بازار جهانی انیمیشن را بشناسیم

بازار انیمیشن ایران هشت اثر آماده برای اکران دارد که اکران تک تک این آثار برای انیمیشن ایران مهم خواهد بود، چراکه اکران هشت اثر در دو سال سینمای انیمیشن را جدی‌تر از همیشه نشان خوهد داد و همچنین تنوع این آثار طیف‌های مختلفی را به سینمای انیمیشن جذب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکران انیمیشن "گولز" و "انقراض مهم"  احتمالاً قطعی است چرا که هر دو توسط دو تیم با تجربه ساخته شده‌اند و می‌توانید ببینید که اثر به اثر بهتر شده‌اند و البته این دو کار آخرشان وسوسه کننده به نظر می‌رسند. اکران "آخرین داستان" و "پشت دروازه‌ بهشت" هم مهم خواهد بود چرا که هر دو اثر برای بزرگسالان ساخته شده‌اند و می‌توانند انیمیشن غیر طنزِ بزرگسال را در ایران جا بیاندازند. باید توجه داشت که با دو اثر سه بعدی و دو اثر دو بعدی رو به رو هستیم که حداقل از نظر تکنیکی کارهای قابل توجه‌ای به نظر می‌رسند و می‌توانند از این جهت اعتباری برای سینمای انیمیشن در نزد مخاطبان باشند. 

بخش دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم آثار انیمیشن سازان کرمان است. "دنیای کیف‌ها"، "راز پروانه‌ها" و "لوپتو" که به تنوع سینمای انیمیشن می‌افزایند و علاوه بر دادن قوت قلب به انیمیش‌سازان کرمان، باعث رونق انیمیشن در این استان می‌شوند و حتی شاید روزی فرا برسد که هر سال حداقل یک انیمیشن کرمانی بر روی پرده داشته باشیم، از طرفی این مسئله به بچه‌های استان‌های دیگر نیز این پیام را می‌دهد که در خارج از تهران می‌توان اثر با کیفیتِ سینمایی ساخت و آن‌ها را به تکاپو می‌اندازد که استان خود را به یک مرکز مهم انیمیشن تبدیل کنند. نباید به سادگی از کنار انیمیشن‌های کرمان گذشت و خوب است که با ایجاد یک کمپین مردمی، توجه پخش کنندگان و گروه‌های سینمایی را به مخاطبان این آثار جلب نمود.

وضعیت بازار جهانی

امروز تعداد انیمیشن‌های مذهبی آمریکا به شدت کاهش یافته است در بخشی از انیمیشن‌های دیزنی استفاده از نام خدا نیز غیر مجاز است! دلیل این امر را باید در بازار بزرگ چین جست و جو کرد. اینکه امروز تا این اندازه تعداد آثار بلاک باستر و پرخرج هالیوود افزایش یافته، به این دلیل است که بازارهای تازه‌ای مانند بازار چین ساخت این آثار را توجیه پذیر کرده و حتی ممکن است آثاری مانند "وارکرفت" که در گیشه‌ی آمریکا شکست می‌خورند، به لطف بازار چین به سوددهی قابله توجه‌ای دست پیدا کنند. هرچند چین به عنوان یک بازار بزرگ، سود قابل توجهی را نثار محصولات رسانه‌ای کرده اما باید توجه داشت که چین قوانین سفت و سخت خودش را دارد. فیلم‌های مذهبی، خشونت‌ زا و هچنین آثاری که به نقد آرمان‌های کمونیسم می‌پردازند، جایی در این بازار بزرگ نخواهند داشت.

جکی چان جایی گفته بود که امروز ما چینی‌ها هستیم که تعیین می‌کنیم آمریکایی‌ها چگونه فیلم بسازند. این حرف به مسئله‌ انتخاب بزرگ اهالی هالیوود در این مقطع زمانی اشاره می‌کند: «یا با قوانین جمهوری خلق چین کنار بیائید یا با سود سرشار این بازار خداحافظی کنید.»

در مقابل عده‌ای از کارگردانان ما بیان می‌کنند که اگر کار با کیفیتی بسازند، می‌توانند عقاید خود را در میان کودکان سایر کشورهای جهان ترویج کنند، همانطور که رولینگ و لوکاس پایه‌ آثارشان را عقاید پروتستانی خود می‌دانند اما این مسئله باید به شکلی باشد که در متن کار چنین چیزی احساس نشود.

گذشته از این مسائل، کیفیت داستانی آثار مختلف و عدم توجه آن‌ها به نیاز مخاطب جهانی ممکن است اثری هرچند از نظر بصری با کیفیت را با مشکل رو به رو کند. توجه نویسندگان حرفه‌ای و نویسندگان جوان و همچنین ایجاد بستری اینترنتی برای آشنا کردن نویسندگان با گروه‌های تولید، می‌تواند این مشکل را حل کند. در هر حال اگر می‌خواهیم صنعت انیمیشنمان را به یک صنعت جهانی بدل کنیم و از این طریق به ارز آوری و افتخار آفرینی برای کشورمان برسیم، شناخت بازارجهانی و توجه به آن از مرحله‌ی داستان و فیلمنامه یک ضرورت است.

کد خبر 369388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.