مسعود دهبانی صابر در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور از فناوری پلیمری در عملیات آسفالتریزی پروژه ساماندهی بلوار ارم استفاده میشود، اظهار کرد: کیفیت این نوع آسفالت در مرکز تحقیقات راه وزارت راه و شهرسازی و چندین دانشگاه معتبر کشور تایید شده است و با توجه به لزوم افزایش مقاومت آسفالت در برابر انعطاف پذیری، مقاومت در برابر شیار افتادگی و تغییر شکل نیافتن آسفالت، افزایش خواص مکانیکی قیر با مواد پلیمری مورد انتظار و کیفیت آسفالت معابر پرتردد این موضوع در دستور کار مدیریت شهری همدان قرار گرفت و در همین رابطه یکی از موثرترین شیوههای بهبود خواص عملکردی آسفالت، استفاده از فناوری پلیمری در تولید آسفالت است.
وی با اشاره به ویژگیهای استفاده از فناوری پلیمری در تولید آسفالت گفت: بهتر شدن واکنش کشسانی، مقاومت زیاد در برابر شکست در دمای کم، مقاومت زیاد در برابر خط افتادن جای چرخ وسایل نقلیه سنگین در دمای زیاد در قیر اصلاحشده، اثبات مقاومت دو برابری آسفالت پلیمری در برابر آسفالت معمولی در آزمایش خستگی به روش کشش غیرمستقیم، اثبات بهبود سه برابری آسفالت پلیمری در آزمایش خزش دینامیکی از جمله مزیتهای این نوع آسفالت است که برای نخستین بار در بلوار ارم همدان در دست اجرا است.
استفاده از آسفالت پلیمری سبب افزایش عمر آسفالت معابر میشود
احسان صباغی، سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه عملیات اجرایی آسفالت پلیمری برای نخستین بار در کشور توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری در دست اجرا است، تصریح کرد: این عملیات از ابتدای بلوار ارم، تقاطع بلوار جوان آغاز شده و تا میدان قائم(عج) ادامه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه این عملیات شامل تراش آسفالت، درزگیری، لکه گیری با دستگاه فلاسک و روکش آسفالت پلیمری از نوع تیسA ۱۴۱۰ است، افزود: باتوجه به افزایش روزافزون تردد وسایل نقلیه، تنوع شرایط اقلیمی، تطابق نداشتن خصوصیات قیرهای تولیدی و با توجه به محدودیت عملکرد سطح آسفالتهای تولید شده با قیرهای معمولی تحت بارهای محوری سنگین و تغییرات دمایی و آب و هوایی، تصمیم گرفتیم تا با استفاده از روشهای نوین، عملکرد رویههای آسفالتی معابر بهویژه معابر پرتردد سطح شهر همدان را بهبود ببخشیم که در همین راستا یکی از موثرترین شیوههای بهبود خواص عملکردی رویههای آسفالتی، استفاده از پلیمری از نوع تیسA ۱۴۱۰ است.
سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان به بیان بعضی خصوصیات این نوع آسفالت پرداخت و گفت: آسفالت پلیمری تیسA ۱۴۱۰ برخلاف اغلب پلیمرهای رایج در بازار، نیازی به پیش اختلاط با قیر و نصب تجهیزات تولید و نگهداری قیر پلیمری نداشته و به صورت مستقیم در حین عملیات اجرایی اختلاط سنگدانه و قیر به درام کارخانه تولید آسفالت اضافه خواهد شد.
صباغی در ادامه افزود: از خواص این نوع پلیمر در آسفالت میتوان به بهبود چسبندگی بین قیر و مصالح سنگدانهای، افزایش انعطافپذیری سطح آسفالت در دماهای پائین، افزایش مقاومت سطح آسفالت در مقابل حرکت و تغییر شکل در دماهای بالا، بهبود در استحکام کششی و افزایش مُدول سختی در دماهای بالا اشاره کرد.
وی عنوان کرد: افزودن این نوع پلیمر به قیر آثار مثبتی روی خواص و عملکرد آن در دمای بالا و پایین، مقاومت در برابر شیار شدگی و ایجاد ترکهای گرمایی دارد و با توجه به اینکه این نوع پلیمر حساسیت گرمایی قیر به ویژه در دمای بالا که قیر جاری میشود را کاهش و مقاومت مخلوطهای آسفالت را در برابر خستگی افزایش میدهد، موجب چسبندگی بیشتر قیر با کیفیت بالا میشود.
سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان استفاده از روش نوین اجرای لایه آسفالت پلیمر که با استفاده از منابع و مواد اولیه داخلی تهیه شده است را راهکاری سریع، کمهزینه و قابل بازیافت نسبت به سایر روشهای موجود بر شمرد و یادآور شد: در حالی که به نتیجه رسیدن شیوههای معمول بهسازی در بزرگراهها به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، عملیات بهسازی با آسفالت پلیمری ضمن افزایش عمر آسفالت با حداقل هزینه معمول به اتمام می رسد.
صباغی با بیان اینکه روشهای نوین بهسازی در معابر اصلی شهر جایگزینی مناسب برای بهسازی به شیوههای سنتی است، افزود: با استفاده از مصالح جدید کاهش هزینههای حمل و دپوی مصالح، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، کاهش زمان اجرای پروژه و در نتیجه کاهش هزینه بهسازی معابر شهری و غیره را به دنبال داشته و لذا روشهای نوین بهسازی در قیاس با روشهای سنتی از منظر اقتصادی نیز بسیار با صرفهتر خواهد بود.
نظر شما