ارایه کارت‌های "آی‌دی دار" به افراد بی‌بضاعت/۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی به ناوگان اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: برای استفاده افراد بی بضاعت و دانش آموزان کم بضاعت از اتوبوس، کارت‌های "آی‌دی دار" یا شناسنامه‌دار در اختیار برخی از این افراد که معرف آن‌ها آموزش و پرورش و اداره بهزیستی است قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت افتخاری صبح امروز_سه شنبه_۳۱ اردیبهشت ماه در برنامه هفتگی "سه شنبه‌ها با رسانه‌ها" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۰ درصد اتوبوس‌های این ناوگان توسط بخش خصوصی و ۶۰ درصد آن توسط بخش دولتی ساماندهی و تجهیز می‌شود این درحالی است که طبق مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سازمان شهرداری‌ها ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی شش شرکت دارد که موظف است بودجه مجموعه تحت اختیار خود را تأمین کند، خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به شرکت‌های خصوصی هر دو تا سه ماه یکبار انجام می‌شود و این شرکت‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل و تأمین هزینه‌های خود باید برنامه خود را سه ماه جلوتر از پرداخت یارانه تنظیم کنند تا برای پرسنل بخش خصوصی مشکلی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تأکید کرد: ما به‌تفاوت هزینه‌ها به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت می‌شود، اما چنانچه اتوبوس‌های بخش خصوصی مورد استفاده قرار نگیرد این شرکت‌ها در تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل می‌شوند همچنین هر شرکت حداقل باید یکصد دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد تا بتواند قبل از پرداخت یارانه حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.

وی گفت: سوءمدیریت، همکاری نکردن و تعویض مدیریت موجب شده تا مطالبات رانندگان بخش خصوصی با تأخیر پرداخت شود.

راه اندازی نرم افزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس

افتخاری در پاسخ سؤالی مبنی بر نبود دستگاه‌های شارژ الکترونیک در برخی ایستگاه‌ها و خطوط اتوبوس تصریح کرد: درصدد هستیم تا نرم افزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس را راه اندازی کنیم زیرا در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند و امیدواریم با ارائه بسته جدید، مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.

وی با اشاره به بالارفتن قیمت گاز کولر اتوبوس‌های شهری افزود: ۶۰درصد از ناوگان اتوبوسرانی دارای سیستم کولر هستند این درحالی است که قیمت گاز کولر پنج تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است همچنین شرکت‌های ارائه دهنده گاز از فروش آن خودداری کرده و تا تثبیت قیمت‌ها، گاز کولر به این شرکت ارائه نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان عنوان کرد: اگر در نظر بگیریم که یک خط، ۱۰ اتوبوس فعال دارد هفت اتوبوس آن دارای کولر و سه اتوبوس بدون کولر است با این احتساب ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی شهر دارای سیستم کولر فعال است.

آغاز نوسازی سیستم الکترونیک کارت شار‍ژ اتوبوس

وی افزود: قراردادی برای نوسازی سیستم الکترونیک اتوبوس‌ها منعقد شده است در این راستا تمامی دستگاه‌های کارتخوانی که به اتوبوس‌ها متصل است، عوض می‌شود و  بازوهای شارژ کارت الکترونیکی اتوبوس نیز ایجاد و نصب می‌شود در این راستا تعهدات بخش خصوصی در خصوص تامین تعداد مشخصی باجه شارژ کارت باید انجام شود.

افتخاری ادامه داد: از جمله قابلیت‌های سیستم الکترونیکی اتوبوس‌ها کاهش تنش بین راننده، راهبر و مسافر و همچنین پرداخت غیرنقدی کارت اتوبوس است.

طراحی شبکه معابر شهر برای تردد اتوبوس مناسب نیست

وی با اشاره به لزوم مناسب سازی شبکه معابر شهری برای عبور اتوبوس‌ها افزود: طراحی فضای سبز و شبکه معابر شهر برای تردد اتوبوس مناسب نیست.

