به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز _سه شنبه ۱۳ خرداد_ مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش اقتصادی اعضای دولت اظهار کرد: امیدوارم مجلس منشأ خدمات ماندنی برای نظام و مردم باشد، ضمن اینکه مجلس در رأس امور است و مصوبات آن مبنای اجرای قوه مجریه و مبنای قضاوت در قوه قضائیه است، لذا شایسته است که مجلس از اطلاعات کافی برای تصمیمگیری و قانونگذاری برخوردار باشد.
وی افزود: گزارشی در سه بخش شاخصهای کلان اقتصادی در یک دهه گذشته، فراز و فرودهای کشور و وضعیت کنونی در بحث اقتصاد، گزارشی از عملکرد بودجه سال ۹۸ و آخرین وضعیت بودجه سال ۹۹ و همچنین درباره برنامههای اشتغالزایی، خدمت شما ارائه میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامهای فعالانه برای مقابله با تحریم و همچنین برنامه اصلاح ساختار بودجه را تدوین شده است. برنامه ویژه تولید و اشتغال گسترده و مولد هم طراحی شده است. برای هر یک از استانها یک برنامه اشتغال ویژه داریم که نمایندگان باید از دستگاههای ملی و استانی اجرای آن را طلب کنند، این در حالی است که ۲۵ درصد بودجه این موضوع هم تخصیص پیدا کرده است.
نوبخت با بیان اینکه دولت برنامههایی را برای مقابله با فقر مطلق یا کاهش آن و همچنین آمایش سرزمینی تدوین کرده است، بیان کرد: دولت با افتخار برنامه آمایش سرزمینی را به مجلس یازدهم ارائه میکند و ما به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، تدوین آمایش ملی و سرزمینی خواست دیرینه نظام و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت بود تا بتوانیم مشخص کنیم کدام یک از بخشها در کشور آمادگی برای سرمایه گذاری را دارد.
وی ادامه داد: طبق قانونی که در سال ۱۳۹۲ در مجلس تصویب شد منابع عمومی کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این منابع در سال ۱۳۹۸ به ۴۴۸ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر افزایش پیدا کرد اما اعتبار عمرانی از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما یا نفت میفروشیم که از آن به عنوان واگذاری دارایی سرمایهای یاد میشود و یا اوراق میفروشیم که واگذاری دارایی مالی است. در سال گذشته ۱۲ درصد سهم نفت و سایر داراییهای سرمایهای از کل درآمد بود و واگذاری داراییهای مالی که عمدتاً اوراق مالی، سهام و صندوق است ۳۸ درصد بود البته هنوز عمده منابع ما درآمدهای ما که ناشی از مالیات و گمرک است. با توجه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهادی که باید سیاستهای مقام معظم رهبری را دنبال کنند باید سهم مالیات را در منابع افزایش و سهم نفت را تقلیل دهند.
نوبخت افزود: در همین راستا مالیات از ۲۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ درصد رسید و البته هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم و سهم نفت هم در بودجه تقلیل پیدا کرد، مصارف هم از ۴۴۸ هزار به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان رسید و هفت هزار میلیارد تومان از مصوبه بودجه را به جهت عدم تحقق منابع نتوانستیم پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه سیاستهای تنظیم بودجه همواره در جهت جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و شاغلان بوده است، اظهار کرد: ما نمیتوانیم سقف هزینههای دولت را افزایش دهیم، اما میتوانیم ترکیب آن را به نفع کارکنان و شاغلان تغییر دهیم و در سایر بخشها صرفهجویی کنیم. بر همین اساس رشد پرداختی به کارکنان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و اعتبارات هزینه بازنشستگان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تحریم و کرونا بر رشد اقتصادی کشور و دنیا تأثیرگذار بوده است، گفت: در شرایط کرونایی تقاضا برای خرید نفت نیز کاهش پیدا کرد و آمریکایی که ما را تحریم کرده بود در زمینه فروش نفت دچار دشواری شد و محصول خود را با قیمت منفی به فروش رساند. در شرایط تحریمی و کرونایی امکان تحقق این مبلغ غیرممکن است و باید حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان صرفهجویی کنیم، از مجلس میخواهیم به دولت در این صرفهجویی کمک کند چرا که باید اعتبار در ردیفهای بودجهای دستگاهها را کاهش دهیم تا بتوانیم حقوق و مزایا را بدون تأخیر و با نظم بپردازیم.
نوبخت با اشاره به اینکه ۴۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی، مالیاتی و اوراقی در بودجه ۹۹ برآورد شده است، اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم بر جهان شرایط دریافت مالیات فراهم نیست بنابراین باید با مدیریت منابع بتوانیم کشور را اداره کنیم. بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان ناترازی منابع داریم که باید با صرفهجویی یا شناسایی منابع جدید نسبت به حل این ناترازی اقدام کنیم.
