به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه علنی ۲۰ اسفندماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. این طرح از سوی سید جواد ساداتینژاد، نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل مطرح گردید و در ابتدا به امضای معدودی از نمایندگان استان اصفهان و نیز برخی نمایندگان استانهای دیگر رسید.
با این وجود، در طی چند هفته گذشته یک منبع آگاه به ایمنا خبر داد که تعدادی از نمایندگان استان که این طرح را امضا کرده بودند، از جمله احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان، سید صادق طباطبایی نژاد، نماینده اردستان و علی بختیار، نماینده گلپایگان با آگاهی از اشکالات این طرح امضای خود را پس گرفتهاند. طراح و ارائه دهنده این طرح یعنی سید جواد ساداتی نژاد اما همچنان بر ارائه آن به مجلس و پیگیری و ادامه این طرح تأکید دارد. برای پی بردن به چرایی این امر گفت و گویی با وی ترتیب دادیم و از نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی خواستیم دلایل تأکیدش بر پیگیری طرح اصفهان شمالی در مجلس را توضیح دهد که در ادامه می خوانید:
چرا با وجود اینکه برخی نمایندگان استان امضا خود را پس گرفته و از پیگیری طرح اصفهان شمالی منصرف شده اند همچنان به دنبال ارائه آن در مجلس هستید؟
زمانی که طرحی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح میشود طبق قانون نیاز به ۱۵ امضا برای اعلام وصول شدن دارد تا فرایند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی شروع کند. تا قبل از اعلام وصول شدن اگر تعداد امضاهای افراد کاسته شود و از حد نصاب ۱۵ عدد کمتر شود این طرح متوقف می شود. بنابراین در جریان طی فرآیند قانونی یک طرح امکان اینکه امضاهای آن کاسته شده یا افزایش یابد وجود دارد و این مسأله خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند، همیشه در جریان بررسی طرح ها این موارد وجود داشته است. در جریان طی فرآیند قانونی یک طرح امکان اینکه امضاهای آن کاسته شده یا افزایش یابد وجود دارد و این مسأله خیلی مهم نیست که برخی نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.
از این رو باید منتظر بود طرح استان اصفهان شمالی نیز روند قانونی و موضوعات کارشناسی و علمی خود را طی کند و هر موقع نیز در صحن علنی مطرح شد نمایندگان موافق و مخالف، کمیسیون، مرکز پژوهش های مجلس نظرات خود را بیان می کنند. بنابراین پس گرفتن امضا در موضوعیت این طرح تغییری ایجاد نمی کند.
اما طبق گفته برخی از این نمایندگان چون علی بختیار، پس گرفتن امضا به دلیل پی بردن به نارضایتی مردم شهرستان آنها از این طرح بوده است از آنجا که گلپایگان که یکی از شهرستان های اصلی در طرح اصفهان شمالی است چطور پس گرفتن این امضاها می تواند امری عادی و غیرمهم باشد؟
در طرح فعلی استان پیشنهادی از ۹ شهرستان تشکیل شده، اما ممکن است در فرایند ورود به کمیسیون یکی از شهرستانهای درون این طرح حذف شود؛ باید حوصله کنیم تا طرح طبق نظر کارشناسی پیش برود، نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته اند نیز آزاد هستند و ممکن است چند ماه دیگر نظر خود را تغییر داده و دوباره طرح را امضا کنند.
نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته اند آزاد هستند و ممکن است چند ماه دیگر نظر خود را تغییر داده و دوباره طرح را امضا کنند.هنوز این طرح به انتها نرسیده است، کاهش یا افزایش امضا را نمیتوان به این شکل تحلیل کرد؛ کما اینکه تعداد امضاهای این طرح در هفته گذشته به ۹۰ امضا رسیده بود و بنابراین این طرح حتی افزایش امضا نیز داشته است، اما در مجموع به نظر من تعداد امضاها موضوع مهم و حساسی نیست، زیرا ممکن است در روند بررسی یک طرح در کمیسیون عده ای امضاهای خود را پس بگیرند یا حتی افرادی که امضای خود را پس گرفته بودند با تکمیل شدن اطلاعاتشان دوباره آن را امضا کنند.
