به گزارش خبرنگار ایمنا، افشین حبیبزاده با اشاره به اینکه توسعه و تکمیل خطوط مترو در شرایط فعلی بیشتر از طریق منابع غیرنقدی امکان پذیر است، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران در متمم بودجه سال جاری مبلغ شش هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است اما بخش عمدهای از این مبلغ صرف هزینههای جاری میشود؛ در نتیجه باید برای تامین منابع مالی خطوط شش و هفت به منابع غیرنقدی و مساعدت سازمان املاک شهرداری امیدوار بود.
وی با بیان اینکه شرکت مترو تلاش بسیار زیادی برای عمل به وعده خود مبنی بر افتتاح هر ماه یک ایستگاه انجام می دهد، خاطرنشان کرد: این شرکت بدون تامین منابع مالی امکان تحقق این موضوع را ندارد؛ در نتیجه سازمان املاک شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن منابع غیر نقدی که قابل وصول باشد و مشکلی از نظر دریافت پروانه نداشته باشد، می تواند به روند توسعه مترو کمک کند.
دو هزار درآمد پایدار اطراف هر ایستگاه مترو وجود دارد
عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در برنامه سوم مقرر شده است بخشهایی از مترو توسط بخش خصوصی اجرا شود، گفت: شعاع ۳۰۰ متری هر ایستگاه مترو به دلیل تردد بالای جمعیت دارای فرصتهای سرمایهگذاری بسیار خوب است.
شهربانو امانی ادامه داد: در صورتی که با روش سرمایه گذاری TOD امکان حضور بخش خصوصی در این نقاط فراهم شود، میتوان گفت شعاع ۳۰۰ متری هر ایستگاه مترو برای شهرداری یک تا دو هزار میلیارد تومان درآمد پایدار بدون هیچ نوع شهرفروشی در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول برای تمام شهروندان تهرانی کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و توسعه مترو است، تاکید کرد: تمام کمیسیونهای شورای شهر نیز به این موضوع اعتقاد دارند و خوشحالیم که دولت فعلی نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید بسیار زیادی شده است.
امانی با اشاره به اینکه شورا تصمیم گرفته است در متمم بودجه شش هزار میلیارد تومان سطح درآمدها را افزایش دهد، گفت: امیدوارم این موضوع بتواند به توسعه مترو کمک کند. در این میان سازمان املاک شهرداری نیز همت جدی و واقعی خود را برای کمک به توسعه مترو به کار گیرد.
نظر شما