به گزارش خبرنگار ایمنا، قدیمترها که انواع لباسهای دوخته و فروشگاه های قارچ گونه بزرگ پوشاک در جای جای شهرها وجود و رونق نداشت، در آستانه ایام عید نوروز بانوان در هر خانواده ای، پارچه های منقش و زیبایی میخریدند و قریحه هنرمندانه خود را به واسطه آن پارچه ها بر قامت خانواده خود میدوختند.
کم کم با افزایش فروشگاههای پوشاک این سنت دیرینه جای خود را به خرید البسه دوخته نو داد. اما هنوز بودند و هستند کسانی که خرید پارچه و دوخت لباس نو را به "آماده خریدن" ترجیح می دهند.
در سالی که گذشت اما موج نوسانات ارزی و افزایش قیمتها همه بازارها و خانواده های ایرانی را درنوردید و تحریم ها نیز مزید بر علت گشت و به هر طریق بازار پارچه و منسوجات نیز از این امواج در امان نماند و تاثیر قابل توجهی بر میزان تقاضا در این بازار گذاشت تا جایی که باعث شد خرید انواع پارچه و منسوجات در بازار شب عید کاهش پیدا کند و مردم به فکر خرید لباس های دوخته و ارزان قیمت چینی باشند.
بسیاری صاحبنظران معتقدند ورود پارچههای ارزان قیمت و بی کیفیت چینی به بازار پارچه و منسوجات ایران باعث شد تا تقاضا برای پارچه های ایرانی کاهش یابد، هرچند ورود ماشین و ابزارآلات بهروز در صنعت منسوجات ایران نقش مهمی در برآورده کردن نیاز اصلی خریداران پوشاک داشته است و دیگر کمتر کسی پیدا میشود که جنس، مدل و سایز مورد نظر خود را در بازار پوشاک دوخته پیدا نکند.
تحقیقات میدانی خبرنگار ایمنا از بازارهای سطح شهر اصفهان نیز حاکی است که حضور مردم در بازار های پارچه و منسوجات تنها با هدف بازار گردی صورت می گیرد و در صورتی که جنس ارزان قیمتی به عنوان حراج فروخته شود چند مشتری برای آن فروشگاه جذب میشود.
در یکی از بازارهای قدیمی خیابان ابن سینا اصفهان یک فروشنده پارچه و منسوجات در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا، میگوید:" خرید پارچه برای تهیه پوشاک شب عید از مد افتاده است و دیگر کمتر کسی پیدا می شود که بجای خرید پوشاک دوخته، پارچه بخرد و برای دوختن به خیاط بدهد. در واقع خرید خاصی در بازار صورت نمی گیرد. اغلب فروشندگان بازار پارچه را بازنشستگان ارگان های مختلف تشکیل می دهند و منبع درآمدشان از طریق فروش پارچه نیست بلکه روزگار را با حقوق بازنشستگی می گذرانند و به این کار نگاه تفریحی دارند."
پارچه فروش ها باید به فکر شغل دیگری باشند
"بعد از حادثه پلاسکو دیگر مشتریان ثابت مان برای خرید مراجعه نکردند"، درد دل فروشنده پارچه ای در پاساژ سپاهان خیابان انقلاب اصفهان است که به خبرنگار ایمنا میگوید: "حادثه ای که چند سال پیش در ساختمان پلاسکوی تهران رخ داد نرخ پارچه را تا حدی بالا برد که تمام مشتریان پارچه از خرید آن منصرف شدند و با اینکه قیمت پس از چند ماه کاهش یافت اما دیگر مشتریان ثابت مان برای خرید مراجعه نکردند و بیشتر خریداران گردشگران خارجی هستند که می خواهند پارچه ای از اصفهان برای سوغات ببرند"
خادم میافزاید: "پارچه فروش ها باید به فکر شغل دیگری در کنار پارچه فروشی باشند. من در قسمتی از مغازه ام عطر و ادکلن قرار داده ام و درآمد خوبی از این طریق بدست می آورم و مشتریانی که برای خرید پارچه مراجعه میکنند تعدادشان بسیار اندک است."
بازار خرید و فروش پارچه ایرانی توسط مردمی که قدیمها رقم زدن ذوق و قریحه شان بر صفحه پارچه های رنگارنگ را از رسم و رسومات مهیا شدن برای نوروز میدانستند، دیر زمانی می شود که دیگر آن رونق را ندارد به ویژه امسال که با وجود قیمتهای سر به فلک کشیده دیگر کسی نه تنها توان خرید پارچه را ندارد بلکه دستمزد بالای دوخت و دوز آن نیز مزید بر علت گشته است.
با گذری در خیابان ابن سینا و کوچه های منتهی به آن که قطب بازار پارچه اصفهان محسوب می شود، می بینیم که حضور مردم در آنجا فقط به پرسش در مورد قیمت ها، پرسه های تفریحی و نهایتا خرید خوراکی ختم می شود.
