به گزارش ایمنا، کیانوش پورمجیب در نشست خبری امروز (شنبه) در شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو)، عرضه پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک و ۲۰۷ پانوراما را برنامه توسعه محصول برای سال آینده دانست و اعلام کرد: علاوهبراین این محصولات، چهار خودرو k۱۳۲ صندوقدار، k ۱۲۵ کراس اوور و k ۱۲۱ هاچ بک و همچنین دنای برقی از بهمن سال ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقدامات توسعهای ایرانخودرو در شرایط تحریم سبب حفظ رونق تولید و مقابله با اثرات تحریم صنعت خودرو شده است، در رابطه با توسعه محصولات جاری ایرانخودرو تاکید کرد: این توسعه همراه با ارتقای کیفیت و استاندارد و منطبق با الزامات قانونی خواهد بود. تجهیز محصولات به گیربکس اتوماتیک نیز بخشی از برنامههای توسعهای برای محصولات جاری خواهد بود.
تولید انبوه خودروهای با پلتفرم جدید، از سال ۱۴۰۰
پورمجیب با اشاره به طراحی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو ضمن اینکه این توسعه با پوشش حداکثری استانداردها و الزامات به روز و قوانین داخلی و حتی بازارهای صادراتی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: پلتفرم ایرانخودرو ضمن دارا بودن قابلیت انطباق با قوای محرکه، عمق ساخت داخل بالایی داشته و کیفیت تولید آن در سطح کلاس جهانی است. همچنین قابلیت پوشش سگمنتهای مختلف خودرویی شامل سدان، وانت، هاچ بک و کراس اوور را خواهد داشت. تولید انبوه محصولات بر مبنای پلتفرم جدید از سال ۱۴۰۰ خواهد بود و از سرمایهگذاریهای به صورت بهینه استفاده خواهد شد.
وی از تدوین نقشه راه گروه صنعتی ایرانخودرو به عنوان پیشنیاز توسعه محصولات آینده در حوزه موتور، گیربکس، خودروهای برقی و هیبریدی و تکنولوژی و خبر داد و گفت: در این مسیر، پروژههای توسعهای جدیدی تعریف شده است. از جمله این بررنامهها طراحی، توسعه و بومیسازی پلتفرم مطابق با اهداف استراتژیک و نقشه راه، پیشرانههای جدید مطابق با نقشه راه قوای محرکه و مطالعات امکانسنجی توسعه محصولات هیبریدی و برقی است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایرانخودرو ادامه داد: برای توسعه خانواده قوای محرکه کم مصرف نیز برنامههایی درنظر گرفته شده است. کاهش تعداد سیلندرها به سه عدد، کاهش حجم موتور و بهکارگیری سیستم توربو و سیستمهای الکتریکی بخشی از آن است. در توسعه قوای محرکه خودروهای برقی و هیبریدی، دو محصول رانا و دناپلاس نیز جزو برنامهها هستند. توسعه و بهبود قوای محرکه جاری به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی از برنامههای مهم و مؤثر گروه صنعتی ایرانخودرو خودروساز است. در این زمینه بازنگریهای قابل ملاحظهای در طراحی سیستمهای موتور به منظور کاهش مصرف سوخت انجام شده است.
طراحی و توسعه موتور EC ۵ گامی بزرگ در شرایط تحریمی
پورمجیب توسعه موتور EF۷ پلاس که سهم بالایی در محصولات ایرانخودرو دارد را بخشی از برنامههای توسعهای در بخش موتور برشمرده و گفت: بر اساس الزامات قانونی ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تجاری با موتور ملی به سطح یورو ۵ و کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای جاری تا یک لیتر در سیکل ترکیبی، نسبت به حالت فعلی سبب توسعه موتور خانواده EF شده است.
این مقام مسئول با شاره به اینکه طراحی و توسعه موتور EC ۵ با سطح بالای داخلیسازی را از جمله دستاوردهای ایران خودرو در شرایط تحریمی و قطع همکاریهای بینالمللی بوده است، خاطر نشان کرد: این موتور قابلیت انطباق بر روی محصولات ایرانخودرو را داشته و به میزان ۵ درصد مصرف سوخت را نسبت به موتور TU۵ کاشه میدهد. همچنین با تولید این موتور علاوه بر حفظ سرمایهگذاری خط تولید موتور TU ۵ امکان دستیابی به استاندارد آلایندگی یور و۵ برای محصولات جاری فراهم شده است.
تولید گیربکس ۶ دنده از سال ۱۴۰۰ و گیربکس دو کلاچه اتوماتیک از دو سال بعد از آن
وی افزود: طراحی و توسعه گیربکس دستی شش دنده و آغاز تولید آنها از سال ۱۴۰۰ و همچنین طراحی و توسعه گیربکس دوکلاچه اتوماتیک و تولید از سال ۱۴۰۲ را از جمله برنامههای ایرانخودرو در بخش توسعه گیربکس محصولات است. به کارگیری فرمان برقی در محصولات پژو ۲۰۷ و دناپلاس نیز سبب بهینهسازی مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش راحتی و ایمنی شده است. ضمن اینکه روغن هیدرولیک نیز حذف خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظر شما