کامران فرحزاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رتبه چهارم ایران در برخورداری از منابع نفتی و رتبه اول در منابع گازی در میان کشورهای جهان، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و همجواری با سرچشمه های انرژی جهانی همچون خلیج فارس موجب شده تا کشورمان یکی از غنی ترین موقعیت های جهان از لحاظ تامین منابع انرژی را در اختیار داشته باشد، بر اساس آخرین گزارش بریتیش پترولیوم نیز منابع نفتی ایران شامل بیش از ۱۵۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام می شود.
وی افزود: ایران بیش از ۹.۳ درصد ذخایر نفت کره زمین را در اختیار دارد و متاسفانه تحریم های ایالات متحده در سال های اخیر، ظرفیت بهره گیری از این منابع و فروش آنها به کشور های فقیر نفتی را به شدت کاهش داده است.
این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به افزایش قیمت اخیر هر لیتر بنزین، خاطر نشان کرد: علت افزایش نرخ بنزین برای عموم مردم، کمبود منابع نفتی برای تامین نیازهای سوخت فسیلی کشور نیست بلکه تحریم ها باعث شده تا قطعات مورد نیاز برای تعمیرات و اورهال های دوره ای پالایشگاه و پتروشیمی ها به شدت کمیاب و نایاب شود و از این رو هزینه نگهداری از صنایع سازنده بنزین مورد نیاز مردم برای دولت افزایش چشمگیری نسبت به پیش از خروج آمریکا از برجام پیدا کرده است.
تعطیلی بخش های وابسته به واردات تجهیزات بسیاری از پالایشگاه های ایران
فرحزاد با اشاره به تعطیلی برخی از واحد های صنعتی دولتی یا خصوصی فعال در بخش نفت و گاز کشور، اضافه کرد: بخش های مختلف تعداد زیادی از پالایشگاه های کشور به دلیل کمبود در حوزه تجهیزات و قطعات تعطیل شده است و دولت توانایی وارد کردن قطعات مورد نیاز برای بازگرداندن بخش های وابسته به واردات پالایشگاه ها به چرخه تولید را ندارد؛ این گونه تعطیلی ها نه تنها آسیب های مالی جدی به بدنه نفتی درآمدها و برنامه ریزی های اقتصادی دولت وارد می کند بلکه حجم زیادی از بیکاری و نابسامانی را در کشور به وجود خواهد آورد.
وی ادامه داد: کمبود منابع ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز پالایشگاه ها علت عمده تعطیلی برخی از بخش های صنعت نفت کشور است و بی شک افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی میان ایران و ایالات متحده گره این مشکلات را کورتر می کند.
این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه قیمت فعلی هر لیتر بنزین دولتی کمتر از هزینه حمل آن از پالایشگاه به جایگاه های سوخت است، تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن یارانه های انرژی دولت و بر اساس قیمت روز اعلام شده برای فروش هر بشکه بنزین فوب خلیج فارس در بازار معاملات بین المللی، قیمت واقعی هر لیتر بنزین در ایران برابر با ۵۲ سنت، یعنی بیش از شش هزار تومان خواهد بود.
فرحزاد افزود: بر اساس پژوهش مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، درآمد دولت از افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی هر لیتر بنزین در جایگاه ها، روزانه کمتر از ۳۵ میلیارد تومان است و بی شک این مبلغ تنها بخش کوچک و محدودی از یارانه های سنگین دولتی که به این صنعت اختصاص پیدا کرده را جبران می کند؛ این در حالی است که بر اساس اظهارات مقامات دولتی، میزان پرداخت کمک های معیشتی به خانوار از محل اعتبارات افزایش قیمت بنزین، مبلغی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده و بی شک این قاعده به ورشکستگی دولت منجر خواهد شد.
نظر شما