به گزارش ایمنا، صحن علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز _سه شنبه ۱۲ شهریور_ میزبان حسن روحانی و تعدادی از اعضای هیئت دولت جهت بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی و علی اصغر مونسان برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود.
قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
حاجی میرزایی ۲۰ سال از آموزش و پرورش دور بوده است
نادر قاضیپور در جلسه علنی امروز مجلس در جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجیمیرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش که به عنوان مخالف صحبت می کرد، بیان کرد: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش سادهترین راه را رفته است.
وی در ادامه اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رئیس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز سرنوشت بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در دستان این وزارت خانه است. آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پروش کسی برای تصدی این وزارتخانه نبود؟ آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماهها طول میکشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.
وی در ادامه تاکید کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه خود اشارهای به گامهای اجرایی برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که جوانان را نیز در بر میگیرد، نداشته است. از سوی دیگر برنامهای برای رفع چالشها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد. ارتقاء جایگاه فعلی آموزش و پرورش نیاز به اتحاد حاکمیتی دارد.
قاضی پور در پایان گفت: آموزش و پرورش سالهاست که بدون متولی است و انتصابات غلط در این وزارت خانه کار را به اینجا کشانده است. در برنامه آقای حاجی میرزایی اشارهای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.
ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛
حاجی میرزایی پاکدست است، نه جاهطلب
سیده فاطمه ذوالقدر در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اظهار کرد: امروز که رئیس جمهور آقای حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد لازم است مطالبی را بیان کنم. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیروهای توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاکدستی ایشان شکی نیست.
وی افزود: ایشان در برنامههای خود نکات قابل توجهی را مطرح کردند از جمله توسعه و ترویج فعالیتهای پرورشی، آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف عبادی و اعتقادی، سیاسی و هنری، ارتقای بهداشت و سلامت و ایمنی دانشآموزان، اشاعه فرهنگ اقامه نماز و توجه به اردوها و فعالیتهای پرورشی. همچنین تدوین برنامه جامع تأمین بهسازی منابع، اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگیها، متناسبسازی منابع انسانی در چارچوب برنامههای درسی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآوری معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و بهرهمندی از سایر دستگاهها مواردی است که در برنامههای ایشان به چشم میخورد.
ذوالقدر ادامه داد: هر چند انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد، ولی انتظار داریم وزیر پیشنهادی از توانمندیهای زنان در پستهای مدیریتی، معاونتهای وزارتی و مدیر کل استانها استفاده کند. همچنین لازم است ایشان با مافیای کنکور و رشد قارچ گونه آموزشگاهها مقابله کند.
نماینده مردم تهران در پایان اضافه کرد: توجه به مطالبه فرهنگیان، توجه به نهضت سوادآموزیها، رتبهبندی معلمان و مسائل پرورشی و ورزشی و آموزشی دانشآموزان از جمله مواردی است که آقای وزیر باید به آن توجه کند. امیدواریم با رأی بالا این برنامه خوب محقق شود.
کبیری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
برنامه وزیر پیشنهادی آرمانگرایانه و کلی است
سیدتقی کبیری در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: متاسفانه رییسجمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا مسئله کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان میدهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بیسواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامهای جز کلیگویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامهای برای نهضت سوادآموزیها و حقالتدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبهبندی نیز در برنامههای ارائه شده چندان مشخص نیست.
وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامهای ارائه نکردهاید و به نظر میرسد شما هم با این مسئله مخالف هستید.
نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجیمیرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواستهها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.
فرهنگی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کرد:
تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سند ۲۰۳۰
محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر میگردد که ایشان مسئولیت نهضت سواد آموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاشهای ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزههای کاری و مسئولیتی بوده ام.
نماینده مردم تبریز با بیان اینکه مسئول یک سازمان باید مهارتهای ادارکی بالایی داشته باشد، گفت: مهارت های ادراکی به معنای داشتن قدرت بالای تصمیم گیری و اعمال سیاستهای پیش بینی شده و قدرت بالای هماهنگی با کل سازمان است که این ویژگی در آقای حاجی میرزایی وجود دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: در طول انقلاب وزرایی بودند که در وزارتخانههای کشاورزی و نیرو و نفت مسئولیتهایی داشتند و به دلیل مهارت ادراکی بالا کارنامه موفقی از خود به جای گذاشتند. از آن طرف در آموزش و پرورش شاهد حضور وزرایی بودیم که علی رغم وجود سابقه در آموزش و پورش منشاء بر جای گذاشتن آثار گستردهای از خود نشدند. بنابراین داشتن مهارتهای ادراکی و ارزشمند در مدیریت مولفهی مهمی است که آقای حاجی میرزایی با داشتن چنین مهارتهایی میتواند در مدت باقیمانده دولت سنگ بنای تحولات مختلف را بگذارد.
فرهنگی در پایان حاجی میرزایی را مدیری عالی و با توانایی اداره امور دانست و گفت که تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سیاستهای استعماری ۲۰۳۰ از جمله نکات مثبت ایشان به شمار میآید.
منصوری در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
وزارتخانه آموزش و پرورش با تصمیمات ۴۰ سال گذشته اداره می شود
محمدرضا منصوری در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بیان کرد: امروز قصد تصمیم گیری در خصوص مهمترین وزارت خانه را داریم که سرنوشت کشور به دست آن است. تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی که امروز با آن مواجه هستیم به این وزارت خانه باز میگردد. تصمیم گیری ها در این وزارت خانه مربوط به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است. متاسفانه این وزارت خانه نتوانسته تاکنون خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهد. برنامههای آقای حاجی میرزایی میتواند راه گشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه برنامه ریزی در وزارت خانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روشهای آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامههای ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه میدهد که توان کارآفرینی ندارند.
نماینده مردم ساوه در مجلس تصریح کرد: ایشان نگاه ویژهای به دورهی دبستان دارد. لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند. بلکه باید هر فردی در درسی که تخصص دارد حرکت کرده تا پس از پایان دوره تحصیلی با دارا بودن مهارت کافی بتواند به جامعه خود خدمت کند. توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این میتواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی در ادامه تاکید کرد: ما امروز با بیش از صد هزار نفر دکترای بیکار در کشور روبرو هستیم که به آموزش غلط بر میگردد. نگرش تخصصی ایشان میتواند گره خیلی از مشکلات را حل کند.منصوری در پایان افزود: ما باید به سمتی برویم که خروجی آموزش و پرورش فرد با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی داشته و بتواند به جامعه خود خدمت کند.
نظر شما