به گزارش ایمنا به نقل از سازمان بهزیستی کشور، علی آزمون با اشاره به ارائه خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی افزود: دلیلی وجود ندارد که سازمانی برای خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه به چند بخش تقسیم شود تا مراجعین مجبور باشند برای رفع مشکل در بخشهای مختلف سر گردان شوند؛ بنابراین یکی از وظایف تأسیس مراکز مثبت زندگی، پایان دادن به سردرگمی مراجعین است.
وی ادامه داد: از نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی الکترونیکی کردن فعالیتها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضروری افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی است؛ الکترونیکی کردن خدمات به این معناست که هر کسی در محل سکونت خود میتواند به خدمات دسترسی پیدا کند. آنگونه که در دستورالعمل مراکز مثبت زندگی هم آمده، قرار است فعالیت این مراکز، محله محور باشد بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولین به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشور را کاهش خواهد داد.
مدیر عامل کانون کلینیکهای مددکاری اضافه کرد: در این صورت مراجعان میتوانند مشکلات و خواستههای خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تأسیس شده، مطرح و بر طرف کنند. وجود چنین مراکزی را میتوان با پلیس به اضافه ۱۰ یا دفاتر پیشخوان دولت مقایسه کرد. البته برخیها، این مراکز را به عنوان دفاتر پیشخوان بهزیستی تعبیر میکنند البته در این مراکز، خدمات تخصصی انجام نمیشود اما در مراکز مثبت زندگی، خدمات تخصصی مددکاری صورت میگیرد.
آزمون تاکید کرد: بدون شک یکی از اهداف تأسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سطح نظارت در مراکز مثبت زندکی در سه سطح شهرستان، استان و کشور خواهد بود بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقای کیفیت خدمات خواهد شد.
وی گفت: با گسترش و تأسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور و آشنا شدن مردم با اینگونه خدمات و در دسترس بودن آن برای تمام افراد جامعه چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، همچنین نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات، ایجاد این مراکز باعث استقبال مردم و بخش خصوصی میشود. از سوی دیگر مطمئناً موجب کاهش تصدی گری دولت هم خواهد شد.
نظر شما