مجتبی ناجی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه اختلال یادگیری در دانش آموزان به سه دسته اختلال در خواندن، نوشتن و محاسبه کردن دیده میشود، اظهار کرد: شیوع این اختلالات کمتر است و معمولاً حدود سه درصد کودکان دچار این اختلالات هستند، در بین پسران بروز این نوع اختلالات بیشتر میشود به دلیل اینکه مراتب کلامی با تأخیر ات اختلالات یادگیری همراه است.
وی با تاکید بر اینکه اختلالات یادگیری را نباید با تنبلی، فقر آموزشی و اختلالات بینایی اشتباه گرفت، گفت: ضروری است سنجش بینایی کودکان از ابتدای ورود به مهد کودک انجام شود. بروز بعضی از اختلالات در سنین بالاتر افزایش دارد و چنانچه والدین در این زمینه زودتر اقدام کنند به نتیجه بهتر و موثرتری خواهند رسید.
معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان معتقد است که معمولاً اختلالات یادگیری دانشآموزان در پایههای اول و دوم دبستان هنگام خواندن و نوشتن نشان داده میشود. به دلیل اینکه کودکان قدرت حافظه قویتری نسبت به قدرت استدلال دارند، معمولاً درسها را حفظ کرده و با کمک گرفتن از حافظه روخوانی میکنند، این اتفاق مربوط مبتنی بر فهم و ادراک مطالب نیست.
وی درخصوص فهم محاسبات ریاضی کودکان، اظهار کرد: معمولاً دانش آموزان از سن ۹ سالگی به بعد نیازمند آموزش و فهم محاسبات ریاضی هستند، اگر آنها از قدرت استدلال ریاضی برخوردار نباشند این اختلال نمود بیشتری دارد و ممکن است ریشه این مشکل در بچهها از قبل بوده و دیرتر بروز پیدا کند.
ناجی با اشاره علتهای دیگر دیرآموزی کودکان، اظهار کرد: تمرکز پایین در بین کودکان دیرآموز باعث میشود که در یادگیری موضوعات تحصیلی و درسی با تأخیر مواجه شوند. این گروه از بچهها در با مشکل تأخیر در یادگیری در بین همسالان دچار احساس حقارت هم میشوند.
وی ادامه داد: میطلبد والدین برای کاهش مشکل کودک به دنبال راه چارهای باشند باشند و در آموزش دانش آموز دیر آموز خسته نشده و برای او از کتابهای همراه با تصویر و خط درشت برای یادگیری بهتر استقفاده کنند تا کودک فهم و درک بهتری از مطالب را داشته باشد.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: والدین باید استرس را از دانش آموزان دور کنند و تکنیک یادآوری مطالب را به کودکان بیاموزند تا آنها بتوانند مفهوم مطالب بسیار خوب درک کنند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش اختلالات یادگیری بین دانش آموزان بیش فعال، گفت: دانش آموزان دارای اختلالات خواندن ممکن است از نظر هوشی مشکل چندانی نداشته باشند و مانند دیگر دانش آموزان در بخش هنر، موسیقی، نقاشی و ورزش فعالیت کنند. اما ضروری است که والدین نسبت به درمان اختلالات یادگیری این کودکان اقدام کنند.
ناجی در توصیه به والدین برای کاهش اختلال یادگیری کودکان، اظهار کرد: اگر دانش آموزی تأخیر در خواندان دارند و بد تلفظ میکند، روان نمیخواند، بعضی از کلمات را جا انداخته و عمدی حذف میکند یا فعل سوم شخص را به کار میبرد، لازم است والدین از پایههای اول و دوم مدرسه کودکان به این موضوع نگاه جدیتری را داشته و نسبت به تاخیردر خواندن کودک حساس باشند.
وی در خصوص درک بهتر مطالب برای کودکان، اظهار کرد: هنگامی که دانش آموزی اختلال خواندن دارند، باید حواسهای دیگر آنها را نیز درگیر کرد، این روش چند حسی است و از راهکارهای درک بهتر مطالب برای این گروه از دانش آموزان بوده و با استفاده از این راهکار علاوه بر حس بینایی میتوان حس شنوایی و لامسه آنها را برای آموزش درگیر کرد تا کودکان دچار اختلالات یادگیری با تمرین بیشتر بتوانند مطالب را بهتر درک کنند.
نظر شما