در حالی که کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بدست آوردن هوای پاک بدون صرف هزینه غیرممکن است، گفت: درحالی‌که ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم. اگر تلاش‌های وزارت نفت طی سال‌های اخیر نبود و کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اِسکان می‌شد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری امروز در نشست رونمایی سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: هوای پاک از جمله حقوق‌ شهروندی است و هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب و غذای ناسالم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در گذشته جمعیت ما کمتر بود و به تبع آن مصرف انرژی نیز کمتر بود، تصریح کرد: از این‌رو هوای سالم بیشتری در اختیار داشتیم ولی با افزایش جمعیت و مصرف سوخت فسیلی و با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک نیز به یک آرزو تبدیل شده است.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کرد. در حال حاضر نزدیک به ۸۳ میلیون نفر روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و به همین دلیل متأسفانه هوای پاک در مقاطعی از سال به یک آرزو برای شهروندان تبدیل شده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه به دست آوردن هوای پاک بدون صرف هزینه غیرممکن است، تصریح کرد: برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.
به گفته کلانتری ما سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو به سیستم‌های شهری اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم و در بهترین حالت کمتر از پنج درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند، گفت: از این بین ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما نیز اسقاطی هستند.

وی به خودروهای فرسوده اشاره و اظهارکرد: درحالی‌که ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم. اگر تلاش‌های وزارت نفت طی سال‌های اخیر نبود و کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اِسکان می‌شد.

معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: متأسفانه چون نیازی نداشتیم در گذشته برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای نمی‌کردیم. در حال حاضر حدود ۹.۶ میلیون از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور اسقاطی هستند اما می‌گویند که این‌ها ابزار رزق و روزی مردم هستند و باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند.

کلانتری با بیان اینکه هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند، گفت: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد هستند و در فصل سرما ۶۱ درصد آلودگی‌ هوا را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. از سوی دیگر تحریم‌ها سبب شده است که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. هنگامی‌که جلوی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را گرفتیم، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.  دچار سیکل بسته‌ای شده‌ایم که نمی‌دانیم در این شرایط، چطور از آن بیرون بیاییم؟

وی افزود: هوای پاک هزینه می‌خواهد. اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند باید سرمایه‌گذاری کنند. در غیر این صورت تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها مشکل‌گشا نیست.

به گفته کلانتری ‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات معلق کمتر ۱۰ میکرون، خودروهای دیزلی هستند. بر اساس گزارش نیروی انتظامی، شش خودروهای سواری و کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما ناچار شدیم که در تولید سواری از بسیاری  استانداردها چشم‌پوشی کنیم و اگر بخواهیم این استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. توان اصلاح به طور کامل به ویژه در شرایط تحریم وجود ندارد و اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این می‌شد. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان این رقم به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ پی پی ام رسیده است.

کلانتری گفت: ناوگانی که در حال حاضر در کشور داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و ما اگر سرمایه‌گذاری در حوزه آلودگی هوا نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این داشته باشیم.

کد خبر 406456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيدمرتضي ناصريان IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 1
    از جناب معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست بعيد بود كه اخباري يكطرفه و صرفا سياه را بيان و معضل آلودگي هوا را معضلي جديد و يا ناشي از تحريم عنوان نمايد. چرا نمي گويد كه هم اكنون دولت مصوب كرده كه بخشي از خودروهاي بنزين سوز پرتردد تبديل به گازسوز شوند و هزينه بالايي براي اين منظور مصوب شده و به زودي اجرايي مي شود. چرا نمي گويد كه رييس اسبق سازمان محيط زيست با توليد خودروي برقي مخالفت نمود و بجاي آن معافيت مالياتي خودروهاي لوكس هيبريدي دنبال شد. اينكه مازوت و گازوييل با درصد گوگرد بالا در كشتي ها قابل مصرف نخواهد بود، ربطي به تحريم نداشته و چند سال قبل توسط مجامع جهاني و براي همه كشورها تصويب شده و وزارت نفت مسئول است كه چرا پالايشگاه ها را تطبيق نداده است. طرح نوسازي كاميونها نيز چند سال قبل تصويب شد و دولت هزينه آن را از محل منابع صرفه جويي سوخت تصويب نمود و از علت توقف آن نمي گويد كه گويا مفاسدي باعث توقف شد. اسقاط خودروهاي فرسوده نيز از دولت اسبق شروع شده بود و ايشان علت آن را بيان نمي كند كه در دولت حاضر تدريجا به ركود كشانده شد.