وی گفت: طبق قانونی که در سال ۱۳۹۲ در مجلس تصویب شد زمانی که ما کار را شروع کردیم منابع عمومی کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۸ به ۴۴۸ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر افزایش پیدا کرد، اما اعتبار عمرانی از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر رسید. ما یا نفت میفروشیم که از آن به عنوان واگذاری دارایی سرمایهای یاد میشود و یا اوراق میفروشیم که واگذاری دارایی مالی است. در سال گذشته ۱۲ درصد سهم نفت و سایر داراییهای سرمایهای از کل درآمد بود و واگذاری داراییهای مالی که عمدتاً اوراق مالی، سهام و صندوق است ۳۸ درصد بود هنوز عمده منابع ما درآمدهای ما که ناشی از مالیات و گمرک است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: با توجه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهادی که باید سیاستهای مقام معظم رهبری را دنبال کنند باید سهم مالیات را در منابع افزایش و سهم نفت را تقلیل دهند. در همین راستا مالیات از ۲۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ درصد رسید و البته هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم و سهم نفت هم در بودجه تقلیل پیدا کرد، مصارف هم از ۴۴۸ هزار به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان رسید و هفت هزار میلیارد تومان از مصوبه بودجه را به جهت عدم تحقق منابع نتوانستیم پرداخت کنیم.
نوبخت با بیان اینکه سیاستهای تنظیم بودجه همواره در جهت جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و شاغلان بوده است، اظهار کرد: ما نمیتوانیم سقف هزینههای دولت را افزایش دهیم، اما میتوانیم ترکیب آن را به نفع کارکنان و شاغلان تغییر دهیم و در سایر بخشها صرفهجویی کنیم. بر همین اساس رشد پرداختی به کارکنان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و اعتبارات هزینه بازنشستگان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به سیاستهای اعتبار تملک داراییهای سرمایهای گفت: اولویت این سیاستها بهرهبرداری از طرحهای زیربنایی نیمه تمام بوده که بخش زیادی از آنها به بهرهبرداری رسید. در این میان ۷۰ کیلومتر آزادراه، ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۷۶ کیلومتر راه آهن احداث شده است، سیاست ما این است که مبالغی که برای طرحهای عمرانی داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی هزینه کنیم تا با مبلغی ناچیز، طرحهای کلان نیمه تمام را به بهرهبرداری برسانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره سیاستهای تملک داراییهای مالی افزود: هر سال بخشی از بودجه معطوف میشود به خرید یا بازخرید اوراقی که در سالهای گذشته منتشر شده است، در سال ۹۸ مبلغ ۳۸.۲ هزار میلیارد تومان از اوراق مالی سررسید شده خریداری و تملک شده است که نسبت به رقم ۲۹.۳ هزار میلیارد در قانون بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است. چند روز گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولت با نرخ ۱۵ درصد به فروش رسید اگر این اوراق به موقع پرداخت نشود کسی تمایلی به خرید اوراق دولتی ندارد.
آمریکا میخواهد مانع تنفس سایر ملتها شود
نوبخت با اشاره به سهم درآمد نفتی در کل منابع کشور، گفت: این سهم در سال ۸۹، ۳۷ درصد، سال گذشته بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود و در سال جاری ۱۰ درصد بودجه کشور، به درآمد نفتی وابستگی دارد که باید این میزان نیز کاهش پیدا کند. سیاست زانو بر گلو گذاشتن آمریکا بر جهانیان ثابت شده است و باید مانند مردم آمریکا در برابر این فشار مقاومت کنیم، آمریکا تلاش دارد مانع تنفس سایر ملتها شود.
وی با بیان اینکه تحریم و کرونا بر رشد اقتصادی کشور و دنیا تأثیرگذار بوده است، بیان کرد: در شرایط کرونایی تقاضا برای خرید نفت نیز کاهش پیدا کرد و آمریکایی که ما را تحریم کرده بود در زمینه فروش نفت دچار دشواری شد و محصول خود را با قیمت منفی به فروش رساند. به همین جهت آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را در مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید در سال جاری ۵۷۱ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرد، بیان کرد: در شرایط تحریمی و کرونایی امکان تحقق این مبلغ غیرممکن است و باید حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان صرفهجویی کنیم، از مجلس میخواهیم به دولت در این صرفهجویی کمک کند چرا که باید اعتبار در ردیفهای بودجهای دستگاهها را کاهش دهیم تا بتوانیم حقوق و مزایا را بدون تأخیر و با نظم بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه ۴۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی، مالیاتی و اوراقی در بودجه ۹۹ برآورد شده است، اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم بر جهان شرایط دریافت مالیات فراهم نیست بنابراین باید با مدیریت منابع بتوانیم کشور را اداره کنیم. در حال حاضر بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان ناترازی منابع داریم که باید با صرفهجویی یا شناسایی منابع جدید نسبت به حل این ناترازی اقدام کنیم.
نظر شما