دستمزد بالای خیاط ها فکر خرید پارچه را هم از آدم میگیرد
یکی از خریداران پارچه که در این بازار قدم می زند به خبرنگار ایمنا می گوید: " وارد مغازه ها که می شوی حس می کنی چند سالی است، خریداری به آنجا سر نزده و پرسش زیاد در مورد قیمت ها فروشندگان را کلافه کرده است. دستمزد خیاط ها بسیار زیاد است و آدم را مجبور میکند به خرید پارچه و تحویل آن به یک خیاط برای دوخت فکر هم نکند، بعضیها خرید می کنند که به نظر می رسد خودشان خیاطی بلدند و نیازی به پرداخت دستمزد ندارد"
تازه واردان بازار پارچه بی شک ورشکست میشوند
فروشنده پارچه و منسوجات در پاساژ اهورا در خیابان ابن سینا نیز از شرط بندی بر سر زمان ورشکستگی تازه واردها تعریف میکند و میگوید: "شرایط اقتصادی طوری شده است که هر بار جوان تازه کاری برای کسب درآمد از طریق فروش پارچه به این راسته می آید، با همکاران جمع می شویم و بر سر زمان ورشکسته شدن او شرط بندی می کنیم. در حقیقت عضو جدیدی به خانواده پارچه فروش ها اضافه نمی شود بلکه فروشندگان به فعالیت خود ادامه می دهند تا شاید فرجی شود."
وی اضافه میکند:" قیمت حمل و نقل سر به فلک کشیده و وارد کردن پارچه از شهر ها و استان های دیگر کاری نامعقول است زیرا قیمت پارچه های ارزانی که در نساجی های شمال کشور تولید می شود تا به دست مشتری برسد سه یا چهار برابر می شود و بسیاری از مغازه داران پارچه هایی دارند که از حدود چهار سال پیش نفروخته اند."
یکی از خریداران پارچه که به خیابان کمال اسماعیل اصفهان آمده است، تبلیغ مداوم استفاده از اجناس ایرانی در رسانه ها را بی نتیجه میداند و میافزاید: "در بازار پارچه، جنس ایرانی که پیدا نمی شود هیچ؛ فروشندگان بر خارجی بودن پارچه هایشان تاکید می کنند و بسیاری از مردم نیز به دنبال جنس ترک یا ارزان قیمت چینی هستند."
خریداری که از تجربه مراجعه خود به بازارهای پارچه در خیابان ابن سینا بسیار شکایت دارد، میگوید: "چند هفته ای است شاهد تبلیغات مختلفی با عنوان حراجی های بزرگ هستیم اما اگر به قیمتها در این فروشگاه ها که معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مشتریان خود می دهند دقت داشته باشیم متوجه می شویم که قیمت ارائه شده با تخفیف در واقع قیمت اصلی پارچه در چند ماه پیش است و این حراج ها دروغی بیش نیست."
بابایی میافزاید: "با توجه به رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم بیشتر پارچه های موجود در واحدهای صنفی فروش پارچه، به فروش نرفته و گاها شاهد پوسیدگی این پارچه ها و وجود طرح های تکراری هستیم اما سوال اینجاست که دلیل افزایش قیمت این پارچه ها در روزهای منتهی به نوروز چیست؟"
شب عید بازار پارچه فرا نرسیده است
باقر اوستا، رییس اتحادیه فروشندگان پارچه اصفهان با بیان اینکه بازار پارچه نیز از تاثیرات نوسانات ارزی مستثنی نبوده است در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، بیان میکند: هر بار که نرخ دلار افزایش می یابد، قیمت انواع پارچه نیز گرانتر می شود و پارچه هایی که وارداتی است به طور مستقیم افزایش قیمت پیدا میکند.
وی ادامه می دهد: پارچه هایی نیز که تولید داخل است، به طور غیر مستقیم افزایش قیمت را در اثر افزایش نرخ دلار تجربه می کند؛ به این صورت که مواد اولیه تولید پارچه های داخلی از خارج کشور وارد می شود و نوسانات ارزی موجب افزایش قیمت آنها و در نهایت افزایش قیمت تمام شده پارچه میشود.
رییس اتحادیه فروشندگان پارچه اصفهان معتقد است: توان خرید مردم آنقدر نیست که بتوانند هزینه پارچه و هزینه خیاط را به صورت جداگانه متقبل شوند و اضافه می کند: کاهش توان خرید مردم موجب کاهش تقاضا در همه بازار ها به خصوص بازار پارچه شده است، بازار تقریبا راکد است و خرید و فروشی انجام نمیگیرد.
اوستا خاطر نشان میکند: صاحبان واحد های صنفی فروش پارچه، فروشی در آستانه ایام عید ندارند و با مراجعه به مغازه های پارچه فروشی در شهر می توانید ببینید که فروشندگان همگی بیکار نشسته اند. در حالی که همه بازار ها با نزدیک شدن به ایام نوروز افزایش تقاضا از سوی مردم را تجربه می کند میزان تقاضا در بازار پارچه تغییری نکرده است. چندی بیشتر به نوروز نمانده اما هنوز بازار شبیه شب عید سال های پیش نشده و می توان گفت" شب عید بازار پارچه فرانرسیده است".
گزارش از: سپهر زارع– خبرنگار ایمنا
نظر شما