به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته پژوهشی در زمینه بیماری کرونا به صورت یک پرسشنامه جامع از طرف اعضای هیئت علمی انجمن علمی مددکاری ایران در فضای مجازی و بین مردم توزیع شد که حدود چهار هزار نفر از استانهای ایران به سوالات این پرسشنامه پاسخ دادند که نتایج آن طی نامهای در اختیار وزیر بهداشت و درمان و دیگر مسئولان قرار گرفت و متن این نامه از طرف مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایمنا، قرار گرفته است:
جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام و احترام
به استحضار میرساند انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از تاریخ ۰۷/۱۲/۱۳۹۸ تا ۱۱/۱۲/۱۳۹۸ پژوهشی را در خصوص میزان آگاهی و نگرانی مردم ایران در خصوص بیماری کرونا انجام داد. این پژوهش توسط سرکار خانمها دکتر معصومه معارف وند و سمانه حسین زاده که از اعضای انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هستند، طراحی و اجرا شد.
جمع آوری دادههای این مطالعه با توزیع پرسشنامه به صورت آنلاین انجام گرفت و ۳۷۸۷ نفر در مطالعه شرکت نمودند. در ادامه یافتههای مهمی که در مطالعه فوق الذکر بدست آمده است و پیشنهادات این انجمن در خصوص هر یک از یافتهها، به حضورتان تقدیم میشود:
نتایج سوالات
- بیش از ۸۰ درصد شرکت کنندگان از مهمترین علائم بیماری آگاه بودند و حدود ۸۵ درصد آنها میدانستند که سالمندان و افراد دارای بیماریهای زمینهای از جمله گروههای در معرض خطر بیماری کرونا بشمار میروند.
- حدود یک سوم شرکت کنندگان از اینکه غذای آلوده میتواند آنها را بیماری مبتلا کند، آگاه نبودند. در عین حال بیش از نیمی از آنها نمیدانستند که این بیماری میتواند از طریق حیوانات به آنها منتقل شود.
- نزدیک به ۱۰۰ درصد شرکت کنندگان از اینکه لمس اجسام آلوده به ویروس و دست زدن به چشمها، بینی یا دهان ممکن است موجب آلوده شدن آنها به ویروس کرونا شود، آگاه بودند.
- بر اساس گزارش شرکت کنندگان، درصد قابل توجهی از آنها سعی میکنند با شست و شوی مکرر دستها و عدم حضور در امکان شلوغ از انتقال ویروس جلوگیری کنند.
- بیش از ۷۵ درصد شرکت کنندگان نگرانی خود را در مورد وضعیت کنونی بیش از متوسط اعلام کردند. نکته قابل توجه این است که درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان اشاره کردهاند بیش از آنکه نگران ابتلای خودشان به بیماری باشند، نگران اعضای خانواده و بستگانشان هستند.
- تحلیل دادهها در مورد نحوه دسترسی به اطلاعات در مورد بیماری کرونا و روشهای مراقبت از خود نشان داد که شرکت کنندگان بیشترین اطلاعات را تا زمان اجرای مطالعه از شبکههای اجتماعی مانند واتس اپ و تلگرام دریافت کردند. اعتماد شرکت کنندگان به طور معناداری به منابع حاکمیتی ارائه کننده اطلاعات (منظور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تلویزیون رادیو و خبرگزاریهای دولتی است) کمتر از منابع غیردولتی است. هرچند سطح اعتمادشان به منابع غیردولتی نیز متوسط گزارش شده بود.
از میان افرادی که برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به داورخانه ها و فروشگاهها مراجعه کرده بودند تنها یک چهارمشان موفق به تهیه ماسک و فقط نیمی از آنها موفق به خرید مواد ضدعفونی کننده شده بودند. بیشتر شرکت کنندگان دلیل عدم دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده را موجود نبودن آنها در داروخانهها و فروشگاهها مطرح کردند.
حدود نیمی از شرکت کنندگان نگران وضعیت شغلی شأن بودند.
پیشنهادات:
پیشنهاد میشود اطلاع رسانی در خصوص امکان انتقال بیماری کرونا از طریق غذای آلوده و حیوانات با اولویت در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر منابع اطلاع رسان قرار گیرد.
کاهش نگرانیهای مردم با ارائه اطلاعات به صورت شفاف از طریق منابع اطلاعاتی مورد وثوق آنها میتواند کاهش یابد. در عین حال در دسترس قرار دادن خدمات مشاوره رایگان به طور جدی توصیه میشود. بی تردید ظرفیت Hotline های موجود به دلیل زیرساختهای محدود و همچنین تعداد کم نیروی انسانی کارآزموده پاسخگوی نیاز مردم نیست. بسیاری از تماس گیرندگان با Hotline های اعلام شده در صف بسیار طولانی انتظار قرار میگیرند و در مواردی از آنها خواسته میشود بیش از نیم ساعت پشت خط انتظار بکشند تا نوبت آنها فرابرسد. لذا توصیه انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران این است که سازمانهای علمی غیردولتی که مورد اعتماد مردم هستند، برای ارائه خدمات مشاورهای فعال شوند. در عین حال ضرورت دارد از پتانسیلهای کلینیکهای مددکاری اجتماعی و مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور و همچنین سازمان نظام مشاوره و روانشناسی برای ارائه خدمت غیر حضوری و رایگان به مردم بهره گرفته شود تا این خدمات به طور گسترده در دسترس تمامی مردم قرار گیرد. به عنوان مثال اعلام یک خط تلفن و ارائه مشاوره تلفنی توسط هر یک از کلینیکهای مددکاری اجتماعی و مراکز مشاوره (اعم از دولتی و غیردولتی) میتواند بخش مهمی از خدمات مشاورهای مورد نیاز مردم را تأمین نمایند.
بسیاری از پزشکان مطبهای خود را غیرفعال کرده یا ساعتهای کارشان را کاهش دادهاند. در عین حال مردم از مراجعه حضوری به مطب پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی هراس دارند و نگران این هستند که با مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی به ویروس کرونا آلوده شوند. در صورتی که پزشکان شماره تماسهایی را برای مشاوره اعلام کنند، بار مراجعه به Hotline ها به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت و مردم میتوانند از مشورت پزشکان به صورت غیرحضوری بهره مند شوند.
عدم دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده یکی از منابع ایجاد نگرانی بشمار میرود. در دسترس بودن این اقلام (حتی در صورتی که مردم از آنها استفاده هم نکنند) فشار روانی آنها را کاهش خواهد داد.
همانطور که اشاره شد، حدود نیمی از شرکت کنندگان نگران وضعیت شغلی شأن بودند. بی تردید مطلع هستید که با شرایط کنونی تعداد زیادی از مشاغل تحت تأثیر قرار گرفتهاند. در این میان بیشترین آسیب متوجه افرادی است که به صورت روزمزد کار میکردند و بیمه نبودند. ضرورت دارد نگرانیهای خانوادههایی که در اثر شرایط کنونی با مشکلات معیشتی مواجه میشوند، به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. سازمانهای دولتی و غیردولتی حمایتی لازم است برنامه ویژه ای برای حمایت از این خانوادهها به ستاد بحران ارائه نمایند.
نظر شما