سعید کریمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش بستههای حمایتی دانش آموزان مدارس استثنایی در سال جاری، اظهار کرد: این بستههای حمایتی برای مدارس استثنایی از سال ۹۴ تاکنون در دستور کار قرار گرفته است.
وی در خصوص بستههای حمایتی حمایتی، افزود: داروی مستمر، جراحی و بستری بیمارستان، وسایل کمکی مانند عینک و تبلت برای دانش آموزان نیمه بینا، عصای سفید مخصوص دانش آموزان نابینا، سمعک برای دانشآموزانی که شنوایی غیر عمیق دارند، جراحی کاشت حلزون، تعمیر قطعات حلزون، خدمات دندان پزشکی و بیهوشی، وسایل کمکی برای دانش آموزان جسمی و حرکتی مانند ویلچر و کمربند طبی را در بر میگیرد.
کارشناس توانبخشی و بهداشت مدارس استثنایی اصفهان، گفت: امسال بستههای حمایتی در مدارس استثنایی افزایش یافته برای مثال سقف خدمات دندان پزشکی یک میلیون تومان بود و امسال این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و سقف ویلچر سال گذشته ۸۰۰ هزار تومان بود و امسال یک میلیون تومان شده است.
کریمی تصریح کرد: پوشاک، سرنگ انسولین و غذای بخش کودکان فنیل کوتوری یا سلیاک نیز از سال گذشته در این بستهها اضافه شده است.
وی درخصوص کمک هزینه برای کاشت حلزون، تاکید کرد: کمک هزینه سقف کاشت حلزون تا شش میلیون تومان برای این دانش موزان صورت میگیرد . کاشت حلزون موردی است که با کمک سازمان بهزیستی، هیئت امنای صرفه جویی در وزات بهداشت و مؤسسات خیریه برای دانش آموزان استثنایی ارائه میشود.
سامانه ثبت نام دانش آموزان در حوزه توانبخشی
کارشناس توانبخشی و بهداشت مدارس استثنایی اصفهان با اشاره به اینکه سامانهای برای ثبت نام دانش آموزان استثنایی در حوزه توانبخشی است، اظهارکرد: یک سامانه بهداشت وجود دارد و بخشنامه آن در آبانماه به همه مدارس استان اعلام میشود، همه مدیران مدارس استثنایی میتوانند در این سامانه وارد شوند. این امکان فقط برای مدیران مدارس استثنایی است و مدارس عادی که دانش آموز تلفیقی در آن مشغول به تحصیل هستند باید به نزدیکترین مدرسه استثنایی که پشتیبان نام دارد، مراجعه کرده و با تحویل مدارک به مدیر این مدارس نسبت به ثبت درخواست دانش آموز اقدام کنند.
کریمی تصریح کرد: مدیران استثنایی نیازهای دانش آموزان را در این سامانه ثبت نام میکنند و فاکتورهای خرید را با دستور پزشک در سامانه بارگذاری کرده و به اداره مدارس استثنایی استان ارسال میکنند.
وی با تاکید بر اینکه در اداره مدارس استثنایی استان کنترل بر روی پرونده دانش آموزان صورت میگیرد، گفت: در صورت تأیید اداره استانی، پرونده دانش آموز برای تأیید به تهران فرستاده میشود و بعد از کنترل نهایی در پایتخت کمک هزینه به حساب بانک ملی دانش آموز واریز میشود.
کارشناس توانبخشی و بهداشت مدارس استثنایی اصفهان، گفت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه توانبخشی و آموزش به دانش آموزان استثنایی در کشور کمبود نیروهای گفتار درمانی، توانبخشی و کار درمانی است.
وی با بیان اینکه تعداد پنج هزار دانشآموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند که حدود یک سوم از این تعداد نیاز شدید به خدمات نیروهای گفتار درمانی، توانبخشی و کار درمانی دارند، افزود: برای مثال دانش آموزان ناشنوا در گفتار دچار مشکل هستند، دانش آموزان کم توان و آنهایی که اختلالات بینایی دارند نیز در حرکت و گفتار ضعیف بوده و دانش آموزان با نیازهای جسمی در حرکت و گفتار ضعیف هستند و همه اینها نیازمند خدمات نیروهای توانبخشی و گفتار درمانی هستند.
فعالیت ۵۰ گفتار درمانگر و فیزیوتراپیست در استان
به گفته کریمی مطابق استانداردهای اصلی برای هر ۲۵ دانش آموز دچار اختلالات گفتاری نیاز به یک گفتاردرمانگر، برای ۲۵ دانش آموز جسمی نیازمند یک کاردرمانگر، برای هر ۵۰ دانش آموز جسمی نیاز به یک فیزیوتراپیست و برای ۵۰ دانش آموز ناشنوا نیازمند تربیت شنوایی یک شنوایی شناس هستیم و اکنون در استان اصفهان از این آمار و استاندارها به خصوص در مناطق محروم عقب هستیم.
کارشناس توانبخشی و بهداشت مدارس استثنایی اصفهان، اظهار کرد: دانش آموزانی که در مدرسه موفق نشدند از خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و شنوایی شناسی استفاده کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک هزینهای توانبخشی را برای استفاده آنها ارائه میکند، البته هزینههای این دانش آموزان بسیار زیاد است و این کمک هزینهها به اندازه کافی نیست.
وی با تاکید به اینکه اگر یک دانش آموز در زمینه گفتار مشکل داشته باشد باید هفتهای دو مرتبه به گفتار درمانی مراجعه کند، گفت: در این صورت این گروه از دانش آموزان سالیانه به ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی نیازمند هستند و اگر برای هر جلسه ۳۲۰ هزار تومان پرداخت کنند این هزینهها در سال بالغ بر سه میلیون تومان میشود و در نتیجه هزینههای این دانش آموزان بسیار بالا است.
کریمی با بیان اینکه اکنون تعداد ۵۰ نفر گفتار درمانگر، کاردرمانگر و فیزیوتراپیست در سطح استان اصفهان فعالیت دارند، اظهار کرد: اکنون تعداد پنج هزار نفر دانش آموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند و برای هر ۱۰۰ نفر دانش آموز استثنایی یک کاردرمان گر و گفتار درمان گر در استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: ارائه این خدمات فقط برای دانش آموزان استثنایی است و اگر اداره بخواهد به دانش آموزان تلفیقی هم خدمات توانبخشی دهد نیاز به فیزیوتراپیست، گفتاردرمانگران و کاردرمانگران بیشتری است.
نظر شما