شما بارها اعلام کردید نمایندگان استان با طرح استان اصفهان شمالی مخالف نیستند در صورتی که در گفتو گوهایی که خبرگزاری ایمنا با نمایندگان استان داشت اکثرا مخالف تجزیه استان اصفهان بوده و هستند اگر ممکن است در مورد ادعای خود توضیح دهید؟
خب وقتی شما رسانه ها موضوع را به سمت حساسیت رسانهای پیش میبرید با همین رفتارها روبه رو میشوید ممکن است افراد با کلیات این طرح موافق باشند، اما به دلیل نگرانی از فضای رسانه ای آن را امضا نکنند. به نظر من امضا نکردن طرح اصفهان شمالی لزوما به منزله مخالفت با این طرح نیست و رسانه ها هم باید فضا را آماده کنند و اجازه دهند طرح طبق روال عادی خود پیش برود.
با وجود طرحهای مختلف یک فوریتی و دوفوریتی در انتظار بررسی، ممکن است طرح اصفهان شمالی اساسا در مجلس دهم فرصت بررسی پیدا نکند. اگر تا این اندازه برای به ثمر رساندن این طرح مصمم هستید چرا در روزهای اولیه مجلس دهم آن را مطرح نکردید و حال که به سال آخر مجلس دهم و انتخابات مجلس یازدهم نزدیک می شویم پیگیر آن شده اید؟
در شرایطی که طرح استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح بود پیگیری طرح اصفهان شمالی به نوعی حرکتی کاملا ضد انتخاباتی محسوب می شود؛ من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر میخواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود. اگر نگرش من به این طرح انتخاباتی بود باید تامل می کردم تا نظر شورای نگهبان در مورد استانی شدن انتخابات مشخص شود؛ در صورتی که ما نمایندگان باید دنبال منافع مردم باشیم. بنابراین هدف من از پیگیری طرح اصفهان شمالی به هیچ وجه انتخاباتی نیست و شما رسانهها نیز به جای پیگیری تعداد امضاهای این طرح باید دنبال علت نارضایتی مردم شمال اصفهان باشید و تحقیق کنید که چرا در خواست جدا شدن از استان اصفهان را دارند.
آیا شما از موافقت مردم شهرستانهای شمالی با تقسیم استان اصفهان مطمئن هستید و نظرسنجی خاصی برای پی بردن به خواسته آنها انجام شده است؟
یکی از دلایل نارضایتی مردم این شهرستانها این است که مدیران استان در طول چند سال گذشته عادلانه عمل نکرده اند و در نتیجه مردم به فکر جدایی از اصفهان افتادند؛ پس بنابراین افرادی که باید پاسخگو باشند نمی توانند فرافکنی کنند و موضوع انتخاباتی بودن این طرح را مطرح کنند. اگر مدیران استان در حوزه های تقسیم اعتبارات، کاهش بوروکراسی، تمرکززدایی و واگذاری اختیارات عادلانه تلاش کرده بودند، حال دلیلی وجود نداشت که مردم کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز خسته شوند و درخواست جدایی از اصفهان را داشته باشند.
مثلا اگر فردی در شهرستان کاشان تصمیم داشته باشد یک باشگاه بدنسازی راه اندازی کند، باید سه مرتبه برای طی کردن مراحل اداری به استان اصفهان بیاید. چرا در عصر آی تی اگر فردی به دنبال راه اندازی یک اقامتگاه است باید چندین بار ۲۵۰ کیلومتر تا اصفهان بیاید؟ طی همین مراحل در بخش اداری باعث شد که در سال ۹۷ کاشان و آران بیدگل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه ماموریت های اداری بپردازد؛ بنابراین در شرایط کنونی جدای از هزینه های مردم و بخش خصوصی، رقمی بالایی از سرمایه ملی نیز هدر می رود.