افتخاری ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی اتوبوس های کوچکی برای عبور از بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که البته اجرای این کار در شهر اصفهان ممکن نیست زیرا هزینه زیادی در بر دارد.

وی با بیان اینکه طراحی فضای سبز در شهر اصفهان سنتی است، گفت: خیابان‌هایی که مربوط به دوره شاه عباس صفوی بودند با همان عرض باقی مانده در حالی که باید مناسب سازی معابر شهری انجام می‌شد همچنین هرس درختان برای پهلوگیری راحت اتوبوس بسیار ضروری است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: در خیابان ابوالحسن اصفهانی در ۱۰ سال گذشته رفیوژ میانی در نظر گرفته شد، اما کاشت درخت در آن مانع شده که عرض خیابان درصورت لزوم افزایش پیدا کند، با احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست در برخی مکان‌ها نیاز به ساماندهی مجدد فضای سبز و قطع درختان است تا راهبران اتوبوس به راحتی پهلوگیری کرده و مشکلی برای مسافر و راهبر ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: به راهبر اتوبوس توصیه شده است تا در حد امکان پهلوگیری کامل در ایستگاه اتوبوس داشته باشد، اما وجود برخی موانع از جمله پارک خودروهای شخصی و یا وجود درخت و شاخه‌های آن مانع از پهلوگیری کامل اتوبوس می‌شود، این مورد مشکلاتی را برای راهبران ایجاد کرده و موجب بروز تخلف می‌شود.

افتخاری هرس درختان را در بعضی خطوط ضروری دانست و افزود: انتظار می‌رود مدیریت شهری برخی درختان شهر را که در مسیر خطوط اتوبوسرانی وجود دارد، هرس کنند زیرا سیستم تهویه و کولر اتوبوس‌ها بر روی سقف آن‌ها قرار دارد و در صورت برخورد شاخه با سیستم تهویه یا آیینه اتوبوس خسارت زیادی وارد می‌شود چراکه به طور مثال قیمت هر آیینه بغل اتوبوس سه تا چهار میلیون تومان است.

برای نخستین بار اتوبوس‌های ویژه معلولان راه اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات ارائه شده برای افراد توانخواه و معلول گفت: با هزینه شرکت واحد اتوبوسرانی تعداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس که قابلیت استفاده ویلچرنشین را دارد برای افراد توانخواه و معلول در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور رفاه حال مسافران توانخواه و معلول این سازمان اقدام به آموزش راهبران کرده است تا آنان چگونگی جابه جایی فرد معلول با ویلچر را از رمپ اتوبوس یاد گرفته و بتوانند در صورت لزوم به فرد معلول کمک کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: مناسب سازی مسیر رسیدن معلول به ایستگاه اتوبوس برعهده مدیریت شهری است، اما زمانی که فرد معلول قصد استفاده از اتوبوس ویژه معلولان را دارد راهبران می‌توانند با ویلچر فرد توانخواه را از رمپ اتوبوس بالا برده و در جایگاه مخصوص خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه نخستین اتوبوس ویژه معلولان سال گذشته به بهره برداری رسید، تصریح کرد: از طرف راهبران اتوبوس برای آموزش دیدن به منظور کمک به افراد توانخواه استقبال خوبی شد، البته در برخی اتوبوس ها جایگاه معلولین با صندلی پرشده است که باید تجهیزات و کمربند ایمنی برای فرد معلول در نظر گرفته شود و صندلی و جایگاه ویژه معلولان برداشته شود.

افتخاری ادامه داد: در برخی مسیرهای اتوبوس‌های بی آر تی و سامانه تندرو موانعی برای استفاده معلولان از اتوبوس وجود دارد بنابراین باید مناسب سازی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو برای استفاده بهتر معلولان و افراد توانخواه انجام شود.

وی با اشاره به ارائه سرویس‌های ویژه به منظور عبور و مرور دانش آموزان افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید اطلاعات لازم را در خصوص تعداد دانش آموزان ساکن در هر خیابان و ساعت رفت و آمد آنان در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار دهند تا این سازمان تعداد سرویس مورد نظر را در ساعت مشخص به مدارس اعزام کنند.

