به گزارش ایمنا، محمد اسلامی با بیان اینکه افزایش ظرفیت خدمات رسانی بنادر باید در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: رویکرد متفاوت در پیش گرفته شده در حوزه بنادر و دریانوردی، نشان می دهد که سرمایهگذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پسکرانههای بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار دارد و یک نظام لجستیکی در بنادر، از تجارت و بازرگانی دریایی پشتیبانی می کند.
وی با اشاره به اهمیت حملونقل ترکیبی، خاطر نشان کرد: با بهرهگیری از حملونقل ترکیبی باید مسئولیت جابهجایی کالا از مبدا تا مقصد بر عهده گرفته شود و صاحب کالا در حد اقل زمان ممکن با هزینه مناسب به بار خود دسترسی پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز این رویکرد در سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن وجود دارد و باید به یک ساز و کار اجرایی تبدیل شود تا بار صاحبان کالا با هماهنگی دستگاههای متولی در مسیرهای مویرگی به مقاصد از پیشتعیین شده برسند.
ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است
اسلامی با اشاره نظر مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در نشست دو رزه سال جاری در ارمنستان نسبت به جایگاه ایران در امر ترانزیت، خاطرنشان کرد: آنها اتفاق نظر داشتند که ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است و در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد که فرصت مناسبی برای انتقال بارهای ترانزیتی چین از داخل ایران به عنوان مسیر کوتاه و ارزان محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره سهم ۱۰ میلیون تنی ایران در ترانزیت تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که سهم ترانزیت کشور با زیرساختهای موجود به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند در همین راستا برای جذب بار بیشتر باید هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت راهآهن ایجاد شود.
ایجاد مسافرت های دریایی
وی با اشاره به تفاهمنامههای منعقد شده بین کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه گردشگری دریایی گفت: توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد و در همین خصوص بنادر جنوبی کشور، همچنین بندر نوشهر با توجه به داشتن فرودگاه از پتانسیل خوبی برای ایجاد مسافرتهای دریایی دارند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص جذب مشارکت شرکتهای خارجی در حوزه بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید این اقدامات به ایجاد منافع مشترک برای سازمان، تولید بار در بنادر و ایجاد فرایند حملونقل منجر شده و پویایی بنادر را تضمین کند،همچنین قراردادها به گونهای نباشد که منجر به ایجاد انحصار و تصدیگری برای شخص شود و حاکمیت سازمان را زیر سوال ببرد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی
نظر شما