من به عنوان یک نماینده با فهم سیاسی اگر میخواستم با اهداف انتخاباتی به این طرح نگاه کنم نباید در حال حاضر آن را مطرح می کردم، زیرا وقتی انتخابات استانی شود طرح تفکیک استان کاملا به ضرر من خواهد بود.لذا شما به عنوان رسانه اگر حامی یکپارچگی اصفهان هستید باید به دنبال دلایل نارضایتی مردم این شهرستان ها باشید. در استان اصفهان آنقدر بروکراسی پیچیده و خسته کنندهای حاکم است که حتی استاندار سابق اصفهان نیز بارها اعلام کرده بود که «قانون در اصفهان ۱۲۰ درصد اجرا می شود»؛ یعنی فراتر از حد لازم و این باعث خستگی اهالی شهرستانهای این استان می شود و کار به جایی می رسد که در خواست جدایی از استان را دارند.
شما به عنوان یک رسانه به شهرستان های شمالی اصفهان مانند گلپایگان، اردستان و نطنز بیایید و به صورت اتفاقی از مردم سئوال کنید که آیا از نوع ارتباط با مرکز استان راضی هستند؟ در جلسه ای که با مدیران استان داشتیم من یک ریال درخواست وجه نکردم، بلکه تنها خواستار تفویض اختیارات بیشتر به شهرستانها بودم. کسی با اصفهان مشکلی ندارد، زیرا اصفهان یک پرچم پرافتخار فرهنگ و تمدن و افتخار ایران در دنیاست، به همین جهت این طرح نیز با نام اصفهان مطرح شده زیرا با اصفهان مشکلی نداریم و به دنبال التیام برای دردهایمان هستیم.
اما طرح اصفهان شمالی فاصله شهرستانها تا مرکز را کاهش نمی دهد، به عنوان مثال مسافت شهرستانی مثل خور و بیابانک که جزو این طرح است تا اصفهان حدود ۳۷۰ کیلومتر و تا کاشان که قرار است مرکز اصفهان شمالی باشد، بیش از ۴۲۰ کیلومتر است در چنین شرایطی باز هم طرح تفکیک استان را برای مردم مفید می دانید؟
کسی با اصفهان مشکلی ندارد، زیرا اصفهان یک پرچم پرافتخار فرهنگ و تمدن و افتخار ایران در دنیا است، به همین جهت این طرح نیز با نام اصفهان مطرح شده زیرا با اصفهان مشکلی نداریم و به دنبال التیام برای دردهایمان هستیم.در استان جدید قرار نیست کارها براساس فضای رفت و آمد فعلی اداره شود، زیرا اگر قرار باشد افرادی که همیشه برای اخذ مجوز در راه اصفهان بودند از حالا به بعد در راه کاشان باشند این طرح فایده ای ندارد، بلکه هدف اصلی این طرح شکستن بروکراسی ها و تفویض اختیارات است. در آبان سال ۱۳۱۶ قانون تقسیمات کشوری در زمان سلطنت پهلوی اول تصویب شد و هنوز این قانون پابرجاست. طبق این قانون کشور از ۱۰ استان تشکیل شده است که یکی از استانها شامل شهرستان های تهران، قم، سمنان، ساری، گرگان و کاشان می شد، حال همه این شهرستانها به استان تبدیل شده اند به غیر از کاشان که هنوز جزو شهرستان های استان اصفهان است.
این قانون توسط یک مشاور آمریکایی تنظیم شده و به نوعی باعث افزایش بروکراسی در کشور می شود. در برنامه دوم توسعه کشور ذکر شده است که دولت باید قانون تقسیمات کشوری را اصلاح کند، در برنامه ششم نیز این مسأله وجود دارد، اما تا امروز به آن عمل نشده است. بنابراین درد مشخص است و مدیران هم که در راستای رفع مشکلات تلاشی نمی کنند، نتیجه این می شود که مردم خواستار کوچک کردن استان هستند تا شاید اموراتشان با سرعت بیشتری سپری شود.
این درد اجتماعی است که مختص به استان اصفهان هم نمیشود، بلکه استانهای فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز به دلیل مقیاس پهناور نیازمند تقسیمات هستند، بنابراین این موضوع از سال ۱۳۹۵ در مرکز پژوهش ها به درخواست ۴۶ نماینده مطرح شده است.
گفت و گو از:سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا
نظر شما