به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی، تقویت زیرساختهای حمل و نقل عمومی، کاهش تک سرنشینی، بالابردن کیفیت سوخت، نصب فیلتر کاهنده آلودگیها بر روی خودروهای دیزلی و وسائط نقلیه عمومی، کاهش تردد افراد در معرض خطر همچون کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران مزمن تنفسی و قلبی در زمان پیک آلودگی هوا در کلانشهرها را از جمله مهمترین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا برشمرد و اظهار کرد: مقابله با معضل آلودگی هوا کار یک سازمان یا ارگان نیست و همه ارگانها و سازمانها و مردم باید برای کاهش آلودگی هوا کمک و با هم همکاری کنند.
وی افزود: تقویت زیرساختهای حمل و نقل عمومی راهکار بسیار شناخته شدهای است در دنیا که هم اکنون کشورهای درگیر با آلودگی هوا این راه را در پیش گرفتهاند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد آلودگی بیشتر توسط خودروهای دیزلی نسبت به وسائط نقلیه بنزینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی ذرات معلق آلوده کننده بیشتری تولید میکنند، بنابراین لازم است با نصب فیلترهای مخصوصِ کاهنده آلودگی بر روی این خودروها در جهت کاهش آلودگی گام برداریم.
وی گفت: لازم است افراد در معرض خطر همچون کودکان زیر 5 سال، مادران باردار و افراد سالمند بالای 65 سال، بیماران مزمن تنفسی و قلبی از تردد در روزهای پیک آلودگی هوا به ویژه کلانشهرهای بزرگ خودداری کنند. استفاده از ماسکهای مخصوص نیز به سلامتی افراد کمک میکند.
رئیسی افزود: افزایش کیفیت سوخت وسائط نقلیه بنزین سوز و کیفیت ساخت این وسایل نقلیه راه حل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی از شهروندان خواست حتی الامکان از تک سرنشینی به ویژه در ایام تشدید آلودگی هوا اجتناب کنند و گفت: متاسفانه بررسی نشان میدهد در مهر و آبان 98 شاخص کیفیت هوا بیشتر از سال قبل در همین ماهها افت کرده است. امسال تعداد روزهای سالم نسبت به سال قبل کمتر شده که این یعنی آلودگی افزایش یافته است. در تهران شاهد افرایش 3.3 برابری حد مجاز ذرات معلق آلوده کننده هوا در مقایسه با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی هستیم.
نظر شما