آغازی در عمق ۲۰ متری زمین

عملیات حفاری تونل خط دوم مترو حدفاصل ایستگاه شهرک امام حسین(ع) (دارک) تا ایستگاه امام علی (ع) امروز _پنجشنبه ۹ اسفند ماه_ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در خط دوم مترو دو تونل مجزا به طول ۷۷۰۰ مترحدفاصل شهرک امام حسین (ع) تا ایستگاه میدان امام علی (ع) حفاری می‌شود؛ هزینه اجرای پروژه حفر تونل ۲۰۷ میلیارد تومان برآورد شده است. 

مسیر خط دو قطار شهری به میدان قدس، میدان امام علی(ع)، چهارراه شکرشکن، چهارراه فلسطین ادامه یافته و در میدان امام حسین(ع) با خط یک قطار شهری تلاقی پیدا می‌کند و در ادامه به سمت خیابان طالقانی، بیمارستان کاشانی، اتوبان خرازی و در نهایت به مدرس نجفی می‌رسد و پس از آن به میدان شهدای خمینی شهر ختم می‌شود.

تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت برای خط دو مترو هزینه شده است

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندم که در سی امین برنامه عمرانی و در یک روز مبارک با حضور مدیران، کارشناسان و فعالان عرصه عمران شهری، شاهد کلنگ زنی فاز اول خط دو مترو اصفهان هستیم.

وی افزود: گرچه قرار بود در این آیین معاون رییس جمهور حضور داشته باشند زیرا از شنیدن آغاز این پروژه بسیار خوشحال شدند، اما به دلیل تلاقی سفر نخست وزیر ارمنستان به اصفهان موفق به حضور نشدند؛ همچنین استاندار اصفهان علاقه مند به حضور در این برنامه بودند، اما الزام حضور ایشان برای استقبال و همراهی با نخست وزیر ارمنستان این امکان را فراهم نکرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای حفاری خط دو قطار شهری دو دستگاه کاترهد از آلمان خریداری شده که یکی از آنها در دستگاه تی بی ام ضلع شرقی خط دو مترو مستقر شده و امروز آغاز به کار خواهد کرد؛ اما دستگاه کاترهد ضلع غربی مترو در گمرک است و درصدد هستیم این دستگاه را سریع تر از گمرک ترخیص کنیم

نوروزی با بیان اینکه امسال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اصفهان خریداری شده است، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن صرف اقدامات اولیه و خرید میلگرد شده تا در فرصت هایی که اعلام شده شاهد افتتاح خط دو شویم؛ اگر چه نمی دانیم شرایط اقتصادی چه موانعی را در این مسیر ایجاد می‌کند اما اکنون فعالیت ها "در مسیر امید" که شعار شهرداری اصفهان طی یکسال و نیم گذشته بوده در حال انجام است.

وی تاکید کرد: علاقه نداریم خط دو به سرنوشت خط یک دچار شود چرا که اگر در خط یک اقدامات به موقع انجام می‌شد، برای هر کیلومتر مترو کمتر از ۲۰ میلیارد تومان هزینه می کردیم؛ این در حالی است که امروز برای هر کیلومتر مترو از ابتدا تا انتها و تجهیز آن باید چیزی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم و این تفاوت قیمت ها بسیار فاحش است؛ ای کاش هر کاری به موقع و با جدیت انجام شود تا هزینه های بیهوده به مردم تحمیل نکند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: خوشبختانه خط یک قطار شهری را تکمیل کرده و امروز شاهد جابه جایی بیش از ۸۰ هزار مسافر به وسیله مترو هستیم.

نوروزی با بیان اینکه تعداد مسافران مترو به ۱۰۰ هزار نفر می رسد، افزود: استقبال گسترده مردم از مترو از این حکایت دارد که باید در اولین فرصت رام های واگن خط یک قطار شهری را افزایش داده و تدابیری بیندیشیم که امکان جابه جایی هرچه بیشتر مسافر وجود داشته باشد و این به معنای جا به جایی مسافر در زیرزمین بدون دود و زیست پذیر و ایمن کردن شهر و پاسخ درست به تاریخ دادن است و دیگر فردا از ما نمی پرسند که چرا آسمان آبی شهر تیره شده و نفس کشیدن برای کودکان سخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام امروز به کودکان شهر و آیندگان می‌گوید که هر چه می‌خواهید آسمان شهر را آبی ببینید و با خیالی آسوده نفس بکشید، وقتی ۱۰۰ هزار نفر زیرزمین جابه جا می شوند بی شک تأثیر آن در افزایش ایمنی و زیست پذیری شهر قابل توجه خواهد بود، بنابراین با جدیت و تمام قدرت با استفاه از تمام امکانات و حمایت مهندسان زحمت کش، خط دو را تکمیل خواهیم کرد، این روز در آینده به عنوان یک سند زرین مهم در تاریخ این شهر ثبت خواهد شد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: برای اجرای خط دو مترو از تجربه خط یک استفاده کرده ایم در این راستا قبل از انجام حفاری، ساخت ایستگاه‌ها را شروع کردیم، در آینده نزدیک سایر ایستگاه ها نیز به همین صورت احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: ایستگاه دارک مبدأ حرکت خط دو است و به زودی ایستگاه زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی، لاله، شاهد تا میدان امام علی(ع)، فلسطین، میدان امام حسین(ع) با سرعت کار خود را انجام می دهد.

نوروزی اظهار کرد: تجربه به ما آموخته اگر اینگونه عمل کنیم و ایستگاه ها را بسازیم، بعد حفاری را انجام دهیم آلایندگی و ترافیک کمتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: یقین دارم با حمایت مسئولان به ویژه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استانی می توانیم با تأمین مالی به موقع، مشکلات پیمانکاران را رفع کرده و آن ها نیز بدون دغدغه کارها را جلو ببرند.

شهردار اصفهان گفت: به همه شهروندان توصیه می شود به جای استفاده از وسیله نقلیه شهری اگر در مسیر خط یک مترو قرار دارند از این وسیله پاک استفاده کنند تا در آینده خطوط دو و سه نیز به کمک خط یک آمده و به زودی شاهد جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر با قطار شهری در اصفهان باشیم.

حجم عملیات انجام شده قابل تصور نبود

همچنین نعمت الله اکبری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این زمان یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی در شهر اصفهان با همت مدیریت شهری و کارشناسان شهرداری اصفهان آغاز شده است.

وی افزود: سال گذشته در این ایام بود که در تماسی با شهردار اصفهان در خصوص شرایط راه اندازی خط دو قطار شهری و تامین اعتبار پروژه صحبت کردیم، علی رغم برخی گلایه‌های کارشناسان حوزه زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به خط یک قطار شهری، به طور حتم این وعده که خط دو با تجربه انباشته شده مدیریت شهری و همت عالی شهرداری متفاوت اجرا خواهد شد، عملی می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تصریح کرد: این حجم عملیات که امروز شاهد هستیم هرگز قابل تصور نبود، اما با افتخار می توانیم به مدیریت برنامه و بودجه کشور بکوییم که این امکان وجود دارد که وعده ما سر موعد به نتیحه برسد، البته مردم استحقاق خدمات بیشتری دارند.

اکبری اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های انجام شده مدیریت شهری با تمام توان، خط دو مترو را زودتر از موعد به نتیجه برساند، زیرا شرایط بودجه در حوزه زیربنایی حمل و نقل از دو سال پیش بهبود یافته و همچنان دستور کار نظام بودجه در حوزه زیربنایی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر امید مردم اصفهان به تکمیل این خط بوده و بسیار خرسندم که انتقادات مطرح شده به خط یک در خط دوم مترو مد نظر قرار گرفته شده است.

فاز یک خط دو مترو با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان اجرا می شود

سیدمحمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: حفاری مکانیزه خط دو مترو از شمال شرق در باند شرقی آغاز می شود ؛ این عملیات در آینده نزدیک در باند غربی آغاز می شود.

وی افزود: دو دستگاه حفاری که عملیات حفاری مکانیزه را انجام می دهد، اورهال شده است؛ این دو دستگاه با هزینه شهرداری و در زمان حفاری تونل خط یک مترو خریداری شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: خط دو مترو اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر در دو مرحله انجام می شود مرحله  اول به طول ۷.۵ کیلومتر از ایستگاه دارک در شمال شرقی اصفهان یا میدان امام حسین (ع) شروع شده و تا میدان امام علی(ع) ادامه پیدا می‌کند، مرحله دوم از غرب اصفهان و در ایستگاه مدرس نجفی آغاز شده و به طول هفت کیلومتر تا میدان امام علی (ع) ادامه پیدا می کند.

بنکدار هاشمی خاطرنشان کرد: مرحله اول حفاری تونل دوچشمه مترو به قطر ۶.۵ متر و مرحله دوم در ایستگاه مدرس نجفی به صورت تونل تک چشمه به طول ۹ متر انجام شده و در میدان امام علی (ع) به یکدیگر می رسد؛ بنابراین طول حفاری مرحله اول خط مترو ۱۵ کیلومتر است و مرحله بعدی آن از ایستگاه مدرس نجفی تا میدان شهدای خمینی شهر به طول ۱۰ کیلومتر انجام می شود و جمعاً ۲۵ کیلومتر طول خط دو قطار شهری اصفهان خواهد بود.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی خط دو مترو در فاز نخست با هزینه ای بالغ بر دو هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به قرارداد این سازمان با بخش خصوصی به عنوان پیمانکار گفت: ۲۰۷ میلیارد تومان به عنوان مبلغ اولیه برای حفاری در نظر گرفته شده است و دو الی سه سال آینده تا میدان امام علی(ع) حفاری انجام می شود؛ امروز حفاری از ایستگاه دارک شروع شده و تا ایستگاه لاله ادامه پیدا می‌کند.

بنکدار هاشمی گفت: برخلاف حفاری خط یک قطار شهری اصفهان، عملیات حفاری خط دو به صورت موازی و همزمان با نازک کاری ایستگاه ها و تونل انجام می شود؛ در واقع در عملیات حفاری خط دو قطار شهری برخلاف خط یک قبل از رسیدن به ایستگاه ها عملیات سازه ایستگاه انجام می‌شود، بنابراین شهر دچار معضلاتی همانند ترافیک نمی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایستگاه‌های شهرک امام حسین(ع) (دارک)، زینبیه، عاشق اصفهانی و عمان سامانی آغاز شده، گفت: ایستگاه دارک به عنوان نخستین ایستگاه خط دو قطار شهری است، سپس ایستگاه های زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله، شاهد، قدس، ابن سینا، امام علی(ع) و حافظ قرار دارد.

وی تصریح کرد: از ایستگاه حافظ به لحاظ فرهنگی و تاریخی بودن میدان نقش جهان خط دو مترو این میدان را دور زده و یک ایستگاه به نام ایستگاه فلسطین اضافه می‌شود؛ مدیریت شهری با اضافه کردن ۱.۵ کیلومتر و یک ایستگاه به خط دو مترو با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، مانع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان شد تا خطری این میدان را تهدید نکند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: ایستگاه بعدی ایستگاه دروازه دولت است که یک ایستگاه تبادلی بوده و بعد از آن ایستگاههای طالقانی، خلجا، کاشانی، شهید خرازی در ابتدای کهندژ یا خیابان اشرفی اصفهانی قرار دارد.

بنکدار ادامه داد: با تزریق بودجه عملیات اجرایی خط دو به صورت موازی با قسمت شرقی از جبهه غرب نیز آغاز می شود و در ایستگاه امام علی (ع) به هم می رسد.

کد خبر 368926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.