به گزارش خبرنگار ایمنا، پل غازیان بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته، در مسیر ارتباطی جاده انزلی- رشت قرار دارد، ساخت پل غازیان از بتون مسلح از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و اوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی ۱۸ ماه بعد پایان یافت و از خردادماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفت. این پل توسط چند شرکت سوئدی ساخته شد و با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان - انزلی - رشت - قزوین - تهران برقرار شد. قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت میکند.
قبل از احداث این پل رفت و آمد از غازیان به میان پشته و انزلی توسط قایق صورت میگرفت، تا اینکه پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰، عرض ۱۰ و ارتفاع شش متر و ۸۵ سانتی متر با پنج دهانه که یک دهانه آن به طول ۲۵ متر متحرک برای عبور کشتیها از زیر آن ساخته شد. پل غازیان در سالهای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۳ مرمت شد و تا سال ۱۳۸۴ نیز مورد استفاده قرار میگرفت تا اینکه با ساخت پل جدید غازیان (پل ولایت) و برای پیشگیری از تخریب، بر روی تردد خودروها بسته شد.
چند روزی میشود ارائه یک طرح برای بهسازی و کف سازی این پل توسط شهرداری باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است. پل غازیان در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و جز یکی از مهمترین مکان-خاطرههای مردم انزلی است. چند نسل از مردم این شهر از این پل خاطرههای گوناگونی دارند و شاید نقطه اتصال انزلی قدیم و مدرن نیز همین پل باشد.
یکی از ایرادات وارد شده به طرح شهرداری انزلی برای بهسازی این پل مشخص نبودن جزئیات این فراخوان است. داوران، دبیرخانه، اهداف و بسیاری از متغیرهای دیگر همچنان نامشخص است.
ساخت و ساز در پل تاریخی انزلی باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد
ابوالفضل چگینی، رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرانزلی بدون هماهنگی قبلی با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به فراخوان مسابقه برای اجرای عملیات کف سازی و بازسازی پل تاریخی غازیان این شهر کرده بودند.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی انزلی پس از اطلاع از این موضوع جلسهای با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار کرد و طی آن موقعیت پل تاریخی غازیان به لحاظ ثبت در فهرست آثار ملی را برای آنان تشریح کرد و آنان متقاعد شدند، هر اقدام عمرانی باید به تأیید کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.
چگینی تاکید کرد: البته در جلسات متعددی که اداره میراث فرهنگی در خصوص پل تاریخی غازیان از سال گذشته تاکنون برگزار کرده، فرمانداری، اداره آب و فاضلاب، شهرداری و شورای اسلامی شهر متقاعد شده بودند، که ابتدا کلیه لولهها و تأسیسات مخابراتی الحاقی که در زمان ساخت پل ولایت بر روی پل غازیان نصب شده، برچیده شود، سپس اقدامات دیگری مانند مرمت، مقاوم سازی و مبلمان شهری با نظارت و هماهنگی اداره میراث فرهنگی بر روی آن اجرا شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی با تاکید بر اینکه هر اقدام نسنجیدهای میتواند آسیب جدی و جبران ناپذیری به پل تاریخی انزلی وارد کند، افزود: شهرداری و شورای شهر باید ابتدا طرح عمرانی خودشان را ارائه کنند و در صورت مصوب در کمیته کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پل تاریخی غازیان در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره بنادر و کشتیرانی و شهرداری انزلی است، افزود: طبق گفته مسئولان مربوط، شش میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره بنادر و کشتیرانی، سه میلیارد ریال توسط شهرداری برای مرمت و اجرای طرح مبلمان شهری پل غازیان اختصاص یافته است.
چگینی، با بیان اینکه از هفته آینده کار برچیدن و جمع آوری لولهها و تأسیسات مخابرات از روی پل غازیان آغاز و دو ماه به طول میانجامد. افزود: همزمان با جمع آوری تأسیسات، کار مرمت و بهسازی پل اجرا خواهد شد.
نظر شما