ارایه کارت‌های "آی دی دار" به افراد بی بضاعت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای استفاده افراد بی بضاعت و همچنین دانش آموزان کم بضاعت از اتوبوس، کارت‌های "آی دی دار" یا شناسنامه‌دار در اختیار برخی از این افراد که توسط آموزش و پرورش و اداره بهزیستی معرفی می‌شود، قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم همکاری اداره آموزش و پرورش را می‌طلبد، ادامه داد: دانش آموزان بی بضاعت یا کم بضاعت با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدرسه محل تحصیل خود و همینطور سازمان اتوبوسرانی با کارت آی دی دار که تخفیف‌هایی در آن در نظر گرفته شده به محل تحصیل خود رفت و آمد می‌کنند.

افتخاری افزود: افراد کم بضاعت مالی نیز باید از طریق بهزیستی به این سازمان معرفی شوند تا در زمینه نوع تخفیف و میزان آن توافق لازم شده و کارت آی دی دار در اختیار آنان قرار بگیرد.

پرداخت نقدی بلیط اتوبوس جریمه مسافر نیست

وی با بیان اینکه دریافت نقدی بلیط اتوبوس به هیچ وجه جریمه مسافر نیست، افزود: هزینه یک سفر برای هر مسافر سه هزار و ۳۰۰  تا سه هزار و ۴۰۰ تومان است این درحالی است که یک چهارم این مبلغ از مسافر دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: در صورتی که مسافر از کارت بلیط الکترونیکی خود استفاده نکند موظف به پرداخت هزینه دو برابری خط به صورت نقدی است، اما راهبر باید پس از دریافت وجه نقدی کارت شارژ خود را استفاده کند، البته در صورتی که راهبر تشخیص دهد شخصی توان پرداخت بلیط اتوبوس ندارد از دریافت کرایه نقدی صرفنظر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی کشورهای اروپایی چنان که یک مسافر دوبار کرایه اتوبوس را پرداخت نکند به پرداخت جریمه محکوم می‌شود، اما در ایران قانون مشخصی برای دفاع از حقوق بیت المال وجود ندارد.

افزایش ۴۰۰ برابری هزینه تجهیزات و تأمین قطعات ناوگان اتوبوسرانی

افتخاری افزود: باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی این سازمان ناچار است از نهاد صندوق تصادفات که توسط شورای اسلامی شهر اصفهان راه اندازی شده است برداشت کند البته اساسنامه و قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تجهیزات اتوبوس اظهار کرد: قیمت هر جفت لاستیک اتوبوس چهار تا پنج برابر افزایش یافته است درحالی که امکان استفاده از لاستیک‌های خارجی نیز وجود ندارد اما با وزارت صمت تعاملاتی شده و قرار است این وزارتخانه بالغ بر صد حلقه لاستیک اتوبوس به این سازمان تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: افزایش کرایه‌ها با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های ناوگان اتوبوسرانی بسیار ناچیز است.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به نوسازی اتوبوس‌ها گفت: هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس بی آر تی در سال ۹۵ بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان بوده است، اما امروز هزینه خرید یک اتوبوس ۱.۵ میلیارد تومان است، در این شرایط نیز ناچار به بازسازی ناوگان فرسوده هستیم.

وی با بیان اینکه نوسازی اتوبوس‌های فرسوده به منظور افزایش بهره‌وری و کارآمدی ناوگان صورت گرفته، تاکید کرد: طبق نظرسنجی مردمی که در سال‌های ٩٦ و ٩٧ انجام شد رضایت شهروندان از حوزه حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌رانی افزایش داشته است.

افتخاری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای بهبود ناوگان اتوبوسرانی با وجود تمام مشکلات در حوزه‌های مالی و اقتصادی همچنین افزایش تصاعدی قیمت‌ها، خدمات نگهداری و افزایش هزینه حقوق پرنسل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به افزایش یک درصدی سهم اتوبوسرانی از سفرهای شهری، افزود: روزانه ٥٥٠ هزار مسافر در شهر اصفهان از طریق ناوگان اتوبوسرانی جابه جا می‌شوند در حالی که عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان بیشتر از ٩ سال و نیم است، این سازمان در سال‌های گذشته و به دلیل فرسودگی ناوگان، دچار مشکلات فنی بوده است.

۱۵۰ اتوبوس بازسازی شده تا پایان سال به ناوگان اضافه می شود

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به توقف ۴۳۰ دستگاه اتوبوس در پایانه های شهر اصفهان بنا به سیاست های قبلی و دلایل فنی، تصریح کرد: سیاست سازمان اتوبوسرانی موجب بازسازی یک سوم این اتوبوس‌ها شده است.

افتخاری ادامه داد: ۴۰ اتوبوس که فاقد استفاده بود سال گذشته با هزینه کمتر از یکصد میلیون تومان بازسازی شد و ۵۰  دستگاه اتوبوس نیز در دست بازسازی است، به علاوه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو سه نیز تا پایان سال جاری به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه ۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و تبدیل به اتوبوس های دیزل شده است، گفت:  در حال حاضر نزدیک به یک سوم ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان بازسازی شده است، تابستان امسال نیز ۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی بعد از بازسازی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر اصفهان اضافه  می‌شود.

افتخاری ادامه داد: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه می‌شود و نزدیک به ۲۵ دستگاه اتوبوس گازسوز نیز برای بازسازی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوس با هزینه ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۵۰ دستگاه اتوبوس نو در سال ۹۶ به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه و ۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در طرح بازسازی از رده خارج شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: در حوزه نوسازی ناوگان در سال ۹۶، تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا از قراردادهای قبلی که هزینه های آن پرداخت نشده بود، منتقل و به ناوگان اضافه شد، همچنین امسال ۲۵ دستگاه اتوبوس و ۳۵ دستگاه مینی بوس به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان افزوده شد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از مینی‌بوس در معابر کم عرض شهر، اظهار کرد: عمر مینی بوس‌های بین شهری ۳۰ تا ۴۰ سال است و برای استفاده از این اتوبوس‌های کوچک در معابر کم عرض شهر نوسازی آنها ضرورت دارد.

افتخاری با اشاره به اقدام سازمان اتوبوسرانی در احداث پنج پایانه درون شهری اتوبوس در اصفهان، افزود: عملیات عمرانی سه پایانه آغاز شده است و  پیش‌بینی می‌شود این افتخاری سه پایانه تا پایان تابستان وارد مدار شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا که مبلغ آنها در دوره های گذشته پرداخت نشده بود نیز با تسویه حساب از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی به ناوگان شهر اصفهان اضافه شد، تصریح کرد: امسال هم ۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان اضافه خواهد شد و با توجه به اینکه عرض معابر شهر اصفهان کم است در تابستان امسال ۳۵ دستگاه مینی بوس جدید که هرکدام دارای ظرفیت ۲۱ نفر نشسته و ۲۰ نفر ایستاده است، به ناوگان افزوده می شود و این مینی بوس ها به خطوط با عرض معابر کم و یا دارای مسافر کمتر اختصاص می یابد.

افتخاری عنوان کرد: مینی بوس های جدید دارای استاندارد یورو ۵ است و رانندگان آن نیازی به دارا بودن گواهینامه پایه یک ندارند و همین مسئله باعث تقویت ناوگان در بخش مینی بوس‌ها خواهد شد.

وی از افزایش دو برابری ساعات آموزشی در شرکت اتوبوسرانی اصفهان خبرداد و گفت: آموزش ها باعث کاهش محسوس تصادفات اتوبوس‌های درون شهری و تخلفات شده است همچنین معتقدیم رانندگی اتوبوس های شهری به یک برند متفاوت نیاز دارد که این مسیر با آموزش ساخته می شود.

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی جدید

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه بازمهندسی خطوط اتوبوسرانی با هدف افزایش کارایی و کاهش تعداد سوار و پیاده شدن مسافران و در نهایت ارتباط به شبکه خطوط مترو از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بود، تصریح کرد: با اصلاح خطوط اتوبوسرانی، سال گذشته ۷۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج و چند خط جدید در ۱۰ خیابان به خطوط سرویس دهی اتوبوسرانی اضافه شد. 

افتخاری خاطرنشان کرد: کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه اتوبوس نیز از دیگر اقدامات در جهت بهینه سازی ناوگان اتوبوسرانی بوده است، سال گذشته متوسط انتظار مسافران از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده و امسال نیز این زمان انتظار به ۱۰ دقیقه می‌رسد.

وی گفت: نظام مندی خطوط اتوبوسرانی با نصب تابلوهای زمان بندی در ابتدا و انتهای خطوط و راه اندازی اپلیکیشن موبایلی نیز به زودی محقق می‌شود، زمان توقف اتوبوس ها در تعمیرگاه ها نیز با تجهیز اتوبوس‌های سیار به تکنسین های مسلط به تعمیر اتوبوس های واحد، کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان از تحقیقات یک شرکت دانش بنیان برای کاهش مصرف روغن خودرو استفاده کرده و در همین راستا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به فیلترهای تولید شده این شرکت مجهز کرده است، این سازمان در نظر دارد ۳۰۰ اتوبوس دیگر را به این فیلتر مجهز کند.

افتخاری گفت: استفاده از فیلتر ریداکس یا کاهنده مصرف سوخت از دیگر برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی برای کاهش هزینه‌ها است، این فیلترها نیز توسط یک شرکت دانش بنیان اصفهانی طراحی و تولید شده است و در سال جاری بر روی اتوبوس ها نصب می‌شود.

افزایش۳۰ تا ۴۰ درصدی مسافران مترو

وی خاطرنشان کرد: با تغییرات اعمال شده در سال ۹۷ خطوط اتوبوسرانی اصلاح و تعداد مسافران متروی شهر اصفهان افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در مورد کرایه اتوبوس‌های شهری نیز گفت: کرایه دریافتی از مسافران در سال جاری ۲۰ درصدی افزایش یافته و از ۵۰۳ تومان به ۶۲۷ تومان رسیده است در حالی که در سال گذشته ۲۲ نوع کرایه اتوبوسرانی داشتیم که به ۱۱ نوع کاهش پیدا کرد.

افتخاری ادامه داد: امسال نیز این تنوع در قیمت بلیط به شش تا هفت نوع رسیده است.

وی با بیان اینکه بعد از راه اندازی پایانه صفه، خطوط خیابان چهارباغ بالا و هزار جریب، اصلاح و خطوط موازی با هدف اتصال به خطوط مترو حذف خواهد شد، گفت: با این اقدام کرایه خطوط سپاهان شهر کاهش خواهد یافت و اتوبوس های بازسازی شده به مناطق ۵ و ۶ شهر اصفهان منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه از احداث دو پایانه کاوه و صمدیه خبر داد و افزود: راه اندازی این دو پایانه موجب کاهش توقف اتوبوس‌ها در حاشیه خیابان ها و تامین امکانات مورد نیاز مسافران مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، اتاق مادر و کودک، سایبان و ... در محل پایانه و ارتباط مستقیم با خط یک قطار شهری برای مسافران خواهد شد.

نصب تعداد زیادی باجه‌های شارژ کارت بلیت

افتخاری از نصب باجه‌های در تعداد زیاد خبر داد و گفت: در این راستا قراردادی برای  راه اندازی سیستم مکان یابی اتوبوس ( ABLو AFC) منعقد شده و سرمایه گذار مکلف شده است تا باجه های شارژ بلیت را به طور متناسب در سطح شهر توزیع کند.

وی افزود: برای راه‌اندازی این سیستم یک شرکت تخصصی و ۶ شرکت زیرمجموعه آن برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 376722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.