سختی میافتند اما مقاومت میکنند اما برخی جوامع خود را رها میکنند و در تلاطمها از بین میروند؛ لذا تمام مشکلات برای این دسته آخر است. بنابراین آموزش و پرورش نیز از این قاعده استثنا نیست.
حاجی میرزایی اظهار کرد: امروزه همه چیز در حال تغییر است کرونا خیلی از تحولات را ایجاد کرد امروز باید ببینیم قدرت از چه حوزهای به چه حوزه دیگری منتقل میشود، ظرفیت ذهنی آدمها هستند که قدرت را برای انسانها به وجود میآورند.
وی گفت: دوره ابتدایی یکی از مواردی است که برای حل مشکلات کشور به آن نیازمندیم، فقر، عدالت اجتماعی، تورم و رشد تولید مسائلی هستند که علیرغم تغییر دولتها همچنان باقی هستند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طلاییترین دوره یادگیری مربوط به دروس فیزیک و ریاضی نمیشود بلکه آن چیزی است که مربوط به آموزشهای عموی و دوره ابتدایی میشود.
وی گفت: نگاه ما باید آیندهنگرانه باشد نه نگاه منفعلانه به گذشته و مشکلات موجود، باید ببینیم چقدر برای آموزشها آمادگی داریم و چقدر نگاه ما واقعبینانه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: هر مجموعهای تلاش دارد مسائلی را مشخص کند و در سبد خود قرار میدهد اما معتقدم باید به جای برشمردن مشکلات، شایستگیها را ارائه کرد و باید دید چقدر میشود به آنها اعتماد کرد. بنابراین همه ما در هر عرصهای که هستیم باید با بیانی قویتر در کنار بیان مشکلات، شایستگیها را مدنظر داشته باشیم و راهحلهای منطقی برای آن مشخص کنیم.
وی افزود: باید بررسی کنیم ببینیم رویکردها در دوره ابتدایی چیست؟ آیا عزم کافی برای کار وجود دارد؟ در همه آموزشهای دوره ابتدایی آنچه را که میخواهیم این است که فردی را تربیت کنیم تا توانایی؛ نوشتن، گفتن، دیدن، شنیدن، اندیشیدن و روی پای خود ایستادن را داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: به روشهایی نیازمندیم تا افراد جریان یادگیری را بیاموزند اینکه چگونه از طبیعت، از حوادث، از مشکلات جامعه، از دیگران و… بیاموزند و چگونه با آنها تعامل برقرار کنند.
حاجی میرزایی افزود: یادگیری، انباشت دانش نیست بلکه مهارت یادگیری است یعنی؛ خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب اندیشیدن است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش دوره ابتدایی را نمیشود بدون خانواده فهم کرد؛ آموزش ابتدایی با مشارکت سایر بخشهای یک جامعه قابل آموختن است، لذا باید محتواها را اصلاح کرد البته در سازمان پژوهش تلاش داریم تا مواردی از تغییر محتواها را در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ کنیم.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم، چطور میتوان یادگیری دانش آموز را با خانوادهاش پیوند داد، اظهار کرد: اگر ایدههای روشن و کاربردی داشته باشیم در جامعه خریدار خواهیم داشت، بنابراین معاونان آموزش ابتدایی باید عمیقاً فکر کنند لذا باید توجه داشت با اندیشههای کوچک نمیشود اهداف بزرگ را محقق ساخت.
حاجی میرزایی افزود: نمیگویم مشکلات را نگویید بلکه در کنارش راه حل نیز باید ارائه داد.
وی گفت: توصیه میکنم، با وجود تمام محدودیتها و مشکلات باید قدم برداشت و تلاش کنید کار را جذابتر و شیرینتر کنید، لذا در این شرایط باید از ظرفیت عظیم شاد استفاده کرد و بسیاری از مشکلات را رفع کرد.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت تعامل تاکید و تصریح کرد: باید به درجهای از توسعه یافتگی برسیم که بتوانیم حرفی را که امروز میگوئیم آن را در کمترین زمان به دورترین نقاط کشور منتقل کنیم در غیر این صورت نتوانستهایم از ظرفیت شبکه شاد به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: هنر ما این است که تعامل و حس مشترک در یک مجموعه را از بالاترین مرتبه سازمانی تا پایینترین سطح آن توسعه دهیم و برقرار کنیم و این موضوع بسیار مهم است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران کل و معاونانشان گفت: به اندیشه و تفکر میدان بدهید و آن را توسعه دهید، آرمانهای جامعه در دوره ابتدایی وجود دارد بنابراین کار در این دوره، جز خطیرترین مسئولیتهاست.
حاجی میرزایی اظهار کرد: مشکلات در برابر اراده بزرگ آدمها، تعظیم میکنند لذا آرمانها را جدی بگیرید تا مشکلات رنگ ببازند.
نظر شما