حمید بادامی نجات در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداریها در روزهای پایانی سال برای آنکه بتوانند منابع مالی خود را تأمین کنند، تخفیفهایی را اختصاص میدهند و از آنجایی که سال بعد تعرفهها افزایش پیدا میکند، بسیاری از مردم در این روزها به شهرداریها مراجعه میکنند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک در برخی شهرها باعث شد در روزهای شیوع کرونا مردم بتوانند از طریق اینترنت، دفاتر پیشخوان، دفاتر خدمات شهر و به اشکال مختلف کار خود را انجام داده و از تجمع در یک محل بی نیاز شوند، افزود: شهرهایی که در این زمینه پیشرو بودند و بخشی از خدمات خود را برونسپاری کردند، طبیعتاً در مدیریت این بحران پیروز شدند چون خیلی از شهرها که هنوز به شکل سنتی اداره میشوند، مجبور شدند برای اینکه مردم را از شهرداری دور کنند، تخفیفهای آخر سال را تا سال آینده تمدید کرده یا بخشی از ادارات خود را تعطیل کنند.
رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استانها تصریح کرد: تعداد شهرهای پیشرو در امر هوشمندسازی هرچند انگشتشمار است اما امید داریم پس از اینکه از بحران کرونا عبور کردیم، تلنگری باشد برای شهرداریها و شوراهای شهر در سراسر کشور تا به سمتی گام بردارند که هوشمندسازی شهر را یک الزام و نیاز بدانند و سیاستگذاریها را بر مبنای تشویق مردم به استفاده از خدمات الکترونیک هدایت کنند.
وی ادامه داد: زمانی که شورای عالی استانها و شهرهای پیشرو در امر هوشمندسازی تلاش میکردند مدیریت شهرها را از شکل سنتی جدا کرده و به سمت شهر هوشمند ببرند، برخی میگفتند هوشمندسازی یک کار لوکس است و تا زمانی که کوچههایمان آسفالت نیست چرا باید شهر هوشمند داشته باشیم؟
بادامینجات اضافه کرد: اگر زیرساختهای شهر هوشمند آماده شده بود، بیم انتقال و شیوع بیماری کرونا را در مناطق پرخطر کمتر احساس میکردیم و با اطلاعرسانی مناسب به مردم، میتوانستیم از ظرفیت شهر هوشمند برای مقابله با شیوع کرونا استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد زیرساختهای شهر هوشمند باید فرهنگسازی و الزامی برای استفاده از این خدمات نیز وجود داشته باشد؛ نمیشود خدمات در شهرداری ارائه شود و همزمان از مردم بخواهیم از خدماتی که برونسپاری شده نیز استفاده کنند.
نماینده همدان در شورای عالی استانها با اشاره به اینکه شهری که زیرساختهای هوشمندسازی آن ایجاد شد، باید بخشهایی که این خدمات را بهطور سنتی انجام میدهند تعطیل کند، افزود: تجربه قوه قضائیه نمونه شایستهای برای این موضوع است، مردم ملزم شدند خدمات را به صورت سیستمی دریافت کنند در حالی که در شهرداریها زیرساخت آماده میشود اما الزامی برای شهروندان برای استفاده بهوجود نمیآید.
وی با تاکید بر اینکه در این زمینه شورای عالی استانها سیاستگذاری میکند اما تحقق آن بستگی به اعتقاد مدیران به هوشمندسازی شهرها دارد، گفت: برنامه پنج ساله پنجم و ششم مباحث مربوط به برونسپاری، الکترونیک شدن و واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان را پیشبینی کرده است اما باید الزام و اعتقاد میان مدیران وجود داشته باشد تا آن را تحقق بخشند.
بادامینجات در رابطه با وضعیت ارائه خدمات الکترونیک در شهرداری همدان نیز اظهار کرد: در همدان مانند بسیاری از شهرها نتوانستیم این خدمات را ارائه دهیم چون درحال ایجاد زیرساختها بودیم به همین دلیل هنوز نمیتوانیم ادعا کنیم در زمینه هوشمندسازی اقدامات کافی شده است.
